intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 30 januari 2024

gedicht

Als er iemand overleden is die me zeer nabij is, vind ik het voor mezelf fijn om voor op de uitvaart iets te schrijven en voor te lezen. Zo sprak ik op de uitvaart van Justus, mijn vader en mijn schoonvader. Vorige week schreef ik voor mijn schoonmoeder onderstaand gedicht.


Ik las het gisteren voor in de kerk. 

De uitvaart is goed verlopen en we hebben het geheel in de stijl van mijn schoonmoeder gedaan. De dag sloten we af met een afhaalmaaltijd van de Chinees, want ze had er op gestaan dat we dit zouden doen. 

En nu moeten we weer terug naar het normale ritme, alhoewel er nog wel veel gedaan moet worden. Er is een groot huis dat leeg moet en over een maand of drie in de verkoop gaat. Alles moet uitgezocht worden, maar dat gaan we samen doen. Van de week beginnen we met de niet waardevolle spullen zoals voedingsmiddelen en kleding. Voor de dingen met (emotionele) waarde gaat manlief samen met zijn broers en zus een avond rond de tafel zitten. En ook daarna zal erover alles in goede harmonie overlegd worden en zo hoort het ook.


18 opmerkingen:

  1. Prachtig dat dat allemaal in goede harmonie kan verlopen, helaas is dat vrij uitzonderlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit gedicht is een blijk van liefde voor je schoonmoeder, zo mooi!
    Het uit- en opruimen van de spullen is teruggaan in de tijd en herinneringen ophalen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi gedicht. En gelukkig die harmonie bij het verdelen. Je hoort zo vaak anders

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die laatste zin zegt alles...schitterend

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi, persoonlijk, gedicht. Fijn dat jullie alles in goede harmonie kunnen regelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig verwoord je gevoelens voor je schoonmoeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi en ontroerend, je gedicht. En wat fijn dat alles in harmonie gaat, dat hoor je nog al eens anders

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi gedicht schreef je voor de uitvaartdienst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ontroerend mooi schrijven naar je schoonmoeder toe. Je zal haar missen op vele gebieden, ik ken ze niet, maar zie in haar een écht familiemens en levensgenieter.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ontroerend mooi schrijven naar je schoonmoeder toe. Je zal haar missen op vele gebieden, ik ken ze niet, maar zie in haar een écht familiemens en levensgenieter.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi gedicht! Wat knap dat je het dan ook nog voorleest tijdens het afscheid.
    Sterkte nogmaals.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wij deden dat ook... Er was geen haast bij het ontruimen van het huis, we kwamen een hele zomer een keer of twee per maand daar bij elkaar (broer & schoonzus, soms hun kinderen, en ik). We hebben alles door onze handen laten gaan en verdeeld over verschillende mensen... de hulp... de kringloop... de veiling... of het grof vuil. Het ging in harmonie, heel fijn. En het schiep een band.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooi gedicht. Het is een uitdaging om op een begrafenis het woord te nemen. Maar de voldoening is erg groot als het lukt. Sterkte met het legen van het huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi en liefdevol be- en geschreven. En knap dat je dit kunt, voorlezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. het is een prachtig gedicht! en inderdaad, het hoort in harmonie te gaan allemaal. helaas gaat het nog best vaak anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie tekst en wat zijn jullie toch liefdevol en close met elkaar. Heel veel sterkte voor jullie allen

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heb je dat treffend verwoord in dit gedicht~!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi gedicht heb je geschreven. Heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen