intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 26 oktober 2024

de bergen op, de dalen in

Een wandeling bij Zalana. 

Op het bord staat dat je over 6,5 km bijna vier uur doet. Dat zegt al iets over het tempo waarop we konden wandelden. We moesten hier soms flink klimmen.



Het mooie van het najaar zijn toch wel de vele paddenstoelen. We hebben er heel wat gezien.




Herfsttijloos: 




Een aardbeitje van de aardbeienboom:





Hieronder zie je een brug die door Genuezen (uit Genua) gebouwd werd:


Een paar dagen eerder waren we tijdens een andere wandeling ook al zo'n brug tegengekomen:


Van 1284 tot 1768 heersten de Genuezen over Corsica. Zij bouwden bruggen, wachttorens en citadellen. Een deel hiervan is bewaard gebleven. 

Toen de wandeling erop zat en we terug in Zalana kwamen, lag over een deel van het dorp bewolking.


Er kwam ander weer aan.


Terug aan de kust was dat helemaal goed te zien en de dag erna hebben we veel regen gehad. In Italië en Frankrijk was het noodweer en daar kregen wij ook een smeer van mee. 


Wat eten betreft, hadden wij een goedkope vakantie. Normaal gaan we vaak uit eten, nu bleef het bij twee keer. Manlief is best een moeilijk eter en lust veel dingen niet. Zo aten we een keer pizza en de tweede keer een lekkere maaltijd in het restaurant van een hotel: vlees, friet, salade. We vonden het beiden goed, alleen heeft er iets ingezeten waar ik niet tegen kon en werd ik ziek. De hele nacht had ik diarree. Tja, ik heb nou eenmaal een chronische darmziekte...

Bij ons huisje hadden we een elektrische barbecue en daar hebben we veel gebruik van gemaakt. De supermarkt was om de hoek.

11 opmerkingen:

  1. Leuk om zo mee te genieten van jullie vakantie. Alleen wel vervelend dat je ziek werd van het eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet altijd van tevoren wel dat ik een keer ziek word. En waar het soms door komt, weet ik niet altijd.

      Verwijderen
  2. Mooi is het daar. Ik had nog nooit gehoord van herfstkrokussen en er ook nog nooit gezien. Tot gisteren tijdens onze fietstocht. Ik ben er speciaal nog een eind voor terug gereden omdat ik dacht dat ik niet goed gezien had. Mooi en teer zijn ze hé.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees hieronder net dat het een herfsttijloos is. Op het www staat dat een herfstkrokus drie meeldraden heeft en een herfsttijloos heeft er zes. Ik ga het even veranderen.

      Verwijderen
  3. Mooie foto's. De lila bloemen heten Herfstijloos.Ik heb ze ook in Zuid Limburg gezien. Ze groeien op het kalkgrasland. MarietvG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor het verbeteren. Ik ga het gelijk veranderen.

      Verwijderen
  4. van de aardbeienboom zei je.
    deze week wandelden we langs een boomgaard en zegen op de "kopse kant"tussen twee rijen bomen , bomen staan met net zulke vruchtjes. Het leken wel aardbeien, nu denk ik het waren dus wel degelijk aardbeien....
    Verder geniet ik mee van jullie vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie wandeling. Jammer dat je ziek werd, hopelijk ging het weer snel over.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig kon je je eigen eten klaarmaken en hopelijk heeft hebben de problemen niet langs geduurd. Wat is het daar mooi, wat hebben jullie prachtige wandelingen gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ‘n prachtige wandeling. Mooie bruggen bouwden de Genuezen. Ik hoop dat je goed opgeknapt bent na zo’n nacht!
    Mijn man heeft een eetstoornis (Arfid) en ook wij gaan in vakanties niet vaak uit eten. Wel jammer want ik ben dol lokaal eten, ook in het buitenland.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die lilabloemen zijn schitterend mooi! Nog nooit gezien. Je foto's van de omgeving én van de bruggen zijn prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen