intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 17 augustus 2024

jeuk

Manlief moet voor zijn werk vaak langere afstanden rijden, zo zijn dagen waarop hij tussen de vier- en zeshonderd kilometer rijdt geen uitzondering. En in al die jaren is hij gelukkig zelden bij een aanrijding betrokken geweest en als het wel zo was, dan was het eigenlijk nooit zijn schuld. En zo was het afgelopen week ook weer. Op de snelweg werd hij aangereden door iemand die hij aan het inhalen was. Die ander had hem echt niet gezien, anders ga je natuurlijk ook niet inhalen als er al iemand op de linkerbaan naast je rijdt. 


Beide auto's liepen blikschade op en beide chauffeurs waren flink geschrokken, maar gelukkig was er verder geen letsel. Schadeformulieren werden ingevuld en contactgegevens uitgewisseld en verder is het aan de verzekeringsmaatschappijen om het onderling af te handelen. 

🚗 🚗 🚗 🚗 🚗 🚗

Het is zomer en ik sta onder de netelroos, net zoals ieder jaar. Het is een allergische reactie, maar op wat dan? Netelroos komt van binnenuit en het duurde een paar zomers voordat ik dat in de gaten had. In eerste instantie dacht ik namelijk dat het insectenbeten waren. Mijn lichaam wordt ergens door getriggerd en dat kan komen door een slecht werkend immuunsysteem, ergens mee in aanraking komen waar ik niet tegen kan, misschien zomerfruit waar ik op reageer, Ziekte van Crohn, warmte, gebruik van medicijnen of juist het gestopt zijn met een bepaald soort medicijn, strak zittende kleding... Die bulten zien er niet uit en zitten gelukkig voornamelijk onder mijn kleding, alleen de jeuk die ze veroorzaken... dat is echt niet leuk! Gelukkig valt er tegen jeuk te smeren, dus ik heb nu overal tubes verkoelende antijeukcrème liggen.

🍹 🍹 🍹 🍹 🍹 🍹

Het is zaterdag en ik ga zo naar mijn moeder toe en voor vanavond zijn we uitgenodigd voor een BBQ. Gezellig!

Hierbij wil je een fijn weekend wensen!


19 opmerkingen:

  1. Altijd schrikken, een aanrijding. Zelfs als er alleen maar blikschade is. Wat ellendig die jeuk. Hopelijk kom je er ooit achter wat de oorzaak is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is iets van de laatste jaren en het is begonnen nadat ik met een medicijn voor Crohn gestopt ben. Dat medicijn was een vervanging voor mijn eigen niet goedwerkende immuunsysteem. Maar het antidepressivum dat ik slik heeft ook als bijwerking huiduitslag en ook netelroos. Maar dan nog moet er toch iets zijn waar ik in de zomer op reageer, alleen weet ik niet wat.

      Verwijderen
  2. Nou dat had veel slechter kunnen aflopen. En wat betreft de netelroos leef ik met je mee. De jeuk is verschrikkelijk, ik weet er alles van. Ik geloof niet dat het bij mij netelroos is, maar wel overal uitslag en bulten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan is het misschien toch wel netelroos? Ik krijg hele grote maar ook kleine bulten.

      Verwijderen
  3. Gelukkig alleen blikschade. Jammer,dat je niet weet,waardoor de netelroos komt en dus niets kan vermijden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met die auto komt het wel weer goed, de schade wordt over een paar weken hersteld.

      Verwijderen
  4. Gelukkig alleen blikschade, dat is alleen kwestie van geld en gedoe om alles te laten repareren en administratieve afhandeling.
    Over jeuk kan ik ook meepraten helaas. Toen ik ruim 10 jaar geleden kon stoppen met werken na een zeer naar en vervelend verlopen laatste jaar kreeg ik 3 maanden na stoppen uitslag. Na diverse zelfjes vd ha naar dermatoloog gestuurd want het was echt heel erg, hele lichaam zat onder en als ik er aankwam of kleding aandeed ging het nog meer jeuken. Stootkuur prednison gekregen en na 2 dagen verminderde het gelukkig.
    Maar nog steeds heb ik veel jeuk, wordt zo leuk ouderdomsjeuk genoemd. Vooral een streep van 20 cm van oksel tot heup is regelmatig heel naar en heb ik ook een creme voor gekregen die zelden wordt gegeven. Rug jeukt ook heel vaal, daar doet partner koelzalf op .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij zitten de meeste bulten ook waar zonlicht nooit komt: op mijn rug, onder mijn beha, in de liezen... Stress kan een veroorzaker zijn, maar ik verwacht niet dat dit bij mij het geval is. Ik zoek het toch meer in eten En misschien dat in combinatie met warmte, maar het blijft gissen. Bij mij is het, normaal gesproken, over een paar weken weer verdwenen.

      Verwijderen
  5. Ik heb al meer dan 40 jaar periodes last van jeuk. Heeft vaak met voedsel te maken. Tegenwoordig neem ik een antihistaminetablet als ik het voel opkomen. Misschien helpt het ook bij jou?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip. Ik las inderdaad al dat histamine de boosdoener kan zijn en ik ga daar zeker eens achteraan.

      Verwijderen
  6. Vooral in de zomer heb ik altijd veel last van bultjes op mijn hoofd en die jeuken ook heel erg.
    Een aantal jaren geleden begonnen zonder aanwijsbare reden. Heel vervelend, ik heb dik haar en daar kun je ook niet van alles insmeren.Een medicinale shampoo geprobeerd, hielp ook niks.
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Meer dan 400 km per dag is niet niks! Gelukkig bleef het bij blikschade.
    Ik ken netelroos niet, maar kan het met de warmte te maken hebben onder je kleding? Vooral omdat je er in de zomer last van hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat kan ook en ook door kleding die strak zit. Zo zit het ook onder mijn beha en in mijn liezen, op plaatsen waar elastiek of band zit.

      Verwijderen
  8. Zoek eens bij KAD.nl. Bij oogstmijt. Mis is dat het probleem
    Sterkte en succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ook nog kunnen... Ik ben natuurlijk wel heel veel buiten bezig. Ik had er nog nooit van gehoord, bedankt voor het doorgeven.

      Verwijderen
  9. Gelukkig is het goed afgelopen!
    Ook ik zit sinds een paar weken onder de jeukbulten maar dan vooral op mijn benen en in mijn gezicht. In mijn slaap krab ik blijkbaar zodat het vaak kleine wondjes worden. Zo vervelend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad vervelend. Ik krab de bulten ook open, want ze jeuken best veel.

      Verwijderen
  10. Gelukkig dat het allemaal meeviel. Blikschade is gemakkelijk op te lossen.

    Sterkte met de jeuk!

    BeantwoordenVerwijderen