intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 26 maart 2024

tuinplanten

Normaal ben ik in deze periode van het jaar altijd druk met het voorzaaien en opkweken van tuinplantjes. Dan staan er kweekbakjes op de vensterbanken en potjes met verspeende plantjes op een rek in de keuken. Dit jaar niet. We hebben natuurlijk een jong poesje en ik zie het al helemaal voor me dat die zich overal mee gaat bemoeien. Het zou me niks verbazen als de potgrond dan overal ligt en de jonge plantjes vakkundig vermoord worden. Het wordt dit jaar dus gelijk buiten zaaien.

Mijn ouders hadden vroeger een grote tuin. Een groot deel daarvan was moestuin, die mijn vader samen met een tuinman onderhield. De tuinman was een gepensioneerde man, die graag kwam helpen en meerdere tuinen bijhield. Later lieten mijn ouders de tuin door een tuinarchitect herinrichten. De moestuin verdween en werd gazon, verder werden er verschillende heesters aangeplant. 

Een jaar of tien geleden werd het huis verkocht. Mijn ouders gingen naar een aanleunwoning toe omdat de gezondheid van mijn moeder achteruit ging. Voor die tijd hield een tuinbedrijf de tuin bij, mijn kinderen maaiden het gras en er was huishoudelijke hulp. Het was niet voor hun tijd dat mijn ouders naar een appartement gingen, waar alles gelijkvloers was en waar ze geen tuin meer hadden. 

In die tijd was ik veel minder met onze eigen tuin bezig dan nu en nadat ik het huis van mijn ouders helemaal leeggehaald had, geloofde ik het wel met die tuin. En achteraf heb ik daar best wel spijt van gehad. Er stonden van die mooie pioenrozen... En natuurlijk nog wel meer planten, maar vooral van die pioenrozen die ik niet meegenomen of afgestekt had, heb ik spijt gehad. Zolang als ik me kon herinneren waren die pioenrozen er.

Na het overlijden van mijn schoonmoeder afgelopen januari, zijn we al wekenlang haar huis aan het opruimen. We zijn nu zover dat we vandaag aan de buitenboel kunnen beginnen. En reken maar dat ik planten uit haar tuin ga meenemen. Het zal me geen tweede keer gebeuren dat ik de tuin oversla. Mijn schoonzussen hebben ook al aangegeven welke planten ze graag zouden willen hebben. Schoonmoeder was altijd graag buiten bezig en de plantjes die ze met zoveel liefde verzorgd heeft, nemen we allemaal mee voordat het huis in de verkoop gaat.


24 opmerkingen:

  1. Hoe herkenbaar,mijn ouders woonden buitenaf in een huis waar voordat zij er kwamen een boomgaard was geweest. Toen wij er kwamen wonen was die weg , maar er stonden nog wel een aantal appel,peren en pruimenbomen en bramenstruiken, kruisbessen , een moestuin en mooie siertuin. Toen mijn vader overleed ging mijn moeder in het dorp wonen met maar een kleine tuin, dus weinig ruimte voor fruit bomen en struiken. Achteraf best wel jammer dat we niets hebben kunnen overhouden van al dat moois. Tioen vorig jaar mijn collega van haar huis naar een appartement verhuisde baalde ze ervan dat de appelboom niet mee kon. Ikgaf haar toen de tip om van de laatste appels pitten te bewaren en een stekje van de boom te nemen en die aan familie te geven die nog wel een tuin hebben. Dat heeft ze gedaan en nu staan er in meerdere tuinen nieuwe boompjes, een kleine herinnering aan de appelboom die oorspronkelijk uit de tuin van haar ouders kwam.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goed idee en wat een mooi verhaal. Mooi dat bij verschillende mensen de appelboom voortleeft.
      Wij hebben vandaag heel veel helleborusen, pioenrozen en irissen uitgespit en verdeeld. Het was wel even een werkje en toen ik thuiskwam ben ik uren bezig geweest om alles te planten.

