intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 23 april 2022

ongewenst gedrag

Ongewenst gedrag in de zorg. Ik denk dat dit van alle tijden is. Opmerkingen van seksuele aard, body shaming, kleineren, agressie, handtastelijkheden... Sinds 1987 ben ik in de zorg werkzaam en het is er altijd al geweest, maar de laatste jaren is het vooral alleen maar erger geworden. En eigenlijk pikken we het nog veel te veel en doen we vaak iets met een lachertje af. En nee, daardoor is het niet onze schuld dat dit gedrag er is. Degene die daar verantwoordelijk voor is, is nog altijd de cliënt zelf. Want geloof me, de meesten weten donders goed wat ze doen. Als het over dementie gaat, dan is het een ander verhaal, maar waar ik het over heb is gedrag van mensen die nog goed bij de tijd zijn. 

Er zijn cliënten op mijn werk waar we niet alleen naartoe gaan. We beschermen elkaar. Onze vakantiehulpjes laten we al helemaal niet alleen bij deze personen werken. Dat zijn meisjes van zestien/zeventien jaar. We leggen ze uit wat we meegemaakt hebben of wat ze kunnen verwachten. Hoe sommigen kunnen reageren of kunnen doen. Je hebt mannen die vervelende seksuele opmerkingen maken en je hebt ook rukkers.

Ook vrouwen kunnen erg vervelend doen. Er zitten stokers tussen, van die mensen die straatstenen kunnen laten vechten. We worden soms beschuldigd van dingen die we niet gedaan hebben of voor leugenaars uitgemaakt. Mensen waar je geen goed voor kunt doen en die altijd wel iets te klagen hebben, hoe goed je ook je best doet. Of je bent te dik of te dun of te traag of te snel en word daar op afgerekend.

We krijgen cursussen om te leren hoe we in bepaalde situaties moeten reageren. Dat zijn e-learnings en ook praktijktrainingen. We leren omgaan met agressie bij cliënten, maar dan nog is iedere situatie anders, is iedere mens anders. Je hebt te maken met onmacht en frustratie, maar ook met onredelijkheid. Zo kreeg mijn collega gisteren van iemand te horen dat ze gvd moest opdonderen. Ik stuurde vervolgens een bericht in het team rond, waarin ik dit voorval meldde. Onze baas belde eind van de middag naar me en het eerste wat hij zei was dat het niet aan ons lag en dat hij hier volgende week op terug zal komen. 

We hadden gisteren een teamuitje en dan word er ook wel over het werk gepraat, ook hadden we het over ongewenst gedrag. Eigenlijk maken we daar veel te weinig melding van. We kunnen zelf niet in de dossiers rapporteren en geven soms iets door aan iemand die dat wel kan, maar omdat ongewenst gedrag melden via deze omweg gaat, laten we het te snel achterwege. We hebben met elkaar afgesproken dat dit moet veranderen. Voor onszelf en ook voor de andere collega's, zodat een cliënt veel sneller aangesproken kan worden. 

Gelukkig zijn er ook heel veel leuke en lieve cliënten, meer dan vervelende. We lachen ook heel wat af op het werk en dat is waarom ik het ook zo graag doe. Ik zeg ook altijd dat we van iedere dag een feestje proberen te maken en dat lukt meestal ook wel. 


26 opmerkingen:

  1. Het is goed dat ongewenst gedrag gemeld word ,nee beter gezegd het is nodig ! Mijn Dochter werkt in de zorg als verzorgende en ik krijg soms echt kriebels als ik hoor hoe mensen zich gedragen en tja vooral de heren .Ze heeft haar mondje goed bij zich om ze tot de orde te roepen maar toch !! Namen of waar die mensen wonen noemt ze nooit en dat mag ze ook niet om hun privacy niet te schenden. Maar ook zij heeft heel veel lieve fijne mensen waar ze thuis komt !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je word er ook mondig van.
      Namen noemen mag niet, dat doe ik ook niet. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als er over mij gekletst werd.

