intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 16 september 2024

carnaval

De vierde CM Urban Walk in Vlaanderen van dit jaar was in Aalst.

(Bron: Google maps)


Aalst is DE carnavalsstad van België en uiteraard was daar tijdens deze wandeling aandacht voor. Zo mochten we een kijkje nemen in de Carnavalswerkhallen, waar verschillende carnavalsgroepen aan hun wagens werken.


De wanden van alle loodsen zijn versierd met prachtige graffiti van Waf oftewel Lieven Piron en graffititeam Alosta.




Het stationsgebouw van Aalst, dat in 1853 in gebruik genomen werd:




In het Onze-Lieve-Vrouwehospitaal:


Een oude foto van de zusters van het hospitaal:


Niet iedereen was blij als een familielid in het hospitaal terecht kwam, want als het familielid daar kwam te overlijden gingen alle bezittingen naar het hospitaal en de zusters toe. 


Het stadhuis:



Op de binnenplaats staat een bronzen beeld van Ondineke, de hoofdpersonage uit het boek de Kapellekensbaan ven Louis Paul Boon:


Een muurschildering elders in de stad van de in Aalst geboren Louis Paul Boon, gemaakt door Puncheur:


In de Academie voor Beeldende Kunsten:


De Borse (beurs) van Amsterdam werd gebouwd in 1630:


Het Belfort:


De watertoren:


En in het Stadspark kwamen we Roodkapje tegen:


Wat hadden we prachtig weer tijdens deze Urban Walk! De zon scheen, er stond geen wind en de temperatuur was uitstekend. Het was een gemoedelijke wandeling: we hebben meer geslenterd dan echt doorgelopen. In Aalst zijn mooie dingen te zien, maar er zijn ook genoeg straten waarvan je denkt... Tja! Er is toch ook wel heel wat leegstand en verpaupering.

We dronken 's morgens ergens koffie en tussen de middag streken we neer bij Elwin's Pancakes waar we een Bretoense Galette aten, een soort pannenkoek van boekweitmeel:


We kozen allemaal een andere vulling en die van mij bevatte champignons, ui, mozzarella en gruyère. 

Na de wandeling dronken we ook nog ergens iets en op de terugweg gingen we, zoals gewoonlijk, ergens bij ons in de buurt een hapje eten. 

De volgende CM Urban Walk waar wij aan meedoen is op 1 december in Brussel: https://cmurbanwalkbrussel.be/nl/ 

20 opmerkingen:

  1. Wat moet dat geweldig geweest zijn om daar te lopen gezien je foto’s!
    Toevallig hadden we het gisteren meteen gids in een museum over boekweit. Mijn man is allergisch voor alles waar boekweit in zit.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan was deze Bretoense Galette echt niks voor hem geweest. Ze hadden ook nog gewone pannenkoeken en American pancakes.

      Verwijderen
  2. Altijd heel boeiend om hier te lezen over die walks. Aalst (her)ken ik redelijk goed.
    Heb je een idee hoeveel KMS zo'n walk ongeveer is? Zijn die goed aangeduid?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal is het iets van tien km en door middel van heel bordjes volg je een parcours. Verder zijn er ook nog een hoop vrijwilligers op de verschillende locaties om de weg te wijzen en er zijn er ook die helpen op drukke oversteekplaatsen. Over de 10 km hebben we deze keer vijf uur gedaan! Zoals ik al schreef hebben we deze keer vooral geslenterd en verder heb je onderweg verschillende rustpunten waar je vaak iets te eten krijgt en verder pauzeren we zelf ook nog zo hier en daar. Deze keer hadden we het geluk dat we de auto op vijf minuten afstand van de start/finish konden parkeren.

      Verwijderen
  3. Prachtig allemaal, ik ga Aalst op mijn lijstje zetten om ook eens te bezoeken. Jullie hadden ook geluk met het mooie weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij en onze vrienden gaan ook de wandeling in Brussel doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige wandeling weer, dus België heeft ook Aalst 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en er zijn nog wel veel meer plaatsen in Nederland en België met dezelfde naam.

      Verwijderen
  6. Oh, wat maakte jullie weer een prachtige wandeling. Een beetje jaloers ben ik wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat heb je weer veel moois gezien en doorgegeven

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke en mooie wandeling. En dan ook nog een Roodkapje en zo'n heerlijk uitziende pannenkoek! Genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Roodkapje! Ik moest gelijk aan jou denken.
      Helaas zijn we verder geen sprookjesfiguren tegengekomen.

      Verwijderen
  9. Het lijkt me heerlijk, zo'n wandeling door een mooie stad. Goed georganiseerd weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles verliep vlot. We hebben eigenlijk ook nergens moeten wachten.

      Verwijderen
  10. Wat een bijzondere watertoren is dat! Ik vind al je foto's supermooi, maar mijn favoriet is denk ik toch Roodkapje.

    BeantwoordenVerwijderen