intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 14 april 2024

bloemetjes

Op het weblog van een medeblogger las ik ooit over de Floralia in Brussel en als ik het me enigszins goed herinner was dat op het weblog van Myriam's Ditjes & Datjes. Sindsdien stond dit uitstapje op mijn bucketlist. Op de website van dit evenement staat het volgende: "Beleef de bloemrijkste lente tijdens de jaarlijkse bloemententoonstelling in het park van het kasteel van Groot-Bijgaarden."  Bloemen en ook nog een kasteel... dat moest ik toch echt een keer zelf meemaken. 

Allereerst een paar weetjes over het kasteel: het werd gebouwd in de twaalfde eeuw door de Heren van Bijgaarden. Na een paar turbulente eeuwen kreeg het kasteel in de zeventiende eeuw, na een verbouwing van vijftien jaar, zijn huidige aanzicht. Het kasteel raakte een paar eeuwen later in verval en begin 1900 werd het gerestaureerd en in die tijd werd het omliggende park aangelegd door een tuinarchitect. Het kasteel heeft een slotgracht en wordt daarom een waterburcht genoemd. 



En dan de bloemen! Ook in Brussel was de winter zacht en ook hier bloeiden de bloemen daarom eerder dan normaal. Gevolg is dat er nu best al veel uitgebloeid was en de Floralia duurt nog tot en met 2 mei...

Maar gelukkig waren er nu toch nog genoeg mooie bloemen te zien. 





De perken met één kleur bloem zijn mooi, maar ik houd meer van de perken met gemengde kleuren bloemen. 





En zo'n tuin is dan ook weer leuk om een beetje met mijn camera te experimenteren. 



De floralia is zeker de moeite waard om te bezoeken. Wij zijn eerder al in de Keukenhof geweest en daar kan de Floralia niet aan tippen, vind ik. Misschien is het beter om niet te vergelijken. Deze tuin is gewoon weer anders dan de Keukenhof en het is er ook een heel stuk minder druk en dat is dan wel weer fijn.

We hadden er een mooi uitstapje mee. Het weer was goed, we konden op ons gemak alles bekijken, de koffie en de plaatkoek smaakten prima en ik heb mijn hart weer kunnen ophalen aan al die mooie bloemen.


22 opmerkingen:

  1. Het lijkt me juist heerlijk om een kleine tuin te bezoeken, en niet druk en niet in de file vooraf, te bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook niet erg om een kleinere tuin te bezoeken, maar qua aanplant vind ik de Keukenhof mooier.
      Toen wij gisteren deze tuin bezocht hadden hoorden we op de terugweg op de radio dat er voor de Keukenhof idd een file stond.

      Verwijderen
    2. Het was niet normaal aan de Keukenhof zaterdag. Zo'n drukte heb ik nog nergens gezien.

      Verwijderen
    3. Wij zijn daar twee jaar geleden geweest, kort nadat alle coronamaatregelen opgeheven waren. Er waren toen nog niet veel buitenlanders die de Keukenhof bezochten en hoewel het toen 's middags wel drukker werd, viel het allemaal nog wel mee. Ik denk dat het daar nu wel anders is.

      Verwijderen
  2. Dank voor de verwijzing. Dat was ik inderdaad. 😉
    Alles is extreem vroeg dit jaar. Ons huis staat al vol meiklokjes, de eerste heb ik 7 april geplukt!! Wij fietsten gisteren in de bollenstreek en er waren al hele tulpenvelden gekopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk, dan had ik het goed onthouden :)
      Jammer dat er al veel tulpen gekopt waren, dan is het lang zo mooi niet meer.

      Verwijderen
  3. Fijn dat ik mocht mee genieten van de bloemenweelde. Ik hou ook erg van verschillende bloemen en kleuren door elkaar. Keukenhof is de max, maar de laatste keer waren we er te vroeg en stonden de tulpen nog niet open.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook niks! Ik heb zelf wel een paar hele vroege tulpen in de tuin, maar in de Keukenhof bloeit er denk ik toch heel veel in dezelfde weken. En dat zijn niet die vroege tulpjes.

      Verwijderen
  4. Wat mooi, die bloemen. Maar het kasteel mag er ook zijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kasteel wordt momenteel gerestaureerd. Het is mooi dat het bijgehouden wordt.

      Verwijderen
  5. Met Noah (3) blogjes lezen . Geeft leuke reacties een kasteel oma gaan we daarheen ? En mooie bloemetjes zullen we ze plukken. ?
    Nou dat zijn leuke complimenten voor jouw blogpost.
    Ik vind de glazen bol erg leuk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé een kleine fan! Geef Noah maar een dikke knuffel van me.

      Verwijderen
  6. Mooi al die bloemen, maar ook de locatie mag er zijn.
    De foto met de bol is ook goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Het is een mooi park met mooie gebouwen erop.

      Verwijderen
  7. Ik ben heel veel in de keukenhof geweest. Mijn vader was azaleakweker en richtte ieder jaar de rododendronkas in. Dus ieder voorjaar met het hele gezin ernaar toe. Dat is lang geleden. Mijn ouders zijn nu overleden maar zaten de laatste jaren van hun leven in een verpleeghuis, vlakbij de keukenhof. Mijn zusje en ik zijn vaak als vrijwilliger meegeweest naar de keukenhof. Om rolstoelen te duwen. De mensen genoten er enorm van. En de keukenhof was nog mooier dan hij vroeger was. Maar zo megadruk. Dat vloog me echt aan. Dus mij zien ze er niet meer. Tuinen die minder bijzonder zijn maar rustiger, hebben echt mijn voorkeur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je hutjemutje moet lopen is het ook echt niet leuk meer. Wij hadden het geluk dat we in de Keukenhof waren, kort nadat alle coronamaatregelen opgeheven waren. Ik heb toen echt vanaf de eerste minuut van de Keukenhof genoten. Het is er prachtig. En het leuke was ook nog eens dat ik de entreetickets gewonnen had.

      Verwijderen
  8. Ik ben nog nooit in de Keukenhof geweest omdat mij de drukte tegenhoudt. Zo'n kleinere versie en minder drukte lijkt mij een mooi alternatief. Ik heb het dan ook opgeslagen. Je foto's zijn prachtig. Bijzonder ook die met die glazenbol.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Wij bezoeken ook particuliere tuinen en iedere tuin heeft zo zijn eigen charmes. Het is ook heel leuk om ideeën op te doen en om te praten met de eigenaar(s).

      Verwijderen