intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 9 augustus 2020

op de grote stille heide

In december gingen manlief en ik een weekendje weg. We wandelden in de buurt van Ouddorp en de Brouwersdam, we overnachtten in een hotel in Delft, we maakten een stadswandeling in deze stad en bezochten daarna nog een tentoonstelling in Rotterdam. Het beviel ons zo goed, dat we met elkaar afspraken om zoiets eens vaker te doen. Maar ja... daar kwam natuurlijk van alles tussen waardoor dit niet kon.

Vorige week zondag stelde manlief ineens voor om een weekendje weg te gaan. En zoiets hoef je mij maar één keer te vragen, want daar ben ik altijd voor in. We gingen afzonderlijk van elkaar op zoek naar een overnachtingsplaats en vielen toevallig voor hetzelfde hotel. We boekten daar een last-minute.

Vrijdagmorgen stapten we in de auto en reden we naar Noord-Brabant toe. We verbleven in Leende, vlakbij Valkenswaard, wat in Natuurgebied De Groote Heide ligt. Op het kaartje hieronder, dat ik vond op https://www.degrooteheide.eu/nl, kun je zien waar en hoe groot dit gebied is.

Voordat we naar het hotel gingen reden we naar Heeze, om te gaan wandelen op de Strabrechtse Heide.

Het was erg warm en er waren helaas weinig plaatsen waar we even in de schaduw konden lopen of zitten. We kwamen een paar andere wandelaars tegen, maar ik denk dat de mensen uit de buurt slimmer waren en die grote warme heide vermeden. Voor ons is het onbekend gebied en wij liepen daar dus wel.

De heide kleurde al mooi paars.

Dat het gevaar voor brand in een dergelijk gebied erg groot is, begrijp ik wel want het was er echt kurkdroog. Eén vonkje en het halve gebied staat gelijk in lichterlaaie.

Het laatste stukje van onze wandeling ging nog wel door bos.

Na de wandeling gingen we naar het hotel toe. Wat was het fijn om even lekker onder de douche te kunnen, na zo'n warme en zweterige dag.

Dit was het heerlijke rustgevende uitzicht vanuit onze hotelkamer:

We zagen vogels, vlinders en een eekhoorntje.

Die avond gingen we uit eten in Valkenswaard. Ik bestelde een maaltijdsalade, die wel heel erg royaal maar bovenal zeer lekker was.

De volgende morgen gingen we, na een goed ontbijt, naar Het Leenderbos.

Deze keer waren we wel zo slim om een schaduwrijk gebied op te zoeken.

Loslopende koeien vind ik eng. En toen het pad versperd werd door een groep Schotse Hooglanders, liepen we daar daarom met een omweg door het bos omheen.

Vogelspotters die het gebied en deze runderen kenden, verzekerden ons dat deze dieren nog nooit iets naar mensen gedaan hadden. Er waren geen kalfjes en stieren bij, waardoor er ook niets te beschermen viel en er geen territoriaal gedrag was. Ze adviseerden ons om te blijven praten als we een dier passeerden en om niet te blijven staan.

We zagen allerlei soorten vogels, insecten, vlinders en libellen, een weg sprintend hert en kikkers.

Zo nu en dan moesten we toch door open gebied lopen.

Gelukkig konden we daarna iedere keer weer de schaduw van de bomen opzoeken. Het was een mooie afwisselende wandeling en ondanks de hitte liepen we toch nog elf kilometer.

Van al die zandpaden word je best wel vies.

Ik heb daarom ook altijd een pakje met vochtige doekjes mee, zodat we ons na een wandeling schoon kunnen poetsen.

Na nog even ergens een hapje gegeten te hebben, verlieten we Noord-Brabant en reden we terug naar huis. We hebben twee fijne dagen gehad. Thuis werden we enthousiast begroet door zoonlief en de honden. De tassen werden weer uitgepakt, we gingen douchen en ik zette na het avondeten de foto's over op mijn laptop.

Vandaag hebben we dagje om bij te komen en thuis wat te doen.

Fijne dag!

1. Wat fijn om zoiets te kunnen doen. Het is niet lang, maar het voelt als een vakantie!

1. Dat klopt. Een andere omgeving en een keertje uit eten doen wonderen.

Verwijderen
  2. Eerst dacht ik "nu naar Noord-Brabant, jij liever dan ik", maar jullie zijn vooral in de natuur geweest, en die is prachtig daar! Dapper hoor, zulke lange wandelingen met dit weer, maar jullie hebben duidelijk genoten, fijn om er zo even tussenuit te zijn. Hadden jullie geboekt voor de etentjes? Geniet vandaag maar lekker na! En bedankt voor het delen van die mooie foto's.

1. Voor de wandelingen hadden we beiden iedere keer 1,5 liter drinken mee en dat was ook op toen we bij de auto terugkeerden.
      Voor het diner hadden we gereserveerd. Voor de lunches niet.

Verwijderen
  3. Wat heb je weer prachtige foto’s gemaakt. Heerlijk, een paar daagjes weg. In 1982 hebben we een 3 weken in Valkenswaard gekampeerd en veel gefietst in de omgeving.

1. Dank je wel.
      Ik zou me daar ook best wel drie weken kunnen vermaken.

Verwijderen
  4. Wat een mooie foto's van de natuur zeg.

Fijn dat het jullie bevallen is.

5. Natuurgebied De Malpie bij Valkenswaard is ook erg mooi. Knuppelbruggetjes,vennen ed.
    Een kano huren en over de Dommel peddelen vanuit Valkenswaard is nu lekker verkoelend en leuk. Hebben wij jaren terug een keer gedaan.

1. Bedankt voor de tips. Er is daar genoeg te doen om nog eens vaker die kant uit te gaan.

Verwijderen
  6. Haha, ben het helemaal met je eens, ben dol op koeien en schotse hooglanders maar bij die laatste ga ik wel blokje om of helemaal terug.
    Wat grappig is dat koeien om wat voor reden dan ook, achter Sofie aanlopen als we door de weilanden gaan. Doen ze bij iedere hond hoor. Als we dan sneller gaan lopen doen zij dat ook. Ondertussen niet meer bang voor hen , maar wel zeer veel respect en afstand. Soms, echt waar willen ze alleen maar even aan je likken. Geen probleem als er een hek tussen staat.

1. Achter een hek vind ik ze totaal niet eng en aai ik ze als ze dat willen, maar los... Dan zijn het toch dieren van een paar honderd kilo.

Verwijderen
    2. Ik snap het wel hoor, maar het is eigenlijk maar het idee, want zo'n hek houdt zo'n gewicht echt niet tegen. Toen wij inderdaad net in ons huis in ZH woonden, stonden er van die metalen hekken tussen ons erf en het weiland erachter. En op een dag waren een paar koeien met elkaar aan het stoeien, en werd 1 mevrouw dwars door zo'n hek tegen onze auto aangeduwd. Dat leverde een hele fikse deuk op!

7. De omgeving uit mijn jeugd. Nog net zo mooi als vroeger. Net zo stoffig ook... ;-)

1. Dat is leuk! Niet de stof, maar dat je daar opgegroeid bent :)

Verwijderen
  8. Ons kampeerseizoen begint vrijwel altijd op camping "het Einde" in Leende.De camping
    ligt aan een van de ingangen van het Leenderbos, je kunt daar eindeloos door het bos fietsen en heel weinig mensen tegenkomen.De Schotse Hooglanders vindt ik geweldig en
    ze doen echt niks.De heide is inderdaad ook erg mooi,maar met deze temperaturen zou
    ik die niet opzoeken. De hele omgeving is eigenlijk mooi en zo heel anders dan thuis.
    Leuk om via je foto's even in Leende te zijn.
    Groetjes, Betsy

1. Wij zijn ook vrijwel niemand tegengekomen. Het is daar inderdaad totaal anders dan hier. Wij waren nog niet eerder in deze omgeving geweest. En we weten nu dat we niet naar de heide toe moeten als het 30 graden is ;)

Verwijderen
  9. Ik neem wel even mijn (zonne)petje af voor jullie. Knap dat jullie nog zo ver hebben gewandeld. Het zijn ook prachtige foto's. Leuk die foto van de stoffige beentjes. Geniet nog maar heerlijk na van deze dagen. Groetjes!

10. Wij gingen er in het verleden ook al wandelen. Als de heide paars kleurt, is het de place to be! Elf kms in de hitte, hoedje af, wij fietsen eerder en scheppen ons eigen windje.
    knappe foto's! Daar wil ik ook nog eens heen.

1. Dank je wel.
      Het is een mooi gebied en ook enorm afwisselend. Wij zijn niet zo van die fietsers en wandelen liever, maar dan heb je het wel warmer, dat klopt.

Verwijderen
  11. Heel erg mooi gebied, maar niet bij deze temperaturen voor mij.