intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 26 december 2023

voor de laatste keer :(

Eerste kerst gingen we gourmetten bij mijn schoonmoeder. Zelf heeft ze niet zo heel veel van het feest mee kunnen maken. Toen in de loop van de middag alle visite er was, is ze even uit bed geweest. En toen 's avonds de meesten naar huis gingen, heeft ze er ook nog even bij gezeten. Ondanks dat er toch een hoop gezelligheid was, was het ook wel heel erg moeilijk. Misschien was het de laatste keer dat de kleinkinderen, die verder weg wonen, haar zagen. Een enkeling probeerde nog positief te blijven door te zeggen dat we haar verjaardag in maart nog zullen vieren, maar zelf weet ze wel beter. In maart zal ze er niet meer zijn. 

's Morgens hadden een paar familieleden de woonkamer 'verbouwd': het bed eruit, een paar extra tafels en stoelen erin en de tafels mooi gedekt. Ik stond 's morgens om negen uur al in de supermarkt om stokbroden te kopen. Ik dacht eerst dat de supermarkt nog dicht was, want er stond slechts één andere auto op de parkeerplaats, maar ik was er gewoon voordat de drukte zou losbarsten. De broer van manlief zorgde voor het vlees, een schoonzus voor de salades en ik verder nog voor groente (ui, paprika, champignons). Vrijdag was ik al samen met twee schoonzussen om boodschappen geweest. 

Vanaf het begin tot het eind hebben we met een paar schoonzussen en manlief ervoor gezorgd dat alles goed verliep en iedereen eten en drinken had. In het piepkleine keukentje van schoonmoeder was dat niet altijd even handig, maar we bleken goed te kunnen samenwerken. 

En nu is het tweede kerst. Eind de middag gaan zoon en ik weer naar schoonmoeder toe. Manlief gaat niet mee, die is opeens grieperig en aangezien schoonmoeder een hele zwakke weerstand heeft, blijft hij thuis. Wij gaan, met nog vier familieleden de restjes van gisteren opeten en daarna gaan we de woonkamer weer terug in orde maken. En dan is de kerst weer voorbij.

 Een kerst met een lach en een traan.


23 opmerkingen:

  1. Wat hebben jullie een mooie herinnering gemaakt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een kerst om met een warm gevoel aan terug te denken.

      Verwijderen
  2. Ja voor jullie een mooie herinnering en zo fijn voor je schoonmoeder..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Het is ook fijn dat alle kleikinderen geweest zijn, niet allemaal tijdens het diner, maar tijdens de kerstdagen is iedereen toch even langs geweest.

      Verwijderen
  4. Jullie hebben onder die omstandigheden er iets heel moois van gemaakt.
    Ze gaat wel snel achteruit want het weekend kortgeleden heeft ze toch wel aan een aantal dingen mee kunnen doen, Daar zullen jullie wel blij mee zijn dat dat op korte termijn nog te regelen was
    Sterkte de komende tijd

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt.
      Ze gaat inderdaad heel erg snel achteruit. Gisteren, op tweede kerstdag kwam ze eind de middag even uit bed en heeft ze een beetje soep gegeten. Daarna is ze weer naar bed gegaan en hebben we haar niet meer gezien. Ze slaapt heel erg veel en na het minste geringste wat ze doet is de energie op.

      Verwijderen
  5. Een kerst die je nooit zal vergeten, mooie herinneringen gemaakt.
    Ik hoop dat je man snel opknapt zodat hij ook nog bij zijn moeder kan zijn.
    Sterkte voor jullie allemaal ❤️
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Gelukkig voelt hij zich alweer beter. Hij heeft bijna de hele dag in bed liggen rillen en veel geslapen.

      Verwijderen
  6. Wat fijn dat jullie dit met elkaar voor haar konden doen. Sterkte de komende tijd waarin het afscheid steeds dichterbij komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een kerst voor jullie. Mooi en verdrietig. Maar het lijkt me toch fijn dat jullie het samen hebben kunnen vieren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een schoonzus en haar man waren eerst nog van plan geweest om met de kerstdagen weg te gaan, gelukkig hebben ze dat niet meer gedaan. Nu waren ze er gelukkig gewoon bij.

      Verwijderen
  8. Inderdaad heel moeilijk te weten dat er over niet al te lange tijd afscheid is van je schoonmoeder. Toch lijkt het mij heel waardevol om het samen met de familie te kunnen delen. Mijn beide ouders zijn overleden zonder dat we afscheid konden nemen, bij miin vader zat de kanker in de hersenen en ging het heel snel, mijn moeder kreeg een hersenbloeding en was niet meer aanspreekbaar, ze leefde nog 3 weken zonder enige vorm van contact. Ik heb geen broers of zussen, dus delen van jeugdherinneringen is er ook niet, dat vind ik wel eens jammer.
    Hopelijk is je man snel beter, nu ziek zijn is helemaal vervelend.
    Er wordt met jullie meegeleefd , ook in blogland!
    Sterkte,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Het is eigenlijk voor ons de eerste keer dat we dit van zo nabij meemaken. Onze zoon overleed plotseling, mijn vader in zijn slaap en mijn schoonvader heeft een paar dagen slecht gelegen, maar die was dementerend en daardoor was er geen normaal contact meer mogelijk.
      Het overlijden van mijn vader was onverwacht, maar ik kon daar gewoon vrede mee hebben. Hij heeft niet hoeven afzien. Nu met mijn schoonmoeder vind ik het wel heel erg moeilijk, maar het is ook waardevol. En ik denk dat het voor haar heel erg fijn is dat iedereen steeds in de buurt is.

      Verwijderen
  9. Inderdaad kerstdagen met een dubbel gevoel. Maar wel om later tevreden op terug te kijken. Nu gaan er een paar moeilijke weken volgen, maar jullie doen het samen en dat is heel waardevol.
    Sterkte voor de komende tijd en pas goed op jezelf. Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooie herinnering voor later fijn dat dat toch nog kon ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat was inderdaad een moeilijke kerst, maar fijn dat jullie dat samen hebben kunnen doen. Ik wens jullie een fijne jaarwisseling en een 2024 dat vooral toch warm en fijn zal zijn.

    BeantwoordenVerwijderen