intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 28 mei 2024

koppeltje

Mevrouw de grote bonte specht:


Een koppeltje spechten heeft vast ergens in onze tuin een nest: ze vliegen af en aan naar de pindakaaspotten. 

Over het bijvoeren van vogels in deze periode zijn de meningen verdeeld: volgens de een kan dat wel en volgens de ander niet. Op facebook op de tuinvogelgroep zijn daar regelmatig discussies over. Ik ben zelf van mening dat bijvoeren juist nu zinvol is, nu de vogels jongen hebben. Vandaag heb ik maar weer een voorraad vogelpindakaas ingeslagen, want met deze houder en met de houder die ik van zoonlief voor moederdag kreeg:


vliegen de potten erdoorheen. 
 
Ik was naar het tuincentrum toe, maar eigenlijk trekt het nu totaal niet om daarheen te gaan. Alsmaar die regen... het is echt om moedeloos van te worden! Naast de pindakaas kocht ik nog een rozenstruikje en meer niet. Afgelopen weekend heb ik nog op kale plekken in de tuin gezaaid. Van wat ik eerder zaaide is tot nu toe maar weinig opgekomen en ik hoop dat er toch nog iets zal gaan groeien. En tot dan moet ik het maar doen met wat er wél groeit en bloeit.


23 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Terwijl ik dit zit te lezen hoor ik het weer flink regenen. De lol van het tuinieren vergaat me wel op dit moment.
    Was het net weer een klein beetje aan het drogen vorige week, nu is het weer zo nat dat ik echt niks kan doen, veel planten zijn niet boven gekomen omdat de wortels opgevreten zijn door de slakken gezaaide zaadjes spoelen gewoon weg en hoewel er best veel bloeit ziet het er maar treurig uit.
    Dan hadden we door een hoosbui zondagmiddag ook nog lekkage in de garage ik ben er nu wel klaar mee, al dat water.
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik gistermiddag thuiskwam lag een deel van het vingerhoedskruid om. Door de regen is de grond zacht en zijn de planten zwaar. Het is te hopen dat op het land ook niet alles wegrot. De boeren hebben vorig jaar al heel veel schade gehad door het natte najaar.
      Lekkage is heel erg vervelend. Sterkte ermee.

      Verwijderen
  3. Wij voeren ook nog altijd bij hoor. Als ik zie hoe gulzig de koolmeesjes voer naar hun klein grut in de nestkastjes brengen, dan denk ik niet dat we iets fout doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat idee heb ik ook. Ik heb ook nog houders met vetballen en pinda's in de tuin hangen.

      Verwijderen
  4. Volgens Natuurpunt mag bijvoeren, dus doe ik het ook. Zalig, een nestkastje met bonte specht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sommigen zeggen dat de vogels zelf eten moeten zoeken en dat er nu genoeg te vinden is. Maar juist nu ze jongen hebben vind ik bijvoeren belangrijk.

      Verwijderen
  5. Het is vandaag ook weer bar en boos met het weer maar je klaprozen zijn prachtig

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier ziet het nu ook heel erg donker. Alles is drijfnat en er komt nog meer regen aan.

      Verwijderen
  6. Waar vinden vogels genoeg eten,als er zo weinig begroeide tuinen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze voederboom en bak staan vanaf de herfst midden in de voortuin, kunnen we hem vanuit onze zitplaatsen zien. Maar als het gras gaat groeien gaat hij weer weg. De buren hebben beiden nog wel een huisje in hun tuin. Volgend jaar zal ik ook achter wat gaan ophangen dat kan dan langer blijven hangen Maar over ons hebben de beestje weinig te klagen bijna alles mag er groeien en bloeien, ook het mos tussen de tegels haal ik niet meer weg, alleen hogere grasjes trek ik er handmatig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In onze tuin zal er ook veel eten te vinden zijn, maar rondom ons is dat toch wel wat minder. We hebben een buurman die alle weekenden aan het zagen is. Ik geloof dat hij echt alle bomen rondom zijn huis weg wil hebben, het wordt er in elk geval alleen maar kaler. En ik snap het ook wel, want het zal een heel stuk lichter in zijn huis worden, maar zonde is het wel.

      Verwijderen
  8. Ook bij ons komen de spechten pindakaas snoepen. Meestal bonte spechten maar een enkele keer een groene specht. Mooie foto’s !
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De groene specht zit hier ook en meestal hoor ik die eerder dan dat ik die zie.

      Verwijderen
  9. Mooie foto's. Ik voer niet bij nu, maar heb gelukkig wel genoeg te eten qua insecten in mijn tuin. En regent hier nu ook weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat superleuk dat je een stel spechten in je tuin hebt! Heel bijzonder. Wij hebben dan wel weer steenuiltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ook dat is bijzonder! Ik heb nog nooit een steenuiltje gezien.

      Verwijderen