intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 15 februari 2024

eierdopjes

Ruim dertig jaar lang nam de halve familie van vakanties, rommelmarkten en uit kringloopwinkels eierdoppen voor mijn schoonmoeder mee. Ze was een eierdoppenverzamelaar en had er ondertussen meer dan tweeduizend. En nu ze is overleden en we haar spullen aan het uitzoeken zijn, zoeken we ook eierdoppen uit die we zelf willen hebben. Zo wilde ik een paar wit/blauwe eierdoppen hebben, gewoon een stuk of vier, maar er schoven steeds meer eierdoppen mijn kant uit. Teveel om op het randje van mijn buffetkast kwijt te kunnen, waar al meer wit/blauwe dingen op staan. Met de nieuwe eierdoppen erbij werd het teveel en was het niet mooi meer. Ik moest dus iets anders verzinnen en kwam op het idee om ze in grote glazen potten te doen.


De zus van manlief vond het geweldig! Ze was blij dat deze eierdoppen een goede bestemming gekregen hadden en sowieso dat ze in de familie blijven. 


En ik? Ik kan nog een klein beetje doorsparen met de wit/blauwe eierdoppen, die linker pot is tenslotte nog niet vol 😊

32 opmerkingen:

  1. Leuk zo'n verzameling en helemaal mooi dat je er nog wat van gebruiken. Staat mooi in die potten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kon schoonmoeder niet schelen wat er met haar 'doppen' zou gebeuren na haar overlijden, maar wij willen niet dat ze zomaar weggedaan worden. Wij hebben er nu uitgezocht en er zijn ook nog kleinkinderen die graag eierdoppen van oma willen.

      Verwijderen
  2. Wat een leuk idee om ze zo neer te zetten. Mooi zo'n verzameling hè.
    Je hebt me op een idee gebracht:
    Boven, in een doos, hebben we de verzameling vingerhoedjes, van mijn schoonzus, plus grote vazen van mezelf....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is leuk! Ik wist eerst ook even niet wat ik er mee moest doen, maar ik kwam op het idee omdat één van de potten nog op de kast stond met een nepkaars erin, nog van de kerst.

      Verwijderen
  3. Leuk gedaan en een herinnering aan je schoonmoeder

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi dat er zo wat verdeeld nog wat in de familie blijft, er zal wel geen eierdopjesmuseum zijn om aan te doneren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een museum is er wel en er zijn ook nog genoeg andere eierdoppen verzamelaars. We zullen wel zien wat we met de eierdoppen doen die overblijven.

      Verwijderen
  5. Wat een goed idee. Ik spaarde ook ooit eierdopjes. Bij de verhuizing zijn er veel naar de kringloop gegaan. Daar heb ik geen spijt van, maar dit was toch wel een leuke oplossing geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms moet je gewoon dingen wegdoen, zeker als je gaat verhuizen.

      Verwijderen
  6. Het blijft altijd moeilijk wat je wilt bewaren van een dierbare die is overleden. Bij mijn moeder vond ik het heel moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt. En je moet ook geen overhaaste beslissingen nemen.

      Verwijderen
  7. Je schoonmoeder was een wijs mens, het maakte haar niet uit wat er met haar verzameling gebeurde, zo gaf ze jullie de vrijheid ermee te doen wat jullie wilden!
    Leuk idee, in de glazen pot!
    Mijn moeder verzamelde rozenkransen, na haar door heeft ieder kind en kleinkind een of meerdere exemplaren meegenomen, de rest ging naar een stichting
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is dan toch leuk dat er rozenkransen in de familie gebleven zijn.

      Mijn schoonmoeder vond dat we het na haar dood maar onderling allemaal moesten regelen. Zij maakte zich daar niet druk om.

      Verwijderen
  8. Wat een mooie oplossing! Het staat ook nog eens heel leuk. Het idee van een grote letterbak kwam ook bij me op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan moet het wel een letterbak zijn met grote vakken. Ik heb een kleine letterbak, maar daar kunnen ook alleen maar hele kleine dingen in.

      Verwijderen
  9. Wat een origineel idee om de eierdopjes zo te bewaren. Hoef ze ook niet afzonderlijk af te stoffen. De koperen knoppen aan de laden zijn ook mooi! Charlie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Het scheelt inderdaad in het afstoffen. De knoppen heb ik ooit bij de Gamma gekocht, maar ik geloof niet dat ze deze nog hebben.

      Verwijderen
  10. Goed bedacht. Heel mooi effect. Ik begrijp dat je ze graag in de familie houdt. Die blauw-witte zie ik graag.
    Die kast eronder oogt ook heel mooi met de vele kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kast was een blank eiken kast die ik ooit geverfd heb.

      Verwijderen
  11. Maar dat is een goed idee scheelt ook enorm met afstoffen. Leuk om er wat van te bewaren

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook. Ik heb ook nog een paar andere bewaard, waar we af en toe een eitje uit kunnen eten.

      Verwijderen
  12. Wat een leuke oplossing. Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige verzameling! Leuk dat iedereen mee hielp sparen; zoiets kun je niet wegdoen toch..?
    Ik vind het een geweldig idee om ze in glazen potten te doen. Af en toe een beetje draaien en je hebt weer zicht op andere eierdopjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sinds het overlijden van schoonmoeder ben ik twee keer met een schoonzus in een kringloopwinkel geweest en als we een eierdop zagen was het toch heel vreemd om deze niet meer te hoeven kopen. We waren echt altijd op zoek naar eierdoppen.

      Verwijderen