      Verwijderen
  2. Dat is nou iets waar ik nooit bij stil sta. Nu wel. Goed dat jullie een afspraak hebben gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zal niet alleen in de zorg gebeuren. Ook bijvoorbeeld winkelpersoneel zal vast wel vervelende opmerkingen moeten incasseren.

      Verwijderen
  3. Wat triest dat dit gebeurt. Ongelooflijk wat sommige mensen zich menen te kunnen permiteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de 46 jaar dat ik heb gewerkt heb ik natuurlijk ook wel het een en ander meegemaakt maar gelukkig nooit echt heel vervelende ervaringen. Veel als uitzendkracht en dan kan je makkelijker een grote mond geven en terugroepen.
    In de horeca werk je vaak op een kleine oppervlakte en best wel eens "stokjes" langs me voelen schuren. Ik heb me er eigenlijk nooit druk om gemaakt en het genegeerd.
    Uitgezonderd echte rare dingen denk ik soms wel en dat er teveel aandacht aan wordt besteed en daat de sommige mensen ook op ideeen brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is vaak gewoon de aard van het beestje. Wij wonen hier in een kleine gemeenschap en soms hoor je wel verhalen over 'vieze mannen'. Ook als ze oud zijn blijven ze toch een bepaald gedrag vertonen, dat verdwijnt niet als ze in een verzorgingshuis komen wonen. Van de meeste mannen zal je nooit last hebben, maar er zitten er tussen die zich gewoon niet kunnen beheersen.

      Verwijderen
  5. Dank je voor deze getuigenis. Ongewenst gedrag kom je echt overal tegen hé, spijtig genoeg . Ik sa zo'n mensen niet. En goed dat daar eindelijk wat eer aandacht voor is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook. Het is toch te triest voor woorden dat je als vrouw altijd op je hoede moet zijn.

      Verwijderen
  6. Mijn hemeltje, wat maken jullie veel mee. Je zou bijna eisen dat cliënten een cursus omgangskunde moeten volgen.
    Goed dat je het aankaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb altijd meer mannelijke dan vrouwelijke collega's gehad, maar - gelukkig - nooit ook maar één slechte ervaring. Ja, vrouwen die kletsen en lelijke dingen zegden over degene die niet aanwezig was. Maar van de mannen, geen onvertogen woord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met mannelijke collega's of bazen heb ik gelukkig ook nooit problemen gehad. Nee hoor, dat is altijd gezellig geweest.
      Bij cliënten kan dat anders zijn. Je komt in hun woning, ze liggen in bed, ze lopen in hun ondergoed of zijn naakt... En dan zijn er weleens die denken dat ze zich iets meer kunnen permitteren. Je hebt opmerkingen en opmerkingen. De ene zal grappig zijn, maar iets anders kan toch vervelend overkomen. Toch zeker als dat altijd bij dezelfde persoon is. Of erger nog: als iemand in zijn broek begint te grabbelen of zich begint af te trekken als jij daar aan het werk bent. Momenteel hebben we er zo een paar op onze afdeling.

      Verwijderen
  8. Toen ik nog op kantoor werkte waren er wel mannen die seksistische opmerkingen maakten. Tijdens mijn werk op school zijn er wel leerlingen en studenten geweest die heel lelijk deden. Het blijft altijd vervelend en er moet altijd melding van gedaan worden. Dat het in de zorg zo erg is had ik niet zo goed in de gaten. Maakt het zware werk nóg zwaarden lijkt me!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn adresjes waar we graag komen, maar ook adresjes waar we gewoon niet alleen heengaan. En ze zullen ons heus niet verkrachten, maar samen sta je toch sterker als het om ongewenst gedrag gaat.

