intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 4 december 2023

mooi

 Dit was het weerbericht voor Gent gisteren:


Daar gingen manlief, mijn oudste broer en ik namelijk een wandeling met de Urban Walk Series maken:


Ach Gent... mijn lievelingsstad! Ik kom daar echt enorm graag. Ik hou van de sfeer en van de mooie gebouwen. 



Het Sint-Lucas, waar The School of Arts gevestigd is:


De voorgevel van de Oude Vismijn:


Het Gravensteen:


Het Augustijnenklooster:




Het Stadhuis:


Zwembad Van Eyck:


De Waterhal in Geraard de Duivelsteen:


Een Steen was een stenen huis van een edelman. En Geraard de Duivelsteen is vernoemd naar ridder Geraard van Gent, die als bijnaam Geraard de Duivel had.

De Opera:


Mijn vader was een groot liefhebber van klassieke muziek en operette. Als kind namen onze ouders ons mee naar een operette in dit operagebouw. Het moet zeker vijftig jaar geleden geweest zijn, maar ik herinner het me nog wel. Ik vond het daarom ook best wel bijzonder om hier na zoveel jaren weer terug te zijn.


In 2024 start de renovatie van het operagebouw, een klus die naar verwachting zeker tien jaar zal gaan duren. Het is hard nodig, want hier en daar ziet het er toch wel een beetje vergaan uit.

Het Citadelpark:


We hebben ons voorgenomen om op een andere keer dit stadspark nog eens te bezoeken, in het voorjaar of de zomer als alles minder kaal is.


We maakten weer een mooie wandeling en kwamen in gebouwen waar we normaal nooit komen en misschien hierna ook nooit meer zullen komen. Het was koud en er viel natte sneeuw, maar al bij al viel het allemaal nog reuze mee. Van wandelen krijg je het toch wel warm en als we door gebouwen liepen konden we gelijk weer een beetje opwarmen. Ik weet zeker dat het voor de vele vrijwilligers, die overal in de kou buiten moesten staan om de wandelaars veilig te laten oversteken en alles in goede banen te leiden, een stuk minder aangenaam was. 

Wij wandelden het afgelopen jaar vier keer met de Urban Walk Series in België mee: in Brugge, Antwerpen, Lier en Gent. De volgende wandeling is op 17 maart 2024 in Mechelen. Ik weet niet of wij dan ook meelopen, maar we denken er in ieder geval wel al over na.

30 opmerkingen:

  1. Wat is Gent mooi. Wij kozen vaker voor Brugge. Veer Vlissingen en dan de bus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan is naar Brugge gaan ook makkelijker. Brugge is natuurlijk ook een fijne stad, maar Gent is een stuk minder druk.

      Verwijderen
  2. De paar keer dat ik in Gent geweest ben heb ik ook genoten van die leuke stad. En ik ben er een keer speciaal naar toe geweest voor een opera. Trouwens een leuk idee die urban walks. Gr Rita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan ben je ook in het operagebouw geweest? Het is een gebouw met een prachtig interieur. Ik ben blij dat we er nu nog in konden, want hierna gaat het lang dicht.

      Verwijderen
  3. Oh, ik wist niet dat Gent zò mooi is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan vind ik het wel leuk dat ik het zo heb kunnen laten zien.

      Verwijderen
  4. Geweldig, wat weer een bijzondere Urban Walk!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Al die Vlaamse steden zijn fijn. Jullie gebied is fantastisch, maar jullie achterland ook!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben al heel wat Vlaamse steden bezocht, vooral sinds wij wandelen.

      Verwijderen
  6. Mooi!! Ik wist helemaal niet dat dat een initiatief was van het ziekenfonds. Ik zocht even op de site maar daar staan alleen de urban walks op die voorbij zijn. Waar vind je die van Mechelen, want die interesseert me wel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De agenda van 2024 moet nog geplaatst worden. Ik verwacht die in januari.
      Het fijne van deze Urban Walks is dat je er eigenlijk gewoon een hele dag over kan doen. Je loopt op je eigen tempo, kunt overal de tijd nemen om te kijken. Er zijn rustlocaties onderweg en ook voor toiletten is gezorgd.

      Verwijderen
    2. Ik heb wat info gevonden op Facebook. De inschrijvingen zouden nog in december openen. Zit er een maximum aan het aantal deelnemers dat je weet?

      Verwijderen
    3. Ja, dat wel. Maar dan spreek je toch al snel over iets van 4000 deelnemers. Op facebook laten ze regelmatig een schema zien hoe het met de verkoop van de tickets gaat. Gent was niet helemaal uitverkocht en daarvoor kon je nog tot de avond ervoor tickets kopen, Brugge daarentegen was dacht ik toen wel helemaal uitverkocht.

      Verwijderen
    4. Dankjewel. Voor Mechelen zal het ook zo'n vaart niet lopen denk ik, hoewel het een leuke stad is.

      Verwijderen
  7. Wat mooi is Gent, toch hè!
    Ik heb nu meegenoten van jullie Urbanwandeling!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom een paar keer per jaar in Gent en kan nog steeds enorm van deze stad genieten.

      Verwijderen
  8. Lijkt me zo leuk om te doen. Ik vind Gent ook zo mooi, misschien toch eens met dochter naartoe als het beter weer is.
    Ooit moest ik dochter ophalen bij station Gent en ik ging paar uur vroeger om van de stad te genieten en kwam ik terecht in de Gentse Feesten, was geweldig leuk. En dan is alleen lopen ook heel fijn, met niemand rekening houden en gewoon lopen waar je wil zonder overleg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Gentse feesten zijn ook heel erg gezellig. Wat wij gisteren nou ontdekten was dat Gent best wel glooit. In het centrum is alles plat, maar daarbuiten was er af en toe best wel niveauverschil. Dat hebben wij nooit geweten.

      Verwijderen
  9. Wat een mooie wandeling in een mooie stad! Wij overwegen een keertje naar Brugge te gaan, daar ben ik zo'n 40 jaar geleden eens geweest. Maar als ik jouw foto's zie, vraag ik me af of Gent niet een betere keuze zou zijn. We houden van oude gebouwen. Wat zou jij ons aanraden?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gent is zeker leuk. Zal t even op mijn wenslijstje zetten voor 2024. Hélène Pourquoi pas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is leuk. Naast Brugge en Gent zijn Mechelen en Leuven ook heel erg mooi.

      Verwijderen
  11. Wat is dit toch een leuk initiatief. Wat jammer dat de renovatie tien jaar gaat duren, niet te overzien eigenlijk en dan is het maar afwachten of het binnen die tijd lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het gebouw helemaal van boven tot onder aangepakt moet worden en dat is echt een heel karwei. Ik ben wel blij dat we er nu nog geweest zijn, nu het nog helemaal in de oude staat was.

      Verwijderen
  12. Wat een prachtige wandeling lijkt me dat, helemaal omdat je zo op plekken komt waar je anders niet zou komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie plaats en wat is daar veel te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooie plaats en wat is daar veel te zien

    BeantwoordenVerwijderen