intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 27 oktober 2024

afgebladderd

Meningen kunnen verschillen en zo vond manlief de stad Bastia een tegenvaller, terwijl ik het een geweldige stad vond. Op zich had manlief ook wel een beetje gelijk: er is heel veel verval, veel afgebladderde verf en veel slecht onderhouden gebouwen. En juist dat vond ik mooi. 

Toen we de stad binnenreden, viel gelijk dit pand op:

Het was helemaal gestut, maar er woonden nog wel mensen. En dat was niet het enige gebouw dat er zo ontzettend verwaarloosd uitzag. 

Waar kan zoiets aan liggen? Geen geld voor renovatie, slechte huisbazen, de overheid... we kunnen er alleen maar naar gissen. En hoe triest ook, ik vond het wel heel erg fotowaardig. 

De citadel:


De citadel werd in de 15e en 16e eeuw door de Genuezen gebouwd. Het is een imposant oud bouwwerk en wat doen ze daar dan mee? Ze kalken daar overal leuzen op en ook nog een mural erbij... 


Zonde, zonde, zonde! Ik wilde daar zo min mogelijk van op mijn foto's en de mural is op zich wel mooi, maar het had van mij niet op zo'n oud bouwwerk gemoeten.



We liepen over een mooi pad langs het water, waar de golven tegen de stenen sloegen.


In de oude binnenstad zijn smalle straatjes en kleurrijke monumentale panden.





Palais des Gouverneurs:


Er zijn veel kerken in de stad.


De volgende foto's zijn uit verschillende kerken.


Waar ik voornamelijk naar boven gefotografeerd heb om de mooie plafonds en de fresco's vast te leggen:






De oude haven:


De Romieu-trappen:


Op een groot plein staat een standbeeld van Napoleon, afgebeeld als Romeinse god:


In 1769 werd Napoleon Bonaparte op Corsica geboren.

16 opmerkingen:

  1. Je laat erg veel moois zien! Die mural is op zich dan wel knap gemaakt, maar nee, zoiets hoort m.i. inderdaad niet op zo'n oud bouwwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind dat ook erg zonde en dan viel die mural nog mee, want verder stonden ook nog eens overal dingen zoals 'vrijheid' geschreven in van die lelijke schrijfletters. Zoiets doe je gewoon niet op zo'n oud monument.

      Verwijderen
  2. Dat vind ik vaak het nadeel van murals, dat ze maar overal op geschilderd worden. Verder snap ik dat je genoot, lekker fotogeniek alles.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat rauwe vond ik erg mooi. Zodra we uit de auto stapten zei ik al dat ik die dag vast veel foto's ging maken.

      Verwijderen
  3. Ik hou ook van een beetje vervallen. Je maakte supermooie foto's , ik genoot er van!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Net als oude mensen met rimpels en plooien vind ik oude, enigzins vervallen gebouwen erg mooi! Jij hebt het geweldig weergegeven met je foto’s, chapeau!,
    Slechte en mooie graffiti en murals worden overal gemaakt. Soms mooi maar op sommige gebouwen en muren horen ze niet!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Een mural op een lelijke muur van een flatgebouw is mooi, maar op een monument past het gewoon niet.

      Verwijderen
  5. Hoewel Corsica Frans grondgebied is doen de gebouwen heel erg denken aan Italië. Ook het verval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Corsica heeft meer weg van Italië dan van Frankrijk, dat klopt. De bevolking is rustiger en het Corsicaans lijkt veel op Italiaans, maar ook in hun taal en uitingen zijn ze rustiger.

      Verwijderen
  6. Veel ervan is fotogeniek maar soms ook puur vervallen. Maar ik zou er graag met mijn fototoestel rondlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er was veel te zien en wij waren er op een bewolkte dag en dat maakte het misschien nog wel iets rauwer.

      Verwijderen
  7. Fotogeniek zijn die huizen in elk geval wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het ook mooi zo te zien! Ik hou wel van wat verval ;). Vind ik veel mooier dan erg afgelikt en propertjes.

    BeantwoordenVerwijderen