      Verwijderen
  9. Ja het is van alle tijd, maar het is de laatste jaren erger geworden. Net als de agressie tegen zorgverleners.
    Mensen spreken graag over 'beschaving' maar die is bij vele ver te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, respect is vaak ver te zoeken. Ik maak me ook grote zorgen over al die jongeren met een mes op zak, die er niet voor terug schrikken om een ander neer te steken. Zoiets haalden wij als veertienjarige toch niet in ons hoofd?

      Verwijderen
  10. Daar wordt inderdaad veel te weinig over gesproken en gemeld. Toen ik nog les gaf (want ja, ook daar komt het - gelukkig niet vaak- voor) was er een persoon waar je alles direct kon melden, dat heeft het allemaal veel verbeterd.
    Oud en zorgbehoevend zijn is zeker géén reden tot seksistisch woordgebruik. Jullie reageren wijs, hoedje af.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve help... dat is me wat! Het is goed dat je het gewoon eens concreet noemt wat er voorvalt, want anders blijf je in algemeenheden denken.
    Het is toch te gek; dan word je geholpen bij iets wat je zelf niet meer kunt en dan gedraag je je zo! Goed dat jullie daar ook bij geholpen worden dmv training.
    Ik geloof dat ik zelf recht voor z'n raap zou reageren en de deur achter me dicht zou trekken in het ergste geval... zo van zoek het zelf maar uit.
    Maar dat is natuurlijk verre van professioneel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij die man die zei dat mijn collega gvd moest opdonderen, zijn we niet meer terug geweest. Dan maar geen schone woning! Je moet je inderdaad professioneel opstellen, maar soms gaat dat gewoon niet (meer). Cliënten proberen je ook terug te pakken met een dreigement van "dan ga ik wel naar je baas toe". Ja doe maar! Dan kunnen wij onze baas gelijk ook nog even haarfijn uitleggen hoe iets werkelijk gegaan is.
      Vrijdag nog zei een vrouw dat we niks mochten kapotmaken als we gingen poetsen, want de vorige keer was er iets kapot gegaan... als zoiets gebeurt geven we dat altijd gelijk door aan de cliënt. Zij bleef toch beweren dat één van ons iets vernield had, totdat ze zich versprak: ze had een kastje opengedaan en toen was er een fotolijstje omgevallen. Was dat onze fout? Ik dacht het niet!
      Of het echtpaar dat beweerde dat mijn collega water met de stofzuiger opgezogen had. Mijn collega was zich van geen kwaad bewust en heeft er echt wakker van gelegen. Het echtpaar wilde een nieuwe stofzuiger, dienden een verzoek in van een gigantisch duur apparaat en toen versprak mevrouw zich ook: haar man had water op het balkon opgezogen. Zoiets is gewoon heel erg gemeen.

      Verwijderen
  12. Zelf ontvang ik thuiszorg, en ik probeer altijd vriendelijk en vrolijk tegen de hulpen te zijn. Echter na meer dan 3 uur wachten in een bed doorweekt van urine, was ik laatst toch minder beleefd dan eigenlijk zou moeten, hoewel ik weet dat de medewerkster ook maar gestuurd werd.
    Ik denk dat alle bezuinigingen in de zorg en het gevoerde wanbeleid (marktwerking) een grote druk op medewerkers en dus ook clienten heeft gelegd, wat de ontevredenheid en dus de reacties daarop tot gevolg hebben.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je als cliënt steeds maar te horen krijgt dat het druk is, er teveel zieken zijn en er te weinig personeel is, dan word je daar ook moedeloos van. Je hebt daar geen boodschap aan en wil graag geholpen worden. Als je dan na drie uur wachten moppert, is dat begrijpelijk. Dat is geen ongewenst gedrag.

      Verwijderen
  13. Wat klinkt dat naar, en wat erg dat je hiermee te maken krijgt. Wat zijn er toch rare mensen soms. Je zou toch denken dat mensen blij zijn dat iemand ze komt helpen, en dat je dan niet zo raar gaat doen....

    Hoe denk je dat het komt dat het erger wordt?

    BeantwoordenVerwijderen