intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 18 maart 2024

Mechelen

 Gisteren liepen we de Urban Walk in Mechelen (België). Er was regen afgegeven, maar gelukkig waren de weergoden ons goed gezind: op wat losse spetters na bleef het tijdens onze wandeling droog. We kregen zelfs nog het zonnetje te zien en het was een aangename temperatuur voor een wandeling.

We startten op de Grote markt.


Het Schepenhuis:


In de Middeleeuwen werden hier vergaderingen van belangrijke functionarissen gehouden. Het gebouw was tevens het eerste stenen stadhuis van Vlaanderen. 


Bierbrouwerij Het Anker:


Hier kregen we een biertje en voor wie geen bier wilde was er aan ander alcoholvrij drankje. 



Euphorbia:


De toren van de Sint-Romboutskathedraal:


Stadspaleis Hof van Busleyden:


In het gebouw is een museum gevestigd. 

Het AFAS stadion:


 Het Speelgoedmuseum was een feest van herkenning:




De rechtbank van eerste aanleg:


En dat 'eerste aanleg' moest ik even opzoeken. Het komt erop neer dat hier burgerlijke zaken behandeld worden die niet onder andere rechtbanken vallen. Je kan het ook kantonrecht noemen. 

Ik heb hier en daar in mijn tuin wel wat prullaria staan, maar het kan altijd nog erger:


Onze Lieve-Vrouw-van-Hanswijkbasiliek:


Het was weer een mooie wandeling. Goed georganiseerd, net zoals altijd.


Mechelen is mooi. Manlief en ik maakten een aantal jaren geleden op eigen houtje een wandeling door Mechelen, maar eigenlijk wisten we daar beiden niet zo heel veel meer van. Mijn broer, die ook mee liep, was nog nooit in Mechelen geweest.

De volgende keer gaan we in Oostende wandelen. Dit is op 28 april en de wandeling is nog niet helemaal uitverkocht, dus wie zin heeft... 

32 opmerkingen:

  1. Wat een mooie wandeling. Ik zou best willen hoor maar Oostende is wat ver!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat snap ik. Wij moeten voor de meeste wandelingen ook een stuk rijden, nu naar Mechelen was het ook iets van 100 km. Maar daarnaast hadden we weer een leuke, gezellige dag en daar hebben we het graag voor over.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Klopt. Het is ook gezellig op de Grote Markt met veel restaurantjes en terrassen.

      Verwijderen
  3. Oh prachtig daar! Ben er nooit geweest maar het is de moeite waard zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zal het aan dochter doorgeven, ze woont paar km onder Oostburg

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn stad. Karel de vijfde heeft er gewoond en de stad is zelfs een tijdje hoofdstad van de "Nederlanden" geweest (rond 1507)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb jullie niet gezien. Of misschien wel, wie weet ...
    Was mooi, op het stuk na het stadion van KV Mechelen na. Wij hebben het laatste stuk overgeslagen om nog op tijd te kunnen finishen. Toch nog 13 km gestapt want ook wat pijlen gemist ...
    Als we Oostende gaan lopen, dan moeten we al bijna een overnachting nemen daar want dat is bijna 2 uren rijden. Dus ik weet het nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn om 9.30 uur gestart en om 14.30 uur gefinisht.
      Maar hoe kunnen jullie nou pijlen gemist hebben? Er staan er toch best wel veel.
      Heb je samen met je man gelopen?

      Verwijderen
    2. We waren laat. Ik vermoed dat ze de pijlen al hadden weggehaald. Hebben 's middags ergens een uur zitten wachten op eten dat niet kwam. En dan nog iets anders moeten zoeken voor de lunch. We waren met vrienden. Zijn om 10u gestart en om 16u gefinisht en toen was mijn pijp uit.

      Verwijderen
    3. Jullie zaten dan niet zo heel ver achter ons, dus dan hebben we elkaar misschien toch wel gezien.
      Wij hebben een kleine lunch in het Speelgoedmuseum gegeten. Op de terugweg naar huis hebben wij bij ons in de buurt uitgebreid gedineerd.

      Verwijderen
    4. Ik lag trouwens om 21.00 uur in bed en heb doorgeslapen tot om 5.30 uur de wekker afging. Het zijn niet de kilometers waar ik moe van was, ik was meer moe van alle indrukken.

      Verwijderen
  7. Je hebt de wandeling weer mooi weergegeven door de mooie stad!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij waren zaterdag in Mechelen, maar helaas alleen op het treinstation. We waren op doorreis van Brugge naar huis, maar als ik had geweten dat het zo'n mooie stad was, had ik de reis er wel even voor onderbroken. Ik kijk nu al uit naar je verslag vanuit Oostende, het zijn steeds mooie wandelingen, als ik af ga op jouw foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat jullie naar Brugge geweest zijn. Ik ben benieuwd wat jullie er van vonden en wat jullie allemaal gedaan hebben. In Vlaanderen zijn veel mooie steden.

      Verwijderen
  9. Heerlijke stad! In brouwerij het Anker kan je ook lekker en gezellig eten. Knap dat jullie zoveel KMS deden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is idd een heerlijke stad. Dat je in Het Anker kan eten, wist ik niet. Het was wel leuk om een stukje door het gebouw te mogen lopen.

      Verwijderen
  10. Dat was weer een geweldig mooie andeling, prachtige foto’s!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. We hebben er weer van genoten en kijken alweer uit naar de volgende wandeling.

      Verwijderen
  11. Wat een prachtige plaats om te bezoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We waren er al eens geweest, maar daar was niet zo veel van blijven hangen. Het was fijn om de stad tijdens deze wandeling te herontdekken.

      Verwijderen
  12. Dat ziet er uit als een heel leuke en afwisselende wandeling. Geen saai moment! Maar was het niet heel erg druk met mensen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er liepen 3500 mensen mee, maar je schrijft van tevoren op een starttijd in (tussen 8.30 en 11.30) en daarom vertrekt niet iedereen tegelijk. Daarnaast ga je allemaal dezelfde kant uit en daardoor heb je eigenlijk ook niet in de gaten dat er zoveel mensen op de been zijn. Soms moet je weleens ergens in een rij staan wachten, maar dat vinden wij geen probleem. We hebben geen haast.

      Verwijderen
  13. Als ik ooit weer goed kan wandelen, oh wat hoop ik dat, ga ik ook mee doen aan Urban Walking. In Nederland en België. Ver maakt niet uit, dat hebben wij er wel voor over. Nemen we toch voor één of twee nachtjes een hotelletje, leuk uitje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij vinden het erg leuk om te doen. Je komt op plaatsen waar je normaal geen stap binnen zet, of hoop te zetten net zoals deze keer in de rechtbank. De sfeer is altijd gemoedelijk en het is altijd goed georganiseerd.
      Wij wonen in een uithoek en zijn gewend om een eind te reizen als we iets willen doen, voor ons is dat ook geen probleem en we kunnen idd altijd nog een overnachting boeken. Ook leuk.

      Verwijderen
  14. Leuk om te lezen. Wij reden afgelopen zomer door Mechelen en genoten. Dat gevoel krijg ik nu even terug door je blog. Ik ga die Urban Walks eens in de gaten houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een mooie stad. En zo zijn er wel meer steden in Vlaanderen.

      Verwijderen