intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 5 februari 2024

uit de oude doos

Op de zolder van het huis van mijn schoonmoeder, stonden een paar dozen met oude boeken. De boeken waren aangetast door zilvervisjes en muizen en alles kon linea recta naar de papiercontainer toe. Maar ik kon er nog een boekje uit redden, een piepklein boekje van 12 bij 12 centimeter. 

Het boekje werd omstreeks 1965 uitgegeven en de inleiding van het boekje geeft mooi het tijdsbeeld weer:



In het boekje staan, naast alle informatie over Butagas, ook nog recepten, een paar lessen in etiquette en huishoudelijke tips. 

Morgen gaan mijn schoonzussen en ik weer verder met het opruimen van het huis van schoonmoeder. 

21 opmerkingen:

  1. Zo blij dat sommige vrouwen in die tijd dachten: nee, dit ís het gewoon niet voor mij. Dit is niet voldoende, dit is niet genoeg om voor te leven. Hoera voor de tweede feministische golf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Stuur maar naar mij want ik kook nog steeds op Butagas, propaan heet het nu geloof ik. Maar de verdere adviezen zal ik niet gaan opvolgen denk ik. 😂

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben ook propaangas, zo'n grote tank in de tuin. En inderdaad... de rest van de adviezen sla ik ook maar over 😅

      Verwijderen
  3. Wat ‘n leuke vondst. Je staat verbaasd hoe er toen met/over (huis)vrouwen gesproken werd!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vrouw was er echt voor het huis en het gezin. En niet meer dan dat.

      Verwijderen
  4. Ah zo leuk om te bewaren ik heb ook nog van die oude tijdschriften van moes nooit geweten dat het er was. Mooi om te koesteren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boekje gaat hier netjes in de kast en zal bewaard blijven. Het is te leuk om weg te doen.

      Verwijderen
  5. Wat leuk! Gelukkig is er veel veranderd en niet alleen aardgas

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat eem gezellig boekje lijkt me dat. De vrouw op de cover doet me aan Linda de Mol denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jammer van al die oude boeken, maar ja ... je kunt ook niet alles bewaren. En het is leuk dat je tenminste één boekje hebt kunnen redden!
    Ik zie nu dat het in 1965 is uitgegeven; mmmm... toen was ik 2 jaar. Dat betekent dus dat het boekje nog niet zò oud is, of.... (ssstttt)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die boeken waren te vies om te bewaren of voor de kringloop. Dat wil geen mens meer hebben.
      Nee, 1965 is nog helemaal niet oud. Ik was toen in de maak 😀

      Verwijderen
  8. Het rijk der vrouw! Dat was een tijdschrift dat mijn bobonne altijd las! Nostalgie!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat zijn toch echt schatten op zolder. Het rijk der vrouw, een weekblad dat mijn moeder ook las.

    BeantwoordenVerwijderen