intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 6 april 2024

leven in de tuin

Wat een heerlijk weer was het vandaag! Vanmorgen was het nog wat fris, maar toen ik met mijn moeder in de rolstoel ging wandelen, was mijn jas snel uit. Ze heeft een nieuwe rolstoel en wat een onding is dat... ik kan er niet fatsoenlijk stoepen mee op- en afrijden. Maar goed, het zal wel weer wennen. 

🦽 🦽 🦽 🦽 🦽

Nog een foto van de tuin:

En ik ben door al die bloemen en insectenhotels die overal hangen en staan, zo blij met alle kriebelbeestjes in de tuin. Wij wonen tussen de traditionele boeren en laat onze tuin daar dan maar een ecologisch eilandje tussen zijn.

Vandaag kwam ik in een bloempot, die van mijn schoonmoeder gekomen is, een vuurwantsenkolonie tegen:


Ik was er echt blij mee. Manlief kwam zelfs even kijken waarom ik zo enthousiast was. 



En slakken... deze kan niet zoveel kwaad, dat hoop ik tenminste:


Op de judaspenning kwam een klein koolwitje af (ik geloof dat het een klein koolwitje is, als het niet zo is corrigeer me dan even) :


En deze dagpauwoog bleef heel mooi voor me zitten:


Wat een mooie vlinder!

Het was genieten in de tuin vandaag. Man en zoon, de hond en de poezen... ik heb ervan genoten 🩷

 

27 opmerkingen:

  1. Inderdaad fantastisch weer vandaag en wat een leven in je tuin!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, zoveel leven in de tuin. Wat vervelend, zo’n lastige rolstoel, zowel voor de jou als voor je moeder, denk ik.
    Kan het ook een oranjetipje zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hieronder schrijft Anneke ook dat het een oranjetipje is. In de wereld van de vlinders ben ik niet echt thuis.

      Verwijderen
  3. In de Dordogne noemen de buren het Punaises die vuurwantsen, weet niet of dat in heel Frankrijk zo is.
    Wij hebben ze ook regelmatig, zag ze vandaag in de blauwe druifjes waar een nieuw boompje aan het groeien is, we weten nog niet wat het wordt.
    Het was wel lekker weer maar ik ga me met de dag naarder voelen door de AB kuur denk ik, want ik had het koud en last vd wind en het vreemde licht. Plan om klein stukje te fietsen heb ik maar laten varen Hoop dat ik daar donderdag vanaf ben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is erg vervelend voor je! Ik ben ook weleens heel erg aan de diarree geweest van de AB. Wekenlang! Ik hoop dat het snel beter zal gaan.

      Verwijderen
  4. Gedoe met de rolstoel is bekend. Ik heb er tijdelijk een. Maar het is een transport rolstoel dus een kreng om mee naar buiten te gaan voor een wandeling.
    Gelukkig woon ik in een Zuid-Limburgse plattelandsgemeente waar meer diversiteit qua landbouw is. We hebben hier diverse wijngaarden, fruitplantages, weilanden met graften en poelen, bossen op de hellingen en beneden in de dalen en bovenop de heuvels vind je dan de landbouw. Grote percelen zijn hier bijna nergens te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder heeft een aangepaste rolstoel, maar ik kwam met deze zowel voor als achteruit de stoepen niet af. Ik moest steeds zoeken waar ik een stoep afkon met dat ding.
      Hier is veel landbouw. Ook wel biologisch, maar rondom onze tuin niet. En inderdaad: grote percelen.

      Verwijderen
  5. Jij hebt vandaag een oranjetipje op visite gehad.
    Juduspenning en pinksterbloemen zijnlekker voer voor ze.
    En jouw tuin........een plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het antwoord en heel erg leuk om te weten. Die dagpauwoog was voor mij een stuk makkelijker te herkennen, maar dit vlindertje niet.

      Verwijderen
  6. prachtige foto's. Dat is meegenieten

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi vastgelegd deze zomerse dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn he om het drukke kleine wereldje te ontdekken. De zon was er niet altijd, maar dat zachte en droge weer is een flinke meevaller.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier was het ook af en toe bewolkt, maar de temperatuur was uitstekend.

      Verwijderen
  9. Prachtig en het valt op al zoveel vlinders dit jaar. Mooi de vuurwantsen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop een keer een koninginnenpage in onze tuin te zien. Vorig jaar zat hier wel de rups van deze vlinder.

      Verwijderen
  10. Ja, de temperatuur was goed maar wat een wind (op de fiets)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was nogal de moeite met de wind. Dat was dan wel weer jammer.

      Verwijderen
  11. Jij hebt een mooie tuin waar veel is te zien en te beleven. Ja, die wantsen. die zien we hier ook regelmatig, soms met tientallen tegelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Omdat wij zelf geen tuin meer hebben, is het altijd fijn om bij anderen mee te kijken. Bij jou valt echt altijd iets moois te zien.
    Jammer van de rolstoel, ik hoop dat het gebruiken snel beter gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Puur natuur daar bij jullie in de tuin... Vuurwantsen heb ik nog nooit in het echt gezien!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik dacht eerst dat die vuurwantsen happy stones waren! Wat een mooie insekten zijn dat zeg. Die kende ik helemaal niet! Wat vervelend van de rolstoel van je moeder. Je zou denken dat een nieuwe juist fijner was?

    BeantwoordenVerwijderen