      Verwijderen
  2. Ik kan me voorstellen dat je die pioenrozen betreurt. Maar heel mooi dat je die ervaring nu gebruikt om bij je schoonmoeders tuin wel dingen te stekken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik heb nu wel wortelstokken van pioenrozen kunnen meenemen. Het is te hopen dat ze aanslaan.

      Verwijderen
  3. Oh nee, met een jonge poes zijn al die potjes groeiend spul geen optie. Het zijn net jonge kinderen...
    Mijn ouders hadden ook een grote tuin en ik had er geen belangstelling voor. Maar dat kan dus op latere leeftijd zomaar veranderen.
    Ik vind het een mooi idee om planten over te poten in je eigen tuin. Dat moet natuurlijk wel voordat de makelaar foto's gaat maken, etc..., maar daar hebben jullie vast erg in:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het huis is wel al vrijblijvend getaxeerd, maar we zijn er nog niet verder mee gegaan. We willen zorgen dat bijna alles weg is als het in de verkoop gaat, op een paar meubels na. Dat is beter om te laten zien hoe groot de ruimtes zijn.

      Verwijderen
  4. Groot gelijk, dat je planten meeneemt voor jullie tuin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat de planten het gaan doen, dat zou wel fijn zijn

      Verwijderen
  5. Is ook tegelijk een blijvende herinnering.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zeker. Schoonmoeder was zo trots op haar tuin en het is te hopen dat alle planten blijven leven.

      Verwijderen
  6. Ah wat leuk en daar kijk je straks goed op terug. De seringen oom hier kwam als jonge boom bij mijn schoonouders vandaan. Elk jaar geeft hij bloemen en veel herinneringen. Mijn moeder had hortensia s in potten die staan nu ook hier. Toch leuk in de tuin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is toch fijn dat de planten zo doorgegeven worden. Zo heb ik ook nog een boompje van een collega staan, die jaren geleden overleden is. Het boompje van Barbara. Zo blijft ze toch nog een beetje bij me.

      Verwijderen
  7. Mooi om zo herinneringen in je eigen tuin te planten. Misschien een kleine troost: pioenen worden diep, en kunnen niet zo goed tegen verplanten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een paar jaar geleden heb ik twee pioenrozen gekocht. Vorig jaar zat er in beide plannen een bloem. Dit jaar zitter al meer knoppen in.
      Vandaag heb ik ook nog pioenrozen uit de tuin van schoonmoeder meegenomen. Ik zal wel zien of dat iets wordt.

      Verwijderen
  8. Leuk om straks de planten uit deze tuin in jullie eigen tuin te kunnen zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze staan er nu bijna allemaal in. Thuis had ik ze wel eerst in het water gezet en pas daarna uitgeplant in de tuin. Er is nog een struikje en die wil ik in een grote pot zetten, dat zal ik vandaag doen.

      Verwijderen
  9. Echt fijn om planten mee te kunnen nemen uit een tuin van iemand die je dierbaar was.
    https://heenenterugnaardeardeche.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gisteren alles in onze tuin geplant en vannacht regende het. Het is nu even goed dat de grond nat blijft, dus de regen komt goed uit. Ik lag wel heel erg vroeg in bed, ik was helemaal op.

      Verwijderen
  10. Bij een geboorte probeer ik altijd een plant/boom te vinden die op de naam van het kindje slaat.
    Toen onze kleinzoon werd geboren heb ik voor de ouders en de andere grootouders twee Poire William gekocht, zo heeft hij zijn eigen boom 🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Poesje zou dat heel erg fijn vinden denk ik, zo'n voorzaaisels. Ik ga dat dit jaar nog eens proberen want in het verleden werkte dat niet zo goed vond ik. Maar ik heb een hoop zaden liggen en heb herbruikbare zaaitrays besteld en ik heb nog ergens een groeilamp liggen om te voorkomen dat ze te weinig licht krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is gewoon kaal nu ik geen kweekbakjes heb staan. Maar wie weet, bevalt het direct buiten zaaien me ook wel goed.

      Verwijderen