intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 16 april 2024

verder

Na een gebroken nacht en het overlijden van Zoya, gingen manlief en ik gisteren niet naar ons werk toe. We waren te verdrietig en te moe. Zoonlief ging wel werken en dat is zijn manier om met verdriet om te gaan. Hij had wel een rotdag gehad, zei hij 's avonds, waarop alles misging.

Na haar overlijden namen we Zoya van de dierenarts mee naar huis en ze heeft nog een paar uur in de woonkamer op haar kussen gelegen. Zo konden de poezen haar nog zien en konden wij haar af en toe nog een aai over haar bolletje geven.

Ze ligt in de tuin begraven, vlak naast Bee. Manlief groef een diep graf en samen hebben we Zoya daarin gelegd en het graf gedicht. Alle hondenspullen heb ik uitgezocht. Wat nog bruikbaar was kan naar familie toe. Wij zijn namelijk niet van plan om weer opnieuw een hond te nemen. En goed, dat zei ik over poezen ook: als onze oude kater dood zou gaan, zou er geen nieuwe kat meer komen en toen kwam Miep aanlopen en kreeg ze ook nog een kind... Maar een poes is toch makkelijker dan een hond.

Binnenkort zou Zoya een paar dagen naar het hondenpension gaan. Dat is uiteraard geannuleerd. En als ze wel was blijven leven zou ze daar ook niet naartoe gegaan zijn, want zo kort na zo'n grote operatie waren we gewoon samen met haar thuisgebleven.  

Ik wil jullie hartelijk bedanken voor de lieve reacties. Het is fijn dat er zo met ons meegeleefd wordt.

25 opmerkingen:

  1. Oh, dat is dus echt afsluiten... Geen hond meer; een hele beslissing maar die hebben jullie vast weloverwogen genomen. Sterkte hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Het is iets wat we al heel lang weten. We hielden veel van onze honden, maar we waren het er over eens dat na deze honden geen nieuwe meer zou komen. Onze zoon woont nu nog thuis en als wij er niet waren kon hij voor de honden zorgen. Maar zoonlief zal op een gegeven moment toch uit huis gaan en dan wordt het gewoon een stuk lastiger. Een hond de hele dag alleen thuis laten zitten als wij er een dag niet zijn, is ook niet goed.

      Verwijderen
  2. Gecondoleerd met het verlies van jullie lieve honden. Ze hebben een fijn leven bij jullie gehad. Ik wens jullie sterkte met het verwerken van het gemis.
    Lieve groet van Mariet vG

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      De vorige baas van Zoya, die nog vaak vroeg hoe het met de hond ging, is inmiddels ook op de hoogte. Zoya kwam bij ons omdat zijn vorige baas na een scheiding er niet meer voldoende voor Zoya kon zijn.

      Verwijderen
  3. Heftig! Heel veel sterkte
    Groet Kniepertie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat verdrietig, wat zullen jullie ze missen. Heel mooi dat ze in de tuin begraven zijn. Toch nog dichtbij, maar ook zo ver weg. Heel veel sterkte met dit gemis.
    Weet hoe het voelt om er twee te moeten missen kort na elkaar. Verwacht als ik thuis kom nog steeds die twee lieve koppies te zien. Hoop dat jullie troost vinden bij de poesjes.
    Groet Merel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat hebben jullie dit verlies mooi afgesloten. Even thuis liggen en daarna mooi begraven in eigen tuin. Nog veel sterkte de komende tijd, het gemis zal nog wel even blijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ach, wat een verdriet heb je dan. Jullie hebben het mooi afgesloten met haar. Het hele gezin, met de andere dieren moeten het verlies een plekje geven. Er zit een gat in je hart, dat moet met een huisdier net zogoed z'n tijd hebben. Ik word zó kwaad als mensen daar laatdunkend over praten... Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      De honden waren 11 en 9 jaar een deel van ons gezin. Dat zet je niet zomaar even aan de kant.

      Verwijderen
  7. Ik lees hier nu pas bij. Wat een groot gemis, een prachtige hond, hond aan huis. Mooi ook hoe jullie dit samen verwerken en hoe de honden een mooi plekje kregen, samen, in de hof.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Gelukkig hebben we genoeg ruimte om onze huisdieren in de tuin te begraven.

