intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 2 april 2024

fort

 We gingen wandelen op en rondom domein Fort van Beieren bij Koolkerke en dat is in het Brugse Ommeland.

(Bron: Wikipedia)

Het Brugse Ommeland is een toeristische regio rondom de Vlaamse stad Brugge. Koolkerke ligt ten noorden van de stad.

(Bron: Google maps)

Het voormalige fort van Beieren werd begin achttiende eeuw opgericht en omdat het een aarden fort was, is daar niks meer van over. Op de satellietfoto van Google Maps zijn de contouren van de gerestaureerde aarden wallen te zien:


De naam van het fort verwijst naar de Oostenrijkse landvoogd Maximiliaan van Beieren.

Er stond ooit ook een kasteel, maar dat was in de Tweede Wereldoorlog zo beschadigd geraakt, dat het afgebroken moest worden. Wat overbleef was het toegangshek en restanten van de ommuurde moestuin.





Het domein bestaat verder uit kronkelpaadjes door een klein bos.


En bruggetjes over de grachten van het fort.




Het is geen groot domein en om aan onze kilometers te komen liepen we verder door en rondom het dorp Koolkerke.



De Sint-Niklaaskerk:


De kerk is gewijd aan Nicolaas van Myra, bij ons beter bekend als Sint-Nicolaas of Sinterklaas.

De pastorie:


En ergens in de polder kwamen we een Mariakapelletje tegen:



Hoeve de Rode Poorte:



Aan het einde van onze wandeling kwamen we dit straatbord tegen:


Ik ging op zoek en kwam naast de naam Pauverleute ook Povre Leute en Pauvre Leute tegen. Alle namen verwijzen naar een kleine hoeve dat voor het eerst in 1701 in een document genoemd werd. Er werden daar waarschijnlijk mensen met besmettelijke ziekten opgenomen. Een eerdere naam van de Pauverleutestraat was Lijkweg, dat zegt misschien ook wel genoeg. 

Tweede Paasdag was hier een mooie dag om te wandelen, ik heb eigenlijk niet gekeken hoe het weer elders was. Wij hielden het gelukkig droog. 


17 opmerkingen:

  1. Mooie foto’s van een leuke wandeling. Ook in Drenthe was het heerlijk weer.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig. De vooruitzichten voor de paasdagen waren zo slecht, maar gelukkig viel het gisteren dan toch nog mee.

      Verwijderen
  2. Wat is het mooi daar! En je foto's ook

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Het is een mooie omgeving, wij komen er graag.

      Verwijderen
  3. Wat een mooie wandeling. Ik vind het erg leuk dat je ons altijd zoveel over de wandelingen weet te vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik vind het zelf altijd leuk om van alles op te zoeken.

      Verwijderen
  4. Mooie omgeving. Als ik het me goed herinner woont (ex)blogger Pannenkoek in Koolkerke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat wist ik niet. Ik kwam zijn (het is een hij, toch?) reacties weleens bij anderen tegen.

      Verwijderen
  5. We waren onlangs een paar dagen in Brugge, dat is voor ons een uitstapje, maar voor jou ligt het om de hoek. Mooie omgeving om te wandelen.
    Zaterdag ben ik nog lekker bezig geweest in de tuin, maandag was het hier in het noorden van het land afwisselend zonnig en bewolkt, maar pas vannacht kwam de voorspelde neerslag uit de lucht vallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brugge en omgeving zijn mooi. En er zijn meer mooie Vlaamse steden.

      Verwijderen
  6. Het is daar veel mooier dan ik ooit verwacht had, moet ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We maakten een hele mooie wandeling. Manlief had deze route uitgestippeld.

      Verwijderen
  7. Prachtig weer deze wandeling, je hebt er ook gevoel/oog voor om zulke mooie foto's te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige foto's! Het was ook heel aardig weer zo te zien. De foto met het roodwitte huisje vind ik het mooist. En leuk om van deze route te horen, we hebben Brugge nog op de wishlist staan en combineren met een mooie wandeling is altijd tof!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brugge is een mooie stad. Er zijn verschillende wandelingen in Brugge zelf, maar ook rondom de stad is het mooi wandelen.

      Verwijderen