intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

vrijdag 15 maart 2024

Zoya

Het is alweer bijna zes weken geleden dat onze hond Bee plotseling overleed. Onze herdershond Zoya leek er vanaf het begin niet echt last van te hebben. Ze ging niet op zoek, reageerde niet anders dan normaal en het ging dus eigenlijk wel goed. Alleen hebben we nu te horen gekregen dat Zoya kanker heeft. Ineens ontdekten we vorige week een tumor bij haar, waarschijnlijk snelgroeiend en uit onderzoek is gebleken dat het om een kwaadaardige tumor gaat. 

Zoya wordt dit jaar twaalf en in overleg met de dierarts hebben we besloten om de tumor niet operatief te laten verwijderen. We willen Zoya de pijn en narigheid van een operatie besparen. Ze krijgt nu medicijnen om de groei van de tumor misschien te kunnen remmen en verder is het afwachten hoe het zal gaan.

Tja... dat was geen leuk nieuws! Het is te hopen dat ze het nog een tijdje volhoudt, maar zodra we merken dat ze pijn of andere ongemakken krijgt, zullen we haar moeten laten inslapen. 


40 opmerkingen:

  1. Ach nee toch! Wat een naar bericht. Ik hoop met je mee dat Zoya het nog een poos zonder pijn en narigheid volhoud.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Zoals ze nu is zou je niet zeggen dat ze iets mankeert, dus laten we maar hopen dat de kanker nog niet teveel uitgezaaid is.

      Verwijderen
  2. Oh, wat erg! Dat wordt alweer een periode van afwachten hoe het gaat. Hopelijk mag ze nog een tijdje bij jullie blijven. Sterkte met dit verdrietige nieuws,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is en blijft verdrietig. Mooie foto trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ach dat is wel heel snel heel naar nieuws na het verlies van die lieve Bee.
    Geniet zolang kan van haar en nog meer aandacht vinden ze heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is naar nieuws zeg. Maar superlief van jullie dat jullie het belang van Zoya zo voorop zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Natuurlijk willen we haar nog niet missen, maar het is ook niet de bedoeling dat we haar leven onnodig gaan rekken met alle ellende die daar misschien bij komt kijken. Dat zou beslist niet in het belang van Zoya zijn.

      Verwijderen
  6. Wat een verdrietig nieuws alweer. Hopelijk kunnen jullie nog een hele tijd van haar genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik las je blogtitel en dacht 'als dat maar geen narigheid is'...
    Hopelijk blijft Zoya nog een poosje in redelijke gezondheid bij jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja helaas het is wel narigheid...
      We hopen ook dat ze nog een tijdlang blijft zoals ze nu is.

      Verwijderen
  8. Oh, wat verdrietig nieuws. Gelukkig wordt het geen lijdensweg voor haar, sterkte!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat erg weer. Ze worden zo een deel van je familie die schatjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het arme dier, maar fijn dat jullie vanuit het dier denken en doen.
    Ik hoop dat jullie nog een poos van haar kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een verdrietig bericht .Ik hoop dat de medicatie zal helpen en jullie Zoya nog een hele tijd bij jullie mogen hebben .Onze vorig poes heeft nadat er toch voor de tweede keer een kwaadaardige tumor terug kwam nog ruim 5 jaar geleefd .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onze andere hond, Bee, had ook kanker. Zij heeft het gelukkig ook nog lang volgehouden, langer dan we verwacht hadden.

      Verwijderen
  12. Ach wat triest,zo snel achter elkaar. Sterkte met het nemen van de beslissing en de stilte daarna

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tjeetje wat naar. Hopelijk doet de medicatie goed zijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn vandaag met de medicatie begonnen en de dierenarts zei al dat ze er veel dorst van zal krijgen en ook veel moet plassen. Toen ik na een ochtendje werken thuiskwam, had ze op een paar plaatsen in huis geplast. Morgen zal ik een iets lagere dosis proberen en kijken of dat beter gaat.

      Verwijderen
  14. Dat noem ik pas echte dierenliefde , ondanks het verdriet het belang van het dier vooropstellen bij de pijnlijke keus die te zijner tijd gemaakt moet worden, respect hier voor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Wij willen echt niet dat ze af zal gaan zien, dus ondergaat ze ook geen operaties, onderzoeken of chemo's meer. Hopelijk blijft ze nog een tijdje vrolijk en is de kanker nog niet te ver uitgezaaid.

      Verwijderen
    2. Veel sterkte en hopelijk mag ze nog wat langer bij jullie blijven zonder te veel pijn en ongemak.

      Verwijderen
  15. Ach wat ontzettend verdrietig. Moeilijke beslissing. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat verdrietig. Dat is wel erg snel na jullie Bee. Hopeleijk kunnen jullie nog even genieten van Zoya. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een mooie hond zie ik hier! Fijn hoe jullie enkel beslissingen nemen in het voordeel van de hond. Hopelijk helpt de medicatie en hebben jullie de hond nog lang pijnloos in huis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een mooie hond en vooral een hele lieve hond.
      Vandaag heb ik de medicatie gehalveerd en we kijken even of ze nu minder drinkt.

      Verwijderen
  18. Vreselijk. Hopelijk kan ze nog een poosje mee.sterkte. geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Och wat verdrietig. Onze herder is ruim 12 geworden echt oud dat wel maar nog vergis ik me als ik Tjebby tot de orde roep betrap ik me erop dat ik Jara tegen haar zeg. Hoe je je hecht aan een dier.
    Ik wens jullie heel veel sterkte en elke dag is er 1 geniet daarvan Liefs Albèrtje ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi te lezen hoe je jullie hond vooral een goed leven gunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik was een paar dagen weg, en ben aan het bijlezen. Wat een verdrietig nieuws. Zoya heeft fantastische baasjes, die de tijd die haar nog rest zo goed mogelijk voor haar willen maken, maar die haar gelukkig niet onnodig zullen laten lijden omdat ze nog geen afscheid willen/kunnen nemen. Sterkte met alweer een moeilijke periode in jullie leven!

    BeantwoordenVerwijderen