intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 27 maart 2024

'kwijt'

Vriendin maakte ooit een wildplukwandeling en achteraf zei ze tegen me: "dat zou ook iets voor jou zijn." Tijdens zo'n wandeling leer je welke planten eetbaar en welke planten giftig zijn. Ja, best wel interessant! Het bleef altijd wel een beetje door mijn hoofd spoken en nu heb ik me dan toch maar eens opgegeven voor zo'n wandeling. In juli: klik!


Ik schreef ons ook in voor de Urban Walk in Beringen op 2 juni: klik!


Dat zijn alvast weer een paar leuke dingen om naar uit te kijken.


Mijn moeder is een sieraad kwijt, een hangertje. Althans, dat denkt ze. Alleen is dat hangertje nooit in het verpleeghuis geweest, maar het houdt haar al een week flink bezig. Mijn zus maakte gelukkig een tijdje terug een foto van de sieraden die er wél zijn en daar zat het hangertje niet tussen. Waar het dan wel is, weten we niet. Misschien heeft mijn moeder het ooit een keer weggegeven. Er zijn wel meer sieraden kwijt en juist daarom had mijn zus nu een foto gemaakt, voor de zekerheid. Handiger zou het zijn als ze helemaal geen sieraden meer op haar kamer heeft, maar ze voelt zich al zo beperkt in haar doen en laten. 

Ik heb aan de verzorging doorgegeven dat het hangertje nooit in het verpleeghuis geweest is, toch lees ik bijna dagelijks in de rapportage terug dat mijn moeder er naar op zoek is. Het is jammer dat ze zich er zo druk om maakt. Dementie... het valt niet mee. 


Eindelijk heb ik judaspenning in de tuin (foto hierboven). Een paar keer probeerde ik die in de volle grond te zaaien, maar dat werd iedere keer niks. Vorig jaar zaaide ik de plant binnen voor en later zette ik hiervan een paar planten in de tuin. En nu heb ik dus eindelijk resultaat! Deze tweejarige inheemse plant is goed voor de bijen en de vlinders. 


Bovenstaande helleborus komt uit de tuin van mijn schoonmoeder en staat nu in onze tuin, samen met heel veel helleborusbroertjes en -zusjes. Ik hoop natuurlijk dat alle planten zullen aanslaan. Dat zou ik wel heel erg mooi vinden. 


De week is alweer door de helft. Morgen nog een dagje werken en daarna heb ik vijf dagen vrij! 

27 opmerkingen:

  1. Oh ja, mijn moeder miste ook steeds stoelen die bij een verhuizing naar de kringloopwinkel waren gegaan. Tassen die allang versleten waren. Rokken waar ze allang uitgegroeid was. In het begin had ik dit niet door en ging zoeken, later ging ik er op een andere manier mee om. Sterkte! Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het begin heb je het nog niet gelijk in de gaten, maar op een gegeven moment weet je wel dat niet altijd alles klopt. Het is wel lastig, toch zeker voor haar.

      Verwijderen
  2. Arme moeder. En ook voor jullie verdrietig dat je moeder zo leeft. Ik (her)ken het helaas en wens je sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeilijk he? Ik ben wat uitgescholden door mijn schoonmoeder,omdat ik haar spullen kwijt maakte of achterover drukte.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is erg lastig, toch zeker als ze jou bij anderen misschien ook zwart maakte. Ik kan me namelijk goed voorstelen dat dit ook gebeurde.

      Verwijderen
  4. Wat moeilijk, zowel voor je moeder, als voor de familie en verzorgenden.
    Ik wens je alvast een fijn, lang weekend, fijn hoor, 5 dagen achter elkaar vrij, dat voelt als vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bijzonder dat dan wel zo in haar geheugen zit dat het er niet is.

    Morgen ga ik met dochter naar Winkelcentrum Zuidpolder in Terneuzen. Las kortgeleden over een Turkse Bakkerij genaamd Zeeland die grote sortering heeft en waar je ook wat kan eten, ben benieuwd hoe dat gaat tijdens de Ramadan. En ik ga er het een en ander meenemen voor lunch vrijdag met dochter van H en man en 2 pubers die heel wat verstouwen. Meestal maak ik zelf iets maar nu zit ik nog steeds met een vinger die niet teveel belast mag worden, dus doe het makkelijk. Op de terugweg in Goes een TGTG box met vegasalades en hummus halen, voor de vega stiefdochter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verwacht eigenlijk wel dat de bakkerij gewoon open zal zijn. Niet iedereen doet mee aan de ramadan en daarnaast moet er toch gegeten worden.
      Ik heb al heel lang geen TGTG box meer gekocht. Eigenlijk sinds de Lidl ze niet meer heeft kijk ik niet zo vaak meer op de app en de supermarkten in de buurt hebben tegenwoordig afprijsbakken. Daar kijk ik wel altijd in.


