intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 18 augustus 2024

heide

Omdat er bij ons in de buurt geen heide is, heide houdt namelijk niet van zware zeeklei, zoeken wij toch ieder jaar wel ergens een heidegebied op, wanneer de heideplantjes in bloei staan. We blijven het mooi vinden.  


We gingen naar de Kalmthoutse Heide toe (we zijn er al eerder geweest), een natuurgebied in de Belgische provincie Antwerpen. Alleen reden we niet via Antwerpen maar via Noord-Brabant, wat een stuk aangenamer rijdt dan via het altijd-drukke Antwerpen.


We maakten eerst een stop in Hoogerheide, want ik wilde anti-histaminetabletten kopen en we konden daar ook gelijk een kopje koffie drinken en broodjes voor tijdens het wandelen halen. 


Op de heide was het stil en ik weet bijna zeker dat het aan de kant van Antwerpen wél druk geweest is, want toen we daar in de buurt kwamen waren er veel meer wandelaars en fietsers. Maar aan de Noord- Brabantse kant... Nee, daar konden we soms best langs wandelen zonder anderen tegen te komen.


Het gebied is best rijk aan vennen, waterpoelen die alleen op zandgrond voorkomen en meestal niet erg diep zijn.




We maakten een wandeling van 12 km, die niet alleen over de heide liep maar ook vaak door de bossen.



En daar zie je dan gelijk ook weer andere dingen, zoals deze glazige buisjeszwam:


De gele aardappelbovist kwamen we ook overal tegen:




Akkerdistel:


Om het landschap open te houden worden grazers, zoals koeien en schapen, ingezet.


Het was mooi wandelweer: niet al te warm en af en toe waaide het een beetje. 's Middags waren er meer wolken dan 's morgens, maar ook dat was dan wel weer lekker. 

We hebben onze portie heide weer gehad en kunnen er weer een jaartje tegen 😉


26 opmerkingen:

  1. Het was heerlijk weer dit weekend. We hebben genoten van de rust op ons landje vlakbij huis. Bij huis zitten we ook heerlijk maar zonder veel uitzicht, op het landje alleen heel ver weg een weg waar auto's rijden. Enige nadeel is de provinciale weg die een hele grote kromming maart van dorp op 4 km en als er dan bv motorrijders of ambulances rijden hoor je ze aankomen, het geluid aanzwellen en als ze dorp voorbij zijn weer weggaan. Gelukkig vandaag maar een keer. Zondag is echt een rustdag op ons eiland, en de toeristen op de campings blijven daar ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zaterdag waren wij naar een BBQ toe en daar keken we ook op de provinciale weg (naar de kust toe) en zeker nu, in het seizoen, rijden daar regelmatig de hulpdiensten met sirenes en zwaailichten langs.

      Verwijderen
  2. Wat is het daar mooi.
    Prachtige foto's.

    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo'n heideveld vind ik ook altijd mooi vooral met wat afwisseling van vennetjes en bos.
    Het was ook erg lekker weer voor zo'n wandeling.
    In de tuin vind ik heide niks, dat zul je bij mij niet vinden, op een of andere manier past dat gewoon niet hier.
    Fijne week,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In onze tuin staat ook geen heide. Ik zou eens een plantje in een pot kunnen zetten, maar in de volle grond weet ik niet of het echt goed zal aanslaan. Lavendel wil het in onze tuin ook niet goed doen.

      Verwijderen
  4. Zo blij dat wij hier in de omgeving zoveel heide (en bossen) hebben. We hebben het niet in de tuin staan, ook geen behoefte aan, het ziet er dan zo sneu uit vind ik, in vergelijking met de heidevelden rondom. Heerlijk om over een heideveld te wandelen, zeker als het in bloei staat (zit er dit jaar voor mij niet in, volgend jaar hopelijk weer)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is te hopen dat je volgend jaar gewoon weer alles kunt doen.
      Wij hebben geen heide en ook niet echt bos, maar we vinden het niet erg om er zo nu en dan heen te rijden.

      Verwijderen
  5. Ai... ben ik waarschijnlijk weer te laat voor de heide. Dat gaat al jaren zo. Deze week ook geen tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet zo heel veel verstand van heide, maar het zag er nu toch wel al uit alsof de bloei over het hoogtepunt heen was.

      Verwijderen
  6. Wat mooi daar,vooral ook die vennetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto’s heb je weer gemaakt. Ook hier in Drenthe bloeit de heide volop, altijd weer een mooi gezicht!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig hè, die hei. Ik denk dat we nog even gauw richting Ermelo moeten, om er ook nog van te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien dat in het noorden van het land de heide nog minder ver uitgebloeid is.

      Verwijderen
  9. Je was bij me in de buurt (ik wel aan de Belgische kant dan). De vennen die er nu zijn, dat is dankzij de vele regen die we gehad hebben. Er hebben de afgelopen jaren heel veel (oude) vennen leeggestaan. Het ven waar ik ging schaatsen toen ik jong was, was deze winter voor het eerst in pakweg 30/40 jaar weer 'beschaatsbaar'.
    Wij fietsten gisteren op de Loonse & Drunense Duinen. Daar was er al heel veel heide verdord.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vier jaar terug waren we ook eens naar de Kalmthoutse Heide en toen waren we meer bij jullie in de buurt. Nu waren we dus aan de andere kant. Hier waren enkele stukken ook al verdord, maar gelukkig was het merendeel nog paars.

      Verwijderen
  10. Jullie maken altijd van die mooie wandelingen die ik ook zo graag zou doen maar ik zal nog een poosje geduld moeten hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken iemand die een paar jaar geleden nieuwe knieën gekregen heeft en inmiddels alweer de Vierdaagse van Nijmegen een paar keer gewandeld heeft.

      Verwijderen
  11. Wat een mooie wandeling door de heide. En dat er al weer zoveel paddestoelen zijn. Die aardappel paddestoel kende ik nog niet, maar die doet zijn naam zeker eer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn veel paddenstoelen en ik vind het best interessant om uit te zoeken welke we tegenkomen.

      Verwijderen
  12. Prachtig die heide. We wonen heel dicht bij de hei, maar zijn er dit jaar nog niet geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo zijn er ook jaren geweest dat ik zelden op het strand kwam, ook al is het dichtbij.

      Verwijderen