intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 18 juli 2024

wildplukken

Verschillende mensen hadden het al tegen me gezegd: dit is nou eens echt iets voor jou! En dat was het ook... een wildplukwandeling. Bij Kulderzipke in Retranchement: klik! 


Samen met nog vijf anderen meldde ik me bij het landgoed. We kenden elkaar niet, maar dat maakt niet uit. We hadden allemaal dezelfde interesse. Want wat is er eetbaar en wat niet van wat wij onkruid noemen? We kregen veel uitleg en proefden tijdens de wandeling verschillende bloemen en blaadjes. Aan andere mochten we alleen maar ruiken en aan sommigen mochten we helemaal niet zitten, want zeer giftig. 



Het was een enorm leerzame wandeling en de tijd vloog echt voorbij. Daarna kregen we nog een proeverijtje (zie laatste foto collage), wat allemaal erg lekker was. 

Over de wandelingen vind je hier meer informatie: klik!
Ik deed een ochtendwandeling. 

Op het perceel staan ook vakantiehuisjes die verhuurd worden.



Dus mocht je interesse hebben... klik!

21 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Ik plukte ook weleens in het wild maar sinds er bij ons in de buurt steeds meer mensen met honden komen, ben ik ermee gestopt! Hooguit vlierbloesem en vlierbessen en tamme kastanjes.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet idd niet plukken op plaatsen waar veel honden komen, of langs een drukke weg, of naast een perceel waar vaak gif gespoten wordt. Dan is het allemaal niet zo gezond meer.

      Verwijderen
  2. Wat ontzettend leuk zeg. Bramen e.d. pluk ik nooit lager dan kniehoogte. Dan kan er geen hond of vos tegen geplast hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snoep onderweg nogal eens van bramen als we wandelen, maar dan wel die hoog hangen.

      Verwijderen
  3. Mooi gebied en hele leuke wandeling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De polder rond Retranchement, Terhostede en Sluis is ook erg mooi met kronkelende weggetjes en veel knotwilgen. Ik hou daar ook wel heel erg van.

      Verwijderen
  4. Oh, wat gaaf... Ja, en als er dan iemand meegaat en van alles vertelt gaat het veel mee leven!
    Mochten we nog eens die kant opgaan met vakantie, dan weet ik wel wat ik wil...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De natuur is altijd in beweging en over een paar weken ziet het er misschien al weer heel anders uit. Nu waren er veel uitgebloeide distels. Het perceel wordt wel bijgehouden door bijvoorbeeld op een paar plaatsen te maaien, maar verder gaat de natuur gewoon haar gang.

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Ik vond het een interessante morgen, met nog een paar lekkere hapjes toe.

      Verwijderen
  6. Wij waren hier in het voorjaar vlakbij in een huisje. Echt een paradijs.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een hele mooie omgeving.

      Verwijderen
    2. Er is zelfs een aflevering van Vroege Vogels over gemaakt.
      Op Npostart terug te vinden

      Verwijderen
  7. Lijkt me hartstikke leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was eigenlijk ook veel te snel voorbij... Ik ken iemand die daar een jaaropleiding doet en daar om de vier weken een dag is. Zo'n dag vliegt ook voorbij door alle interessante informatie die gegeven wordt en het koken.

      Verwijderen
  8. Ga je nu zelf plukken en iets koken of theetjes drogen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het verleden heb ik weleens brandnetelsoep gemaakt en misschien dat ik hier toch ook wel iets mee ga doen. Het advies was wel om niet gelijk elke dag iets te plukken en te eten omdat je lichaam moet wennen aan alle mineralen. In wilde planten zitten namelijk veel meer voedingsstoffen dan in eten uit de winkel en bij een teveel hieraan, als je dit niet gewend ben, kun je darmklachten krijgen. Rustig opbouwen is het advies.

      Verwijderen
  9. Wat een leuke manier om de natuur te leren kennen! Ik kan me voorstellen dat je een fijne dag hebt gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was enorm leerzaam. Ik had ook op Facebook gezet dat ik daar geweest was en vandaag vroegen verschillende mensen ernaar, die ook wel interesse hadden om zo'n wandeling te maken.

      Verwijderen
  10. Leest heel boeiend. Nu nog onthouden. De streek daar is alleszins heel erg mooi. Hebben eetbare bloemen een verschillende smaak?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik heb er geproefd die bijvoorbeeld naar rucola of champignon smaakten. Of chicorei, wat heel bitter is.

      Verwijderen