      Verwijderen
  8. Wij nemen ook geen hond meer. Kan vanwege onze leeftijd niet meer. Want dan zou ze zomaar alleen achter blijven. Dus ook geen kat.. maar zo stil in huis. Wat zou ik nog graag een hond hebben. Mijn buurman had een hond die opeens een maagkanteling kreeg. Door de operatie gekomen,maar nooit de oude geworden. En binnen een jaar toch weer en overleden. Nog maals alle sterkte. Jullie hebben het zo goed gedaan. Eerst thuis neergelegd om de katten afscheid te laten nemen. Zo goed. Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Mijn schoonouders hadden vroeger ook altijd honden en katten, maar op een gegeven moment besloten ze om ook geen nieuwe meer in huis te nemen. Ze vonden het ook vreselijk stil en ze hebben daarom nog jarenlang andere dieren gehad: parkieten, zebravinkjes, hamsters, kippen en konijnen.

      Verwijderen
  9. Mooi dat jullie de ruimte hebben om ze dichtbij te begraven, Hera ligt ook op ons landje km verderop en vorige week was ik daar om de bloesems te bekijken en haar gedag gezegd.
    Op dit moment is het inderdaad een verstandige beslissing om geen andere hond te nemen, maar misschien verandert dat wel als jullie niet meer werken.
    Toen Hera bijna een jaar geleden overleed waren wij 73 en 78 en misschien zouden anderen het dan ook niet meer aan hebben gedurfd een nieuwe hond te nemen.
    Het plan was een wat oudere hond te zoeken rond de 5 jaar. Maar Sienna kwam voorbij op verhuisdieren , nl en zij is pas 2. En als ik zie hoe blij H met haar is, hoe hij ook lichamelijk vooruit is gegaan door het meer wandelen met haar ben ik toch blij dat we deze beslissing hebben genomen. Hij beseft zelf ook dat hij door mee te bewegen en bezig zijn met haar hoe belangrijk dagelijkse beweging is, hij staat ook veel makkelijker op s'morgens.
    Aan de andere kant kom ik minder buiten want ik liet Hera altijd uit. Door probleem met wijsvinger is fietsen nog niet mogelijk en wandelen kan ik niet zo goed, afgelopen zondag achter de rollator tot 1 km gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel erg fijn dat het wandelen je man zo goed doet. Sienna zal het bij jullie ook erg goed hebben.
      Wij hebben eerder zeven jaar geen hond(en) gehad, maar toen de kinderen ouder werden begon het toch weer te kriebelen. Ik denk dat het voor Justus de gelukkigste dag uit zijn leven was toen we Bee uit het asiel adopteerden. Die twee waren ook altijd samen.
      Het zou kunnen hoor dat we later wel weer een hond nemen, maar de komende jaren zal dat niet gebeuren.

      Verwijderen
  10. Fijn dat jullie een dag vrij konden nemen. Maar ook fijn dat jullie zoon het aankon om wel te gaan werken. Nu weer een dag verder. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik heb vandaag een paar uur op mijn werk ingehaald en morgen ga ik dat ook doen, dan sta ik weer effen met mijn uren.

      Verwijderen
  11. Ach wat een verdriet. En wat zal het stil zijn . Wij konden er niet echt aan wennen. Even rust pakken na zo n heftige tijd is heel goed. Zoya lijkt op onze herder Jara die toch 12 geworden is. Grijpt toch weer aan .heel veel sterkte voor jullie❤️

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoya is 11,5 geworden, dus ook een hele leeftijd. We hebben haar 9 jaar gehad.
      Dank je wel voor je medeleven.

      Verwijderen
  12. Fijn dat jullie haar in jullie eigen tuin konden begraven. Dat hebben wij ook met onze Trixie gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er liggen al meer huisdieren in de tuin begraven, allemaal bij elkaar in de buurt.

      Verwijderen
  13. Ach wat verdrietig toch. En zo snel na elkaar. Huisdieren moeten missen is zo naar en verdrietig. Heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen