intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 27 januari 2024

vroegbloeiers

Van de week zag ik het al: er bloeien krokussen in de tuin.


Maar toen had ik geen tijd om me daar mee bezig te houden. Of geen zin, dat kan ook. Vandaag besloot ik om aan het eind van de middag even naar buiten te gaan, om deze vroegbloeiers te fotograferen. 


En ook die andere vroegbloeier: de helleborus, oftewel nieskruid.



Deze helleborus heb ik al heel lang. Ik heb er nog twee en die ga ik moeten verplanten, want die hebben slechts een paar blaadjes en geen bloemen. Die staan duidelijk op een verkeerde plaats in de tuin. 


Bovenstaande cyclaam (voor buiten) kocht ik vorig jaar op een open dag van een sneeuwklokjeskwekerij in België.
En onderstaand longkruid komt van een open tuin in Limburg, waar we eind deze zomer waren.


Een paar jaar geleden liet ik een dode boomstronk in de tuin leggen. Het idee hierachter was om een schuilplaats voor allerhande beestjes te creëren, maar ook zwammen doen het er goed op:


Naar al die beestjes ga ik niet echt op zoek. Ik geloof zo ook wel dat die van de dode stronk profiteren en dat is ook weer goed voor de vogels.

Morgen ga ik vogels tellen voor de Nationale Vogeltelling: klik!
Dan zal ik de moeder van dit lieve poesje even binnenhouden, want dat is nogal een jager. 


Hierbij wil ik je een fijne avond en zondag wensen!

23 opmerkingen:

  1. Wat een mooie kleuren in je tuin. Ik hoop dat je morgen veel verschillende vogels kunt tellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was van plan geweest om vanmiddag te tellen, maar ik keek teveel tegen de zon in en dat was niet fijn. Morgen is er weer een dag :)

      Verwijderen
  2. De krokussen bloeien nog niet, maar de sneeuwklokjes al volop vanaf ongeveer de eerste week van januari. Relatief laat dit jaar; vorig jaar bloeiden ze al met de Kerst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier staan de sneeuwklokjes nog niet eens boven. De blauwe druifjes bloeien ook al vanaf eind december.

      Verwijderen
  3. Misschien nog sneeuw,maar de lenteboden zijn er al

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Afgelopen nacht hadden we nachtvorst, maar daar trekken deze bloemen zich niets van aan.

      Verwijderen
  4. Heerlijk, al wat bloeiends in je tuin. Ik zie hier nog niets niets bloeien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag ook al ergens narcissen, maar in onze tuin staan die nog maar net in de knop.

      Verwijderen
  5. Twee jaar geleden gingen de buren iets in hun tuin veranderen, planten eruit en planten erin, ik zie weinig verschil eigenlijk het is een omgespit stukje met diverse planten, geen plan of zo van vroeg-laat-hoog-laag, gek genoeg is hun schoonzoon hovenier, ik denk dat de planten die hij overheeft bij hen terecht komen. Maar toen ik langs liep zag ik dat de helleborussen er ook uitgingen en heb ik ze gered. Vorig jaar alleen wat sprietjes maar nu mooie bloemen, toch leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonde als mensen zo drastisch van alles wegdoen. Maar jij hebt er daardoor toch een paar mooie planten bij.
      In een arboretum ben ik weleens naar helleborusdagen geweest en daar stonden mooie exemplaren tussen.

      Verwijderen
  6. Reacties
    1. Dat is waar. Misschien gaan we morgen een eindje wandelen. Dat is ook goed.

      Verwijderen
  7. Mooi mevr.W. nu al kleurtjes in de tuin! De natuur kan zoveel troost bieden. Toen mijn vader overleed bloeiden zijn hortensia’s in volle pracht, nooit mooier dan in dat jaar.
    Hier in Australië is het hoogzomer en alles bloeit, prachtig om te zien.
    Succes met de vogeltelling,
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een hele fijne tijd in Australië gewenst! Fijn om weer bij de (klein)kinderen te zijn.

      Verwijderen
  8. Ja hier ook al gezien en in mijn tuin bloeien de sneeuwklokjes. Op naar de lente

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De sneeuw is hier begin van de week weggesmolten, er komen nog geen sneeuwklokjes of krokusjes boven de grond. De zon schijnt hier nu heerlijk, hopelijk warmt de grond lekker op en komen ze naar boven kruipen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De sneeuwklokjes staan hier ook nog niet boven. Hier is het nu ook lekker weer, laat die kou nu maar wegblijven hoor.

      Verwijderen
  10. Van zulke vroegbloeiers word ik blij, maar helaas heb ik ze niet in de tuin...

    BeantwoordenVerwijderen