intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 26 september 2024

paddenstoelen

We hebben dit jaar veel paddenstoelen in de tuin en toen ik gisteren uit het keukenraam keek, ontdekte ik opeens dit groepje:


De foto maakte ik even tussendoor met mijn smartphone, tijdens het koken. Vandaag ging ik opnieuw, met mijn camera, naar buiten. 


Van het klaproosje was niet zoveel meer over, maar eigenlijk paste dat wel goed bij het moment: de regen, de herfst, het verval. 


Deze staan een eindje verderop:


En deze groeien op dood hout:


In het gazon staat dit groepje



Wat me wel duidelijk werd, is dat de naaktslakken paddenstoelen lusten. En ook dat mijn camera mooiere foto's maakt dan mijn smartphone. Dat wist ik al, want de kleuren zijn altijd een beetje onecht met mijn smartphone en vaak zijn de foto's ook wat overbelicht. Maar goed, het is wel makkelijk om toch altijd foto's te kunnen maken. Ik heb niet altijd overal mijn camera bij me en soms is een foto met mijn smartphone sneller gemaakt. 

14 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's. De eerste en tweede foto geven zo duidelijk het verschil aan in maar 1 dag tijd.
    Het allermooiste vind ik de foto van de paddenstoelen op dood hout. Ik heb echt gezocht of ik misschien ergens een kabouter kon ontdekken. Ik heb nu eenmaal veel fantasie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In 1 dag verandert er soms veel in de tuin. Ik heb ook daglelies staan, die dus maar echt 1 dag bloeien, maar waarin gelukkig toch al een paar maanden bloemen komen.
      En die kabouters... die waren net gaan slapen ;)

      Verwijderen
  2. Wat een verschil de foto met de smartphone of met je camera!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En toch ben ik over mijn camera ook niet 100% tevreden. Ik heb deze vorig jaar gekocht nadat mijn oude na negen jaar op was. Het is hetzelfde merk, hetzelfde soort camera en een stuk jonger, maar ik mis nog altijd mijn oude camera.

      Verwijderen
  3. In onze tuin hebben we weinig paddenstoelen, zal wel aan de grond liggen en in het bos komen we thuis zelden.
    Nu zitten we een paar dagen in Drenthe in een huisje midden in het bos, zal straks eens rondkijken wat er te zien is aan paddenstoelen.
    De bungalow is prima, goed ingericht en van alle gemakken voorzien. Maar we hadden beiden vanmorgen het gevoel zo ingesloten te zitten, mooie bomen en struiken om ons heen, echt een prachtige tuin rondom. Maar we zijn toch meer van de open vlaktes en uitzichten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O ja, dat herken ik wel! Als ik teveel door bos of bergen ingesloten zit, ga ik het weidse uitzicht ook missen.
      Ik hoop dat jullie een fijne vakantie hebben. Geniet ervan.

      Verwijderen
  4. Mooie plaatjes met een fotogenieke klaproos !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto’s en wat een verschil de camera-foto en de foto, gemaakt met je telefoon!
    Ook hier zie ik alweer veel paddestoelen. In het bos ligt veel omgevallen bomen en daar zie ik heel veel paddestoelen op.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk komt de vliegenzwam binnenkort ook boven. Niet in onze tuin, want daar is onze grond niet geschikt voor. Maar we kunnen er altijd elders naar op zoek gaan.

      Verwijderen
  6. Er is zeker verschil in kwaliteit van de foto's. Ik vind het een mooie serie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Paddenstoelen voelen echt herfstachtig aan. We zijn erin gestapt. De foto met dat klaproosje is wel heel speciaal. Voelt beetje als lente en herfst die verbroederen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's. Vooral ook die combi klaproosje paddenstoeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen