intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 30 juni 2024

duivels

Nee, ik ben niet des duivels. Totaal niet. Dat duivels slaat op de wandeling die we maakten door de Duivelskloof (Teufelsschlucht). Deze kloof ligt op dertig kilometer van Trier en als je een beetje goed ter been bent en hier in de buurt komt, dan zou ik deze wandeling zeker aanraden. Het is er namelijk prachtig.

Maar nu eerst even een stukje geschiedenis.

Aan het einde van de laatste IJstijd (12.000 jaar geleden) zorgden vorst en dooi voor enorme rotsvallen van een plateau: het Fershweiler Plateau. Doordat ook nog een groot zandsteenblok van het plateau loskwam, ontstond een kloof die 28 meter diep is. Lang geleden dacht men dat de kloof en de rotspartijen onmogelijk op een natuurlijke manier ontstaan konden zijn. Het moest wel het werk van de duivel zijn en daarom werd het hier de Duivelskloof genoemd. 

190.000 miljoen jaar geleden was het hier zee en eigenlijk loop je hier op een zeebodem die versteend is.


De fotografe herself:



Onderstaand smal stukje hoefde je niet te doen, maar omdat we er nu toch waren...



Zowel de kloof als alle rotspartijen zijn mooi. De ene rots is nog grilliger dan de ander.




En een beetje werk van passanten heeft toch ook wel weer wat:


We liepen vervolgens nog door naar de Irreler waterval.

 Een paar dagen terug liepen we al over een hangbrug en hier bleek er ook één te zijn, maar deze was wel minder lang en minder hoog.


Deze brug is er sinds vorige jaar september en hangt boven de rivier de Prüm.


Bij de vorige brug schreef ik dat er best wel wat beweging inzat als je er over liep, maar dat was niks vergeleken met deze brug. Iedereen leek wel ladderzat en zonder je vast te houden was het haast niet te doen, toch zeker niet als er veel mensen op de brug waren. We hebben wel veel gelachen!


We hebben enorm genoten van deze prachtige omgeving.
En weet je... misschien was het toch wel het werk van de duivel 😉

25 opmerkingen:

  1. prachtig die kloof. Die brug zou ik niet durven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan. Ik heb dan weer andere dingen die ik niet durf.

      Verwijderen
  2. Prachtig en fijn als je dat nog kan doen. De brug zou ik wel aandurven, maar er komen kan ik niet meer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is het daar mooi en wat maakte je ook weer goeie foto's. Ik zou denk ik niet durven. Hoezoe denk ik? Ik zou gewoon niet durven

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig zeg. Wat een mooie reportage maak je steeds.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er mooi uit. Heb het direct doorgegeven aan mijn zoon. Ik denk dat vooral mijn kleinzoon die kloof geweldig zou vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er waren veel kinderen, ook hele kleine. Er is ook een dinopark 🦖

      Verwijderen
  6. Wat spectaculair! Geweldige foto’s en die ene van jezelf is leuk!
    Ik heb altijd een beeld van mensen die ik nog nooit gezien heb en ik had me jou met donker haar en een vlecht op je rug voorgesteld. Het slanke, sportieve figuur klopt in elk geval wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig dat je toch altijd een voorstelling van iemand probeert te maken. Dat doe ik ook, hoor.

      Verwijderen
  7. De Teufelsschlucht, schitterend!! Ik liep daar een aantal jaar geleden met mijn dochter, wat hebben we genoten. Zo leuk om die mooie omgeving weer even via jouw foto's terug te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat jullie hier ook geweest zijn! Wij vonden het ook schitterend en zoals ik al schreef, echt een aanrader.

      Verwijderen
  8. Heerlijk zo'n spannende wandeling. Wij maakten ooit zo'n spannende wandeling in Marokko, ik denk er nog vaak aan terug.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg leuk toch. Dit soort wandelingen vergeet je niet zo snel.

      Verwijderen
  9. Reacties
    1. Heel erg bijzonder allemaal. Ik ben blij dat we hier geweest zijn.

      Verwijderen
  10. Prachtige kloof. Maar niet ideaal met mijn claustrofobie. Die brug zou ik dan weer heerlijk vinden. Hebben jullie dan zo moeten klauteren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Af en toe hebben we moeten klauteren, maar voor een groot deel was het pad goed begaanbaar. Gelukkig kon je in de kloof zelf toch ook wel steeds licht zien, dus misschien dat het ook voor iemand met claustrofobie wel meevalt.
      Mijn schoonmoeder was ook enorm claustrofobisch. Na haar overlijden is ze ook niet in een houten kist gegaan, maar in een rieten mand die niet dicht was, maar waar een mooi kleed overheen lag.

      Verwijderen
    2. Ik herken het verhaal van je schoonmoeder en de houten kist. Laat ik daar nu ook zo bang van zijn, ook al ben ik dood. De angst om 'wakker' te liggen tussen zes planken herken ik goed. Mooi idee van die rieten mand.

      Verwijderen
  11. De wandeling dan wel klauterpartij door de kloof zou te zwaar zijn voor mij. Maar die wiebelige brug, dat zou ik zeker willen proberen. Heerlijk dat ik weer mee kan genieten door jouw foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan. Die brug was echt wel leuk, het was net of we zeebenen hadden toen we erover liepen.

      Verwijderen
  12. Machtig mooi zo'n kloof en je kunt je haast niet voorstellen dat het gesteente zo is uitgesleten door het water. Wat heeft water een kracht!
    Oh, ik zou nooit over die brug durven lopen hoor... stoer dat jullie dat deden en het is natuurlijk wel een hele ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De krachten van de natuur zijn niet te onderschatten, wat dat betreft.

      Verwijderen