intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 17 juli 2022

workshop

Al een tijdje ben ik op zoek naar een kleimethode om boetseerwerkjes voor in de tuin te maken. In onder andere dit bericht (klik) schreef ik daarover. Het volgen van een workshop om te leren werken met textielverharder (Powertex) stond hoog boven aan mijn lijstje en inmiddels heb ik daar een workshop van kunnen volgen. 

Ik maakte dit:


Een mannetje en vrouwtje in de Axelse klederdracht. 

In dit geval hebben we de Powertex niet gebruikt om er textiel mee te verharden, maar om er klei van te maken, samen met papier-machépoeder. 


Op de foto hierboven zie je hoe ik bezig ben met het beeldje van een mannetje aan te kleden en daarachter zie je een vrouwelijk poppetje staan. De beeldjes zijn kant en klaar te koop als Afrikaanse Powertexbeeldjes. We maakten dus van Afrikaanse poppetjes Zeeuws-Vlaamse poppetjes. 

Het was redelijk wat werk, maar over één ding waren alle cursisten het eens: het was ontzettend leuk om te doen. 

Nu ik weet hoe je met Powertex moet werken, kan ik daar thuis ook mee aan de slag. Ik heb online een fles Powertex en papier-machépoeder besteld, zodat ik er eens wat mee kan experimenteren. Wordt misschien vervolgd.... 

22 opmerkingen:

  1. Wat mooi! Jij bent ook van alle markten thuis, geweldig.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig resultaat. Dat lijkt me ook leuk! Maar Axel dat klinkt zeeuws, dat is wel erg ver weg.
    Als iemand in Overijssel zoiets weet, houd ik me aanbevolen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou leuk voor je zijn, als er ook zoiets bij jouw in de buurt gedaan wordt.

      Verwijderen
  3. Nou, je hebt er wel slag van hoor... Leuke hobby erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tof zeg! Ik kijk al uit naar wat je nog gaat maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu waren deze beeldjes wel onder begeleiding gemaakt... Het volgende moet ik alleen maken.

      Verwijderen
  5. Wat weer een leuke creatieve uitbarsting. Je bent er wel erg goed in: bloemschikken, naaien, kleien enzovoort. Ben benieuwd wat je nog meer gaat maken. Groet Rita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder en zus zijn ook erg creatief, het zit dus wel in de familie.

      Verwijderen
  6. Wat leuk, ik wist niet dat er papier-maché poeder bestaat, ik maakte het van lijm en krantpapier (enorm geklieder).
    Dat vind ik nou zo leuk aan workshops, je leert je materiaal kennen en thuis kun je dan verder experimenteren.
    Je beeldjes zijn mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger maakte ik met de kinderen zelf papier-maché en inderdaad, dat was een hoop geklieder. Workshops zijn niet altijd goedkoop, maar als je vandaaruit weer verder aan de slag kunt, dan levert dat toch ook weer zijn geld op.

      Verwijderen
  7. Super mooi. Ook ik denk al langer om zo eens een workshop te volgen. Ik vrees alleen dat ik misschien niet voldoende inspiratie zal hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op een workshop maak je meestal allemaal hetzelfde. Het leuke is wel dat iedereen er toch altijd weer een eigen draai aan weet te geven.
      Op naailes maken we zelf uit wat we maken, dat is dan weer anders.

      Verwijderen
  8. Leuke techniek en nog leuker dat je er tijd voor hebt en zo creatief bent.

    BeantwoordenVerwijderen