intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 23 september 2019

in een verdronken polder

Iemand zei laatst tegen ons dat we eens in het duingebied van de Verdronken Zwarte Polder bij Nieuwvliet (Zeeuws-Vlaanderen) moesten gaan wandelen, want daar was het zo mooi. We kenden de Zwarte Polder wel, maar dan vanaf het strand, wat aan de andere kant is en waar het overigens ook mooi is. Manlief bekeek eens op het www hoe je door het duingebied kon wandelen en vond een wandeling van vijf kilometer. Meestal wandelen wij een iets grotere afstand, maar voor ons was die afstand voor deze keer eigenlijk net ver genoeg, want we hadden niet zo heel erg veel tijd.


De Verdronken Zwarte Polder is ontstaan door een dijkdoorbraak in 1802. Het gebied werd daarna nog maar gedeeltelijk terug ingepolderd. Waar de naam Zwarte Polder vandaan komt heb ik helaas niet kunnen achterhalen. Misschien dat het met de kleur van de klei te maken had of werd de polder naar iemand vernoemd...
 Ik heb werkelijk geen idee!


Over houten vlonders ga je het gebied in en kun je ook naar het strand toe.


Doordat er een open verbinding met de zee is, stroomt zout water de geul in.



Na de geul via een vlonder overgestoken te hebben, vervolgden we onze weg over een slingerpaadje door de duinen. Het was soms best wel ploeteren door het losse zand en over een pad dat af en toe omhoog liep.


Na het zandpad liepen we door een gebied dat begraasd werd door schapen.


Gelukkig moesten we deze keer niet door de grazende koeien, want dat is niet echt mijn ding.

Ook wandelden we door een stuk waar veel duindoorn (plant) stond:


Waarin het spinsel van de rupsen van de bastaardsatijnvlinder zat:


In dit spinsel overwinteren de rupsen van deze nachtvlinder.

Aan het eind van de wandeling wierpen nog een laatste blik op de Zwarte Polder, het strand en de Westerschelde en gingen daarna naar onze auto toe. Degene die ons verteld had dat de Zwarte Polder mooi is, had beslist gelijk. 


We moesten naar de verjaardag van een achternichtje toe, maar eerst gingen we nog een cadeautje voor haar kopen. Daar was ik vorige week niet aan toegekomen en omdat er bijna geen speelgoedwinkels meer in de buurt zijn, moet daar tegenwoordig altijd een eind voor gereden worden. Gelukkig vonden we al snel een echt meisjescadeautje voor dit poppenkind en de rest van de middag zaten we bij onze neef in de achtertuin op de verjaardag. Er werden plannen gesmeed voor de Langestrangetocht van volgend jaar, want steeds meer mensen willen volgend jaar met ons meelopen. Gezellig hoor; hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Hierbij wil ik je een fijne maandag wensen.


12 opmerkingen:

  1. Wij zijn er vanaf woensdag voor een paar dagen, met vrienden die nog nooit in Z.Vl. waren. Misschien is dit wel een heel geschikte wandeling

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is leuk. Alvast heel veel plezier. Ga je naar Veldzicht of toch naar iets anders toe?

      Verwijderen
    2. We zitten in de Fonteyn, markt Groede

      Verwijderen
    3. Ik heb even op de website gekeken en het appartement ziet er prachtig uit.
      Jammer dat het weer niet echt geweldig is 🌧️

      Verwijderen
  2. In een ander blog las ik de tip om Maps.me op je mobiel te installeren. Voor wandelaars als jullie zou het ook misschien wat zijn, je vindt dan kennelijk erg leuke tussendoor weggetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip. Ik heb hen geïnstalleerd en ga het proberen.
      Ik gebruik af en toe route.you maar die doet het niet altijd en dat is vervelend.

      Verwijderen
  3. Ja die app is wel makkelijk....maar wat een mooi gebied zeg, nee in ons landje ben `k nog lang niet uitgekeken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er valt voor ons ook nog genoeg te ontdekken hier. We zijn nog lang niet uitgekeken.

      Verwijderen
  4. Wat een interessant gebied. Die duindoorbessen kreeg ik in een sjiek restaurant in Finland als bijgerecht geserveerd als ik het me goed herinner bij lever. Was friszuur in ieder geval en feloranje van kleur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En vroeger was het eten voor de armen. Maar dat is met meer dingen zo: neem nou mosselen, die werden ook gegeten door de armen.

      Verwijderen
  5. Wat ziet het er daar ook weer prachtig uit. Gek genoeg komen wij weinig in die hoek van het land. Waarom eigenlijk niet? Geen idee, want het lijkt me zeer de moeite waard zo te zien...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk vond ik het hier altijd een beetje saai, maar sinds we wandelingen maken ontdekken we eigenlijk ook hoe mooi het hier is. En er valt voor ons ook best nog wel veel te ontdekken hier.

      Verwijderen