intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 25 mei 2024

oefenen

In december kreeg mijn veertienjarig nichtje het guillain-barré syndroom. Door spierzwakte kon ze niet meer lopen, had ze geen kracht meer in haar armen en praten ging ook steeds moeilijker. De ziekte ontstond doordat haar antistoffen (na een longontsteking) goede zenuwen aanvielen. Ze lag een week in het ziekenhuis waar ze een medicijn toegediend kreeg om de ziekte te stoppen. Daarna mocht ze naar huis en werd de revalidatie gestart, eerst thuis en later in het revalidatiecentrum waar ze nu nog steeds drie keer per week heen moet. 

Gelukkig gaat het de goede kant op en eigenlijk wil ze graag met de revalidatie stoppen, alleen moet ze daarvoor meer haar best gaan doen. Dat betekent dat ze zo zachtjes aan haar sporten (zwemmen en tennissen) weer moet oppakken, dat ze weer met de gymlessen mee mag doen, dat ze naar school (zeven km) gaat fietsen en er werd haar geadviseerd te gaan wandelen. En voor dat wandelen stuurde ze me afgelopen week een appje met de vraag of ze met mij mee mocht wandelen. 

Vrijdagmiddag spraken we, net na de middag, af toen zij uit school kwam en ik klaar was met werken. We wandelden zes km en omdat we beiden nog moesten eten, lunchten we ergens halverwege de wandeling. Gelukkig ging het wandelen goed en als je weet van hoe ver ze gekomen is, dan is dit een hele prestatie.

Ik vond het ook wel heel gezellig om samen met haar te wandelen. Ze kwebbelt er lustig op los en we hebben een goede band. Ze wil me ook altijd overal mee naar toe hebben (vakanties, dierentuinen, pretparken, shows) en zo lang ze dat nog wil, ga ik mee. Er zal heus wel een keer een moment komen dat ik minder in trek raak, maar tot die tijd geniet ik ervan. 


42 opmerkingen:

  1. Fijn dat je zoveel kan bijdragen aan haar herstel ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig dat ze weer zo goed hersteld is! Fijn dat ze zo’n goede band met jou heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vanaf dat ze nog maar heel klein was is die band er al. Met Justus had ze ook een hele goede band: ook al scheelden ze tien jaar, ze waren altijd samen.

      Verwijderen
  3. Dat is echt mooi, voor jullie allebei!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk om zo'n tante te hebben. En voor jou is het fijn gezelschap! Allebei blij!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat fijn,want samen wandelen motiveert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En al pratende maak je ongemerkt toch vaak een heleboel kilometers.

      Verwijderen
  6. Wat heerlijk als zo een meisje zoveel liefde en vertrouwen voor je voel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zij is mijn petekind, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat we het daarom zo goed met elkaar kunnen vinden.

      Verwijderen
  7. Wat fantastisch dat het inmiddels zoveel beter met haar gaat! En wat leuk dat jij door met haar te wandelen, een bijdrage kunt leveren aan haar herstel. Bijzonder, die band in jullie familie, geniet er maar van, want er komt een tijd dat ze even niet meer met tante op pad wil (maar dan na een aantal jaren vast wel weer).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een ander nichtje heb ik ook zo'n speciale band. Zij is nu 34 jaar en we hebben jarenlang geen contact gehad, doordat zij in een hele slechte relatie zat waarin ze niet meer met haar familie om mocht gaan. Gelukkig is die relatie voorbij en zien we elkaar gelukkig weer regelmatig.

      Verwijderen
  8. God doet nog steeds grote wonderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wil ook zo’n tante !!!
    Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat fijn dat het de goede kant opgaat. Mijn oom heeft dit ook gehad, maar in een heel heftige vorm. Hij heeft wekenlang helemaal niets in zijn lijf kunnen bewegen en daarna nog maanden moeten revalideren.
    Leuk dat je nichtje zo dol op je is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een hele nare en heftige aandoening. Mijn nichtje was eerst twee keer naar huis gestuurd omdat het 'stress' zou zijn, maar toen ze de derde keer op de spoed kwam ging het zo ontzettend slecht met haar dat ze direct opgenomen werd. Een dag langer en ze zou aan de beademing gemoeten zijn in het UZ in Gent.
      Ik denk dat een kind wel sneller herstelt dan een volwassene. Het is nu 5 maanden geleden en ze is er nog niet, hoor. De revalidatie wordt pas gestopt als het ook echt kan, maar ze is heel erg gemotiveerd om vooruit te komen en het is te hopen dat ze er ook echt helemaal bovenop komt.

      Verwijderen
  11. Reacties
    1. Dat vind ik ook en het is nog gezellig ook ;)

      Verwijderen
    2. Leuk om met zo een meisje op pad te gaan. Ze hebben toch weer andere interesses dan jongens. En zo blijf je zelf ook nog jong . Lieve groet. Rita

      Verwijderen
    3. Zelf had ik twee jongens. Een meisje is inderdaad weer heel anders.

      Verwijderen
  12. Wat fijn dat jullie zo'n goede band hebben. Die had ik vroeger ook met mijn nichtje. Nu heeft ze een druk gezin met drie jonge kinderen en ze woont meer dan 200 kilometer weg. Zomaar even op bezoek kan niet meer en dat is zo jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Praten met elkaar, echt praten, lukt beter als je wandelt met elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is een pittig traject geweest voor je nichtje... Wat leuk dat je zo goed met haar kunt opschieten en andersom!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ze is er nog niet hoor, maar het gaat echt de goede kant op.
      Je reactie zat weer eens tussen de spam. En waarom...? Geen idee! Mijn eigen reacties zitten ook wel eens tussen de spam, ook op mijn eigen weblog :(

      Verwijderen
  15. Als ik het zo lees dan denk ik dat je nooit niet meer in trek zal zijn. Zo'n band is blijvend, ook als ze straks ouder wordt en misschien een relatie krijgt en misschien een gezin. Dan zie je elkaar wat minder maar dat hoeft niet ten koste te gaan van de goede relatie. Kan me voorstellen dat zij het fijn heeft met jou, je bent een mooi en wijs mens!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind het altijd een cadeau als ik tijd met een van mijn nichtjes door kan brengen. Ik leef met ze mee door dik en dun. Met mijn neefjes ook, maar dat is toch weer anders.
    Fijn dat je zo je nichtje kan meehelpen met haar revalidatie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neefjes houden vaak toch iets meer afstand. Ik heb zes neefjes en met geen van allen heb ik zo'n band als met mijn nichtjes.

      Verwijderen
  17. Dat lijkt me een vreselijk angstaanjagende ziekte. Gelukkig wel te verhelpen. En met een lieve tante die helpt revalideren, komt het zeker goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De fysiotherapeut vond het heel erg knap dat ze zover gelopen had. En dat is het ook.

      Verwijderen