intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 12 september 2024

uitvaartmuziek

Een telefoontje, een onbekend nummer, maar het bleek wel een bekende te zijn. "Ik heb een beetje een vreemde vraag," zei hij "heb jij de playlist van de uitvaart van Justus nog? Zou je die eens willen doorsturen?" Natuurlijk heb ik die playlist nog, ik heb alles nog van de uitvaart. De beller zei dat hij soms een nummer op de radio hoorde, dat destijds gedraaid werd en eigenlijk wilde hij graag alle nummers zelf hebben. Ik vind dat mooi. Mooi dat het na zoveel jaar ook voor anderen nog zo veel betekent. 

Zelf speel ik de nummers ook nog regelmatig af en als ik een nummer van de uitvaart op de radio hoor, kan ik alleen maar luisteren en laat ik de boel even de boel...

De weken na de uitvaart werd ik helemaal gestoord van die muziek. Ik kreeg het niet uit mijn hoofd. Ieder moment van de dag hoorde ik in gedachten de muziek. Ik kon van veel dingen niet slapen en daar was dit er één van. Uiteindelijk nam ik eens per week een slaappil, om zo toch af en toe een nacht door te slapen. Uiteindelijk ging het geleidelijk aan wel beter. Gelukkig.

♪ ♪ ♪ ♪ ♪

Een aantal maanden geleden had ik uit het huis van mijn schoonmoeder een paar kleine vaasjes meegenomen. Niemand anders wilde ze. Bij ons stonden ze al die tijd in een kast en nu heb ik ze maar eens uitgestald bij de gedenkplek van Justus, waar ik ook wat as van mijn vader en schoonmoeder bewaar.


Het past nu wel goed bij mijn stemming. De herfst en de winter komen eraan, de lastige maanden komen er weer aan. 

24 opmerkingen:

  1. Ik luister af en toe nog naar de klassieke muziek van Mozart die bij de uitvaart van mijn moeder werd gespeeld, nu meer dan 30 jaar geleden. Ik vind het fijn om dit af en toe te doen. Ik hoef niet meer te huilen maar ik heb dan wel even 'een moment'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie reactie van die man, fijn dat je zoon in gedachten zo nog bij mensen is. Dat is natuurlijk vaak het geval, maar dat mensen je dat nu en dan eens laten weten zal vast deugd doen. Mooie gedenkplek heb je gemaakt. Sterkte voor de komende maanden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik vond het heel bijzonder dat die vraag zo opeens kwam.

      Verwijderen
  3. Ik kan me zo goed indenken dat het je goed doet. Je zoon is niet vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het leven gaat door, voor ons en ook voor anderen. Dat na zo'n lange tijd opeens die vraag komt is fijn. Vaak wordt er niet meer zo openlijk over gepraat, maar dit is dan toch weer een bevestiging van hoe anderen er ook nog altijd mee bezig zijn.

      Verwijderen
  4. Prachtig hoekje is dat. Bijzonder dat er zomaar iemand belde, het zal prachtig passende muziek zijn geweest en heeft zoveel indruk gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was muziek die Justus mooi vond en nummers die wij wilden horen en ook muziek die door onze oudste en vrienden uitgezocht was. Ik had destijds tegen mijn vader, die alleen van klassieke muziek hield, gezegd dat het waarschijnlijk niet allemaal zijn stijl was, maar hij heeft later herhaaldelijk gezegd dat hij de muziek juist zo mooi gevonden had.

      Verwijderen
  5. Wat ‘n mooi gedenkplekje. Sterkte voor de komende tijd ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooie gedenkplek heb je zo gemaakt. Knap dat jullie allemaal indertijd in staat waren om de juiste muziek uit te kiezen. Het was niet dat jullie een lijstje klaar hadden liggen, wat mogelijk is als de dood niet onverwacht komt, maar bijvoorbeeld na een lang ziektebed. Dat maakte ik ooit mee met een collega, heel indrukwekkend welke muziek zij gezamenlijk hadden uitgekozen. Ik hoop dat het luisteren naar die muziek, en weten dat Justus nog altijd een plaatsje heeft in het leven van velen, je een klein beetje door de donkere dagen heen zal dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, een lijstje hadden we niet en in het begin waren we zo lam geslagen dat we totaal niks konden bedenken. Vrienden van onze kinderen hielpen met bedenken naar wie we allemaal een rouwkaart moesten sturen. Die jongens kwamen iedere dag en we hebben daar enorm veel aan gehad en dat waren toch ook nog maar kinderen van 16/17 jaar.

      Verwijderen
  7. Mooi,dat de muziek ook voor die ander iets betekent heeft

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik een liedje hoor van de uitvaart van Lucy dan kan ik daar (nog) niet goed tegen.... Op dit moment zet ik het meestal gauw af. Wat mooi om te horen dat het voor jou een moment van rust is. Daar hoop ik ook ooit te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat je de muziek af zet, snap ik maar al te goed. Bij mij heeft het ook een hele tijd geduurd voordat ik een beetje normaal naar een nummer kon luisteren. Bij mijn man was het totaal anders: de eerste maanden luisterede hij (onderweg in zijn auto) alleen maar naar de muziek van de uitvaart. Ik kon dat niet.

      Verwijderen
  9. Mijn zoon is 2 jaar geleden overleden, ik kan nog niet naar de muziek van de uitvaart luisteren, vind ik nog te moeilijk. Gelukkig is het geen muziek die je toevallig in eens ergens hoort.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij ons is dat wel. Justus was zeventien en luisterde hele dagen naar de radio. Zijn leraar van het praktijklokaal zei ook dat het eerste wat Justus deed, was altijd eerst de radio aanzetten. Het is ook heel vaak als ik ergens ben dat ik opeens verrast word door een nummer dat op de crematie gedraaid werd.

      Verwijderen
  10. Wat een mooi hoekje voor jullie zoon. Ik vind muziek altijd fijn, en dan mag er best een trieste herinnering aan zijn. Zoals de crematie van mijn ouders. Ik word er wel verdrietig van, maar dat vind ik niet erg. Dat had deze vriend van jullie zoon ook, fijn en mooi dat hij je om de titels vroeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verdrietig word ik er ook van en als ik zelf die nummers draai dan ben ik ook vaak wel in een trieste bui. Dan moet daar die muziek gewoon even bij.

      Verwijderen
  11. Muziek kan heftige herinneringen oproepen. Zo fijn en dankbaar dat die man jou belde om de playlist te krijgen.
    Dat hoekje met mooie foto van je zoon voelt zo warm aan! Warm en zacht en pijnlijk en lief. Moed voor de kortere dagen die eraan komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Er staat daar nog wel meer zoals de urn en de rouwkaart. Ook hangt er een grote foto waar onze zonen samen opstaan. En heel vaak staat er ook een bos bloemen, het liefst uit eigen tuin, bij.

      Verwijderen
  12. Wat een mooi gedenkhoekje maakte je voor je overleden geliefden. Iedereen herdenkt op zijn eigen manier.

    BeantwoordenVerwijderen