intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 26 mei 2019

toren, slot, bos en strand

Burgh-Haamstede, daar moesten wij toch ook een keertje naartoe. We hadden al vaak gehoord dat het er mooi moest zijn en gisteren moest het er toch maar eens van komen.

Burgh-Haamstede ligt op het Zeeuwse eiland Schouwen-Duiveland. Manlief en ik gingen al eerder op Schouwen wandelen en dat was in Zierikzee: klik! En ik ging in februari naar het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk: klik! Wij mogen dan wel in Zeeland wonen, maar naar Burgh-Haamstede is voor ons toch bijna 90 km rijden en dat is eigenlijk wel de grootste reden waarom wij daar nog nooit geweest waren.

We begonnen ons uitje met een bezoekje aan de Plompe Toren:

Deze toren is een restant van een kerk uit 1468 van het dorp Koudekerke, dat tussen 1475 en 1650 door de vele overstromingen vergaan is.

Daarna reden we door naar Slot Haamstede:

Het slot en de tuinen zijn alleen maar tijdens excursies te bezoeken. Wij aanschouwden het slot alleen maar aan de buitenkant en reden vervolgens door naar Boswachterij Westerschouwen, want van daaruit gingen we wandelen.

Hier bevindt zich het grootste bos van Zeeland en daar konden we vanaf een uitkijktoren mooi overheen kijken:

Het is verder een heuvelachtig duinlandschap met zandverstuivingen en valleien,

dat begraast wordt door een kudde shetland pony's.

Wij maakten een wandeling van bijna negen kilometer door het bos, wat af en toe best wel pittig was doordat er een paar beklimmingen (soms door het mulle zand) in zaten.

We kwamen een paar keer een duinmeer met mooi helder water tegen:

De gele lissen stonden volop te bloeien:

Na het bos besloten we nog even om op het strand te kijken:

Hieronder zie je een stukje van de Stormvloedkering:

Deze kering ligt in de Oosterschelde en is een onderdeel van de Deltawerken. Bij zware storm kunnen de schuiven afgesloten worden. Sinds 2015 is de kering tevens een getijdencentrale en wordt er aan ongeveer duizend huishoudens elektriciteit geleverd.

We begonnen onze trip naar Burg-Haamstede met wolken en we eindigden de dag op een terrasje in de zon. En het klopt wat ze zeggen: Burgh-Haamstede is mooi. In het hoogseizoen zal het er wel druk zijn, maar nu is het daar nog goed te doen. Tijdens onze wandeling zijn we niet zo heel erg veel andere mensen tegengekomen en in het bos heerste een bijna serene stilte. Het enige dat we hoorden waren de vogels en af en toe het geluid van een zweefvliegtuig dat overvloog.

---------------------------------------------------------------------------------------

Graag wil ik jullie bedanken voor de reacties op mijn bericht van gisteren ❤

1. Mooie foto's. Ik ben er zelf ook niet vaak geweest, een keer een vakantie. Het is er mooi, maar vanuit Z.Vl. vond ik het ook altijd nogal ver

1. En onderweg kom je toch best wel wat stoplichten en rotondes tegen, dus even lekker doorrijden kan ook niet overal. Maar we hadden gisteren geen haast, dus dat was niet zo erg.

Verwijderen
  2. Ook wij komen er niet zo vaak omwille van 'te ver'. Renesse is erg druk in de zomer, maar lang niet zo erg als Domburg.

1. Toen wij in januari op een mooie zonnige zondag naar Domburg gingen was het daar ook best wel druk. Drukker dan gisteren in Burgh-Haamstede. En toen was het nog maar januari.

Verwijderen
    2. Domburg leeft het hele jaar, net zoals Knokke.

3. Mooie plekken zijn er in Nederland en in Zeeland zeker. Met de trein is het nog relatief ver, want hij stopt bij iedere dikke boom en verandert onderweg van Intercity naar Sprinter.

1. Ik weet het. Ik ga ook veel liever met de auto ergens heen dan met het openbaar vervoer.

4. Wij hebben vele wandelingen gemaakt door de duinen en het strand bij de
    Kop van Schouwen, inderdaad af en toe een pittig stukje.In de zomer moet je daar
    niet zijn, meestal kun je niet eens ergens parkeren en is het hardstikke druk,
    maar voor en najaar is het prima te doen.
    Gr. Betsy

1. Ik kan me wel iets bij die drukte in het seizoen voorstellen. Bij ons heb je ook wel van die plaatsen waar ik in het hoogseizoen liever niet kom.

Ik vind dat bos en de duinen rond Burgh-Haamstede erg mooi, weer heel anders dan in Zeeuws-Vlaanderen waar het duingebied nou niet echt spectaculair is.

Verwijderen
  5. Mooi. Zie ik ineens dingen van Burgh-Haamstede die ik nooit eerder heb gezien, zoals het kasteel. Terwijl ik toch jaren in B-H op vakantie ben geweest. En niet om te zuipen of te zonnen.

1. Soms zijn er dingen vlakbij en mis je ze toch. Tegenwoordig bereiden wij ons daarom best wel goed voor als we ergens heen gaan, zodat we niet per ongeluk iets missen wat we toch graag hadden willen zien. Zo was dat ook met Burg-Haamstede: we wilden graag wandelen en de Plompe Toren en het slot zien. Ik was helemaal vergeten dat die Plompe Toren daar ook was, maar dat kwam ik op internet tegen toen ik informatie over B-H zocht.

Verwijderen
  6. Ik herinner me dit uit mijn kinderentijd : ) We gingen er voor een schoolreisje naar toe op de basisschool met overnachtig. En hoewel ik altijd heimwee had, vond ik het daar wel fijn!

1. Dat is leuk! Ik kan me ook best voorstellen dat het voor een schoolkamp een uitstekende locatie is met strand, zee en bossen.