intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 10 augustus 2024

polderzicht

Met een schoonzus was ik naar een rommelmarkt toe en daar kocht ik een prachtig lang wintervest, gemaakt van onder andere schapen- en alpacawol. Prijs 1€. Heerlijk zo'n koopje! Verder kocht ik nog het boek Geluk 2.0: The World Book of Happiness. 


Moppie is er alvast gelukkig mee😸
De kaft van het boek is eigenlijk zilver van kleur, maar de vacht van Moppie spiegelt er in. 

👟 👟 👟 👟 👟

Na de middag stapten manlief en ik in de auto en reden naar Sint-Jan-in-Eremo, een piepklein dorpje vlak over de grens in België.

(Bron: Google Maps)

We parkeerden de auto bij het kerkje:


De Sint-Jan-de-Doperkerk werd in 1682 gebouwd, maar in datzelfde jaar werd het door een overstroming beschadigd. Na herstelwerkzaamheden in 1683-1684 ontstond het kerkje zoals het nu nog steeds is. Er worden geen diensten meer in de kerk gehouden. 

Rond het dorp zijn verschillende kreken, waaronder de Oostpolderkreek:


De kreken zijn ontstaan door overstromingen en ook door het turfsteken.

We staken het Leopoldkanaal over:


En liepen een eind langs het Jaagpad.


Later staken we het kanaal terug over met behulp van een trekvlot:


Akkerwinde:


Belgische trekpaarden (voskleur):


Hoenderganzen:


Deze ganzensoort komt in het wild alleen in Australië voor.



En dit vond ik nou eens een mooi moestuintje met al die bloeiende Oost-Indische kers:


Een reden dat deze planten rondom of in een moestuin gezet worden, is dat ze bladluizen en bepaalde soorten rupsen aantrekken. Hierdoor hebben andere planten minder last van deze beestjes.

Na een wandeling van tien kilometer namen we plaats op het terras van Palingrestaurant Polderzicht in Sint-Jan-in-Eremo. 


Een lekker verfrissend drankje deed ons goed. 

12 opmerkingen:

  1. Voor jou een geluksdag: leuke koopjes op de rommelmarkt, mooie wandeling met je man en een lekker koel drankje toe!
    Thra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat weten jullie mooie routes te vinden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms lopen we bestaande routes, maar meestal stippelen we zelf een route uit. Dat vinden we beiden leuk om te doen.

      Verwijderen
  3. O, ik viel helemaal voor dat palingrestaurant. Als er een camping in de buurt zou zijn, reden we er zo naar toe. Paling en mosselen, hoe lekker kan je het hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Paling wordt daar vlakbij in de kreek gevangen. Verser kan bijna niet. Vroeger zag je paling nogal eens op menukaarten van restaurants staan, maar tegenwoordig zie je dat toch niet zo vaak meer

      Verwijderen
  4. Mooie route, heerlijk om te doen. Verdiende verfrissing.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alle ingrediënten voor een fijne dag waren aanwezig! Wat een goed idee van die Oost-Indische kers..., dat wist ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen