intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 4 juni 2024

industrieel erfgoed

Twee dagen geleden liepen we weer een Urban Walk en deze keer was dat in Beringen, 'ergens' tussen Antwerpen en Maastricht. 

(Bron: Google Maps)

Deze wandeling was een keer niet door een stad, maar door het mijnverleden van Beringen. Een mooi stukje industrieel erfgoed.


In 1906 werd toestemming gegeven om een steenkolenmijn op te zetten en rondom de mijn ontstond een nieuw dorp: Beringen-Mijn. 



Tijdens de wandeling leerden we over het werken in de mijn, de woon- en werkomstandigheden van de arbeiders en de krijgsgevangenen die in WOII door de Duitsers hier tewerkgesteld werden. We waren soms letterlijk stil door de verhalen. 

Een schachtbok:


Hiermee werden arbeiders, materiaal en steenkool in de mijnschacht vervoerd.


In de hoogtijdagen werkten hier zesduizend mensen.
We zagen lange rijen met lockers:


En even zoveel rijen met douches:



In de kolenwasserij werd steenkool gescheiden van bijproducten en door het steenafval dat overbleef ontstonden bergen die terrils genoemd worden. In Beringen zijn drie terrils en één terril is omgetoverd tot avonturenberg. Kinderen kunnen er klimmen en klauteren en voor mountainbikers zijn verschillende parcoursen uitgezet.


BMX'ers kunnen er sprongen oefenen:


In dit voormalige zuiveringsbassin van de mijn bevindt zich TODI:


TODI staat voor Total Diving Experience en is het grootste duikcentrum van België. Je kunt hier duiken, snorkelen en apneuduiken.


In het bassin zitten ruim vijfduizend tropische zoetwatervissen.



We keken onze ogen uit!

Om deze post niet te lang te laten worden, vertel ik de volgende keer verder over deze bijzondere wandeling.

18 opmerkingen:

  1. Wauw, wat een bijzondere omgeving. Hier is werkelijk van alles gebeurd. Leuk dat je er nog een keer over schrijft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is onvoorstelbaar hoe de mijnwerkers moesten werken. Zwaar en ongezond werk was het.

      Verwijderen
  2. Ziet er heel bijzonder uit allemaal, net wat anders dan een Urban Walk. Dat duikbassin ziet er indrukwekkend uit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat duikbassin was echt wel bijzonder om te zien en het was ook leuk dat we onder het water konden meekijken met de duikers.

      Verwijderen
  3. Wat heeft men er iets moois van gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is mooi dat er zo goed over een herbestemming nagedacht wordt. Een deel van het gebouw is nog vervallen. Het kost natuurlijk wel wat om alles te restaureren.

      Verwijderen
  4. Geweldig! Zo interessant om daar meer over te weten. Ik hoop dat het nog is ooit wat wordt met dat wandelen van mij want dan ga ik zeker deze wandelingen ook lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi verslag van een mooie wandeling, mevrouw W.!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ‘n geweldige urban wandeling. Ik vind industrieel erfgoed altijd erg interessant.
    Wat heeft men hier van een gedeelte leuke en bijzondere dingen gemaakt!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van tevoren kun je het parcours van een wandeling zien en ook de gebouwen waar je doorheen loopt, alleen kijk ik daar nooit naar. Ik laat me liever verrassen. En ik kan wel zeggen dat deze wandeling me ook echt verrast heeft.

      Verwijderen
  7. Zo mooi, zoals je ons mee laat genieten van de wandeling!! Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Daar werken moet vroeger vreselijk geweest zijn. Mooi dat er nog zoveel bewaard is gebleven. Beetje ver rijden voor ons, maar die 'stiel' interesseert me wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig hebben we tegenwoordig de Arbowet, maar er zijn nog genoeg landen waar de werkomstandigheden bar slecht zijn.

      Verwijderen