intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 25 juni 2024

Romeins

Trier... ik weet dat een aantal van jullie daar geweest zijn. Ik was er toen ik een jaar of vijftien was met mijn ouders en ik weet daar totaal niks meer van. Blijkbaar maakte de stad toen geen indruk op me. Nu kreeg ik een herkansing om de stad opnieuw te leren kennen.

Trier was in de Romeinse tijd een belangrijke stad en hieronder zie je hoe het er toen ongeveer uitgezien moet hebben.

Wij maakten een stadswandeling en het eerste Romeinse monument dat we tegenkwamen was het amfitheater, althans wat er van overgebleven is:


Er was plaats voor 18.000 toeschouwers, er werden gladiatorgevechten gehouden en er vonden executies plaats. Daarnaast werden er ook muziek- en andere voorstellingen gehouden.

Een onderdeel van de Keizersthermen, oftewel de Romeinse badhuizen:


De Porta Nigra:


Dit is een stadspoort uit de Romeinse tijd.


Ik vond het een heel mooi gebouw.




Uitzicht vanaf de Porta Nigra:


Links de Dom en rechts tegen de Dom aan de Liebfrauenkirche:


Beide kerken vinden hun oorsprong ook in de Romeinse tijd.




Het Keurvorstelijk Paleis met daarachter de basilica van Constantijn:


Keurvorsten waren hoge geestelijken.

We hebben veel gezien tijdens onze wandeling door Trier. Het was hier 30℃, maar er was zo nu en dan een verkoelend windje waardoor het allemaal goed uit te houden was. 


19 opmerkingen:

  1. Wij hebben veel Romeins gezien. Maar Trier nog nooit. Het staat wel op onze lijst. Na jouw foto's met stip!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is mooi dat er in Trier zoveel van bewaard gebleven is. We zagen nog meer Romeinse dingen, maar om dit bericht niet nog langer te maken, heb ik die niet laten zien. Maar ook die zijn echt de moeite van het bekijken waard.

      Verwijderen
  2. Wat mooi daar. Ik was 20 jr,toen ik daar kwam,maar herinner me ook niet veel meer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op die leeftijd zie je dingen toch nog anders. Zo ervaar ik het in elk geval.

      Verwijderen
  3. Ook ik was jaren terug in Trier en heb genoten, net als jij. De foto’s zijn weer erg mooi, zoals altijd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het compliment. Wij zijn ook al een paar keer in Aken geweest, dat vinden wij ook een leuke stad.

      Verwijderen
  4. We hebben er een paar jaar geleden op doorreis nog een halve dag doorgebracht. Ik heb er toen mijn voet lelijk omgeslagen. Zo'n dingen onthoud ik dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vijftig jaar geleden was ik daar ook. Ik lijk zelf wel een oude Romein zeg. Zo lang geleden. Ik herinner me dat ik het mooi vond, dus leuk om weer eens over te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig! Ik geniet van je foto's... Ik ben nog nooit in Trier geweest, maar zou dat best graag willen. Evenals Keulen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Keulen is ook mooi. Daar zijn wij een jaar of zes geleden geweest.

      Verwijderen
  7. Heel mooi, daar zou ik nog wel eens heen willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtige gebouwen vragen om prachtige foto's en daar heb jij voor gezorgd. Ik vind het ook een heel gezellige stad en met dit weer zal er veel beweging zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het compliment. Er was redelijk wat volk op straat en we zijn ook best veel schoolreisjes/excursies tegengekomen.

      Verwijderen
  9. Leuk om te lezen dat je ook zo van Trier hebt genoten. Wij waren er dit jaar op onze fietsvakantie.

    BeantwoordenVerwijderen