      Verwijderen
    2. In Westendorpe doet de Spar mee en heb ik een keer mooie box opgehaald, maar ligt toch te ver om nogmaals te doen en ik zag dat er een groente/fruit groothandel ook zit die meedoet.

      Verwijderen
  6. Ik was vandaag bij een vriendin en we hebben over haar demente moeder gepraat die ik ook goed ken. Zij vertelde dat haar twee dochter zo'n moeite hebben met de dementie van hun oma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan ik me ook wel voorstellen. Iemand met dementie verandert compleet en dat valt soms moeilijk te accepteren.

      Verwijderen
  7. Ik ken dat ook van mijn moeder. Op een dag was ze de kamerzetels kwijt. Die moest op de kamer zijn van dat verzorgingshuis want ze was binnen gekomen. We hebben werkelijk alles doorzocht maar niks dus. Toen mijn moeder overleed moest de kamer leeg en we hebben alles naar mijn broer gebracht die wilde kijken of hij nog wat kon gebruiken. De koortstermometer hadden we niet in gekeken. Maar mijn broer wel en wat zat er in.....ja hoor de koortstermometer. De koekoeksklok is naar mijn dochter gegaan. Er was een stukje af dus eerst op de zolder voordat het gemaakt werd. Toen ze dat deurtje open deed lag daar een briefje verstopt...morgen geld halen. Dat mocht niemand weten denk ik maar zelf ook niet dat het in de klok lag. We hebben het nog wel eens over op een verjaardag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het moet zijn....kamerzetels.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nog maals.....kamersleutel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op mijn werk (verzorgingshuis) kom ik ook vaak dingen in koelkasten tegen die daar niet horen. Of we geven aan elkaar door: die meneer/mevrouw is dit of dat kwijt, wil je kijken of jij het kunt vinden? Of we moeten een berichtje naar de wasserij sturen als er weer eens iets kwijt is en of het misschien tussen het wasgoed terecht gekomen is.
      Maar als het om iets gaat wat er waarschijnlijk nooit geweest is, net zoals nu bij mijn moeder, is het wel lastig zoeken. Het kan ook best wel zijn dat we het hangertje vroeg of laat eens tegenkomen als we haar spullen moeten uitzoeken. Ik hoop voor nu wel dat ze snel accepteren zal dat het er gewoon niet is.

      Verwijderen
  10. Llijkt me enig, zo'n wandeling. We gaan er vast wat van zien hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ach wat sneu dat je moeder toch steeds op zoek is. En lastig voor jullie want hoe los je dit op.
    Mooie wandelingen in het vooruitzicht

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik verwacht dat mijn moeder hier nog wel even mee bezig zal zijn. Jammer genoeg.

      Verwijderen
  12. Ooit heb ik een workshop ‘eten uit de natuur’ gedaan. Zo leuk en je staat versteld van alles wat ook voor mensen eetbaar is. Deze week ga ik stamppot zevenblad maken, het staat er zo fris groen bij en auto’s komen niet langs dit pad. Wel plassende honden maar ik pluk iets verder het bos in.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal dan wel net zoiets zijn, denk ik. Ik ben heel erg benieuwd.

      Verwijderen
  13. Ik heb 1 keer judaspenning gezaaid en krijg er nu elk jaar her en der terug! Dus wie weet de komende jaren ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het! Ik ga de komende jaren ook veel vingerhoedskruid hebben, want dat is ook behoorlijk uitgezaaid. Ik heb al plantjes op andere plaatsen in de tuin overgeplant.

      Verwijderen
  14. Koop een hangertje voor haar , misschien wordt ze dan rustiger. hartelijke groet, Truus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Daar heb ik ook al aan gedacht, maar ik weet niet of ik zo'n zelfde soort hanger kan vinden. In elk geval bedankt voor het meedenken, tips zijn altijd welkom.

      Verwijderen