intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 11 december 2023

een museum en een kerstmarkt

Een tijdje geleden besloten twee schoonzussen en ik een weekendje weg te boeken. Een weekend waar eigenlijk best wel haast bij geboden was, want mijn schoonmoeder zou ook meegaan. De laatste maanden holde de gezondheid van schoonmoeder achteruit en het gaat echt niet goed met haar. Maar afgelopen weekend kon ze gelukkig toch nog mee met het uitje. We hielden uiteraard rekening met wat ze kon en pasten ons aan. Ook al was dit misschien de laatste keer dat ze er bij kon zijn, we hebben er toch heel erg van genoten. 

We gingen niet ver weg, naar Domburg en dat is voor ons een uur rijden. Het was schoonmoeder die graag hierheen wilde, dat had ze lang geleden al eens aangegeven en het is fijn dat we aan deze wens konden voldoen. Verder wilde ze ook graag naar de kerstmarkt in Veere. We hadden een chaletje op een vakantiepark in Domburg gehuurd en alles was daar netjes geregeld. 

Schoonmoeder wilde in Domburg naar het Marie Tak van Poortvliet Museum toe. Helaas viel dit museum een beetje tegen: meer dan een zaal was het niet. 


De kerstmarkt in Veere was een groter succes. De kerstmarkt was binnen in de Grote Kerk en buiten op de markt. We gingen eerst naar de Grote Kerk toe. 


Ik ben wel al regelmatig in Veere geweest, maar binnen in de kerk was ik niet eerder. Deze kerk is gebouwd tussen 1450 en 1521 en is allang niet meer in gebruik als kerk, maar als cultureel centrum waar exposities en evenementen georganiseerd worden. 

Op een muur werd de geschiedenis geprojecteerd, wat mooi gedaan was:


Deze beelden stonden tot 2012 in nissen van het stadhuis van Veere:


Door de wind en de zoute lucht brokkelden ze af en konden ze daar niet langer blijven staan. Ze werden gerestaureerd en kregen daarna een plaatsje in de kerk. Voor het stadshuis zijn replica's gemaakt die beter bestand zijn tegen het weer. 

De kerstmarkt trok veel volk.


Na een glühwein (schoonmoeder en ik) en warme chocolademelk voor de rest, wurmden we ons langs de kraampjes. 



En daarna liepen we naar de markt, waar we ook niet alleen waren. 


De verkopers waren verkleed in Charles Dickensstijl en ze zagen er allemaal even mooi uit.



Ik denk zomaar dat ze daar in Veere een heel goed weekend gehad hebben.

Tijdens het weekend zijn we nog wezen bowlen en wezen zwemmen, terwijl schoonmoeder in het chaletje ging rusten. We gingen uit eten, deden spelletjes en we hebben het gewoon gezellig gehad. Schoonmoeder is erg nuchter onder haar ziekzijn en er was ons van tevoren al op het hart gedrukt dat we er geen dramaweekend van mochten maken. Dat hebben we dan ook niet gedaan. 

31 opmerkingen:

  1. Wat fijn om nog een weekend samen weg te gaan! Leuke en wijze vrouw, jouw schoonmoeder.
    Vreselijk, zo druk als het op de kerstmarkten is.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond dit nou wel een leuke kerstmarkt. Het waren allemaal lokale ondernemers en hobbyisten en de prijzen van de spullen waren gelukkig ook een beetje normaal.

      Verwijderen
  2. Wat leuk dat jullie nog met haar op stap konden. Iets om later op terug te kijken en wat een goede opmerking over drama.Veere is leuk en volgens mij altijd druk. Ik ben al een paar keer naar exposities in de grote kerk geweest als we vakantie hielden in Zeeland ( mijn favoriete provincie in NL) groet Rita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er loopt inderdaad altijd volk in Veere. En nu met het slechte weer kwamen ook veel mensen met de auto. Iedereen reed rondjes, op zoek naar een parkeerplaats. Wij hebben schoonmoeder bij de kerk afgezet, zodat ze niet ver moest lopen en zijn daarna ergens de auto gaan parkeren.

      Verwijderen
  3. Wat bijzonder, kerstmarkt in de kerk. Ik ben er ook nog nooit binnen geweest. En wat Rita schrijft, dat klopt wel. In Veere is het altijd druk.
    Mooi dat jullie dit nog met schoonmoeder hebben kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gebouw is ook allang niet meer in gebruik als kerk en verder zie je ook niets meer wat met het geloof te maken hebben. Althans, ik heb het niet gezien.
      Tijdens de Urban Walk Series in Vlaanderen zijn we ook al in verschillende kerken geweest die omgedoopt zijn tot cultureel centrum en geen functie als kerk meer hebben. Daar was het interieur iedere keer nog wel deels intact.

      Verwijderen
    2. Ik las laatst dat er in een kerk in, ik meen, Hasselt, een indoor schaatspiste is aangelegd nu tijdens de kerstperiode. Onze parochiekerk doet ook dienst als evenementenlocatie voor zowel concerten als theater. Zo'n gebouw kan maar beter nuttig gebruikt worden.

      Verwijderen
    3. Ik geloof dat in Terneuzen ook een schaatspiste in de kerk is.

      Verwijderen
  4. Wat mooi, dat jullie dat konden doen samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat jullie nog zo'n mooi weekend samen hebben kunnen doen. En ook echt veel.
    In Veere ben ik nog nooit geweest, ga volgend jaar als het weer wat beter is dat met dochter toch maar eens doen, en kijken of er dan in de kerk wat te doen is zodat we die ook kunnen bekijken binnen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is helaas nog geen agenda voor volgend jaar van de Groet Kerk.
      Veere is mooi, op de straten liggen kinderkopjes, maar de middenstukken zijn van gewone klinkers. De straten waar wij gisteren geweest zijn dan. Schoonmoeder liep met een rollator en dat ging op zich wel.

      Verwijderen
  6. Wat ontzettend leuk om zo met je schoonzussen en schoonmoeder op pad te gaan. Jullie hadden dezelfde interesses en dan is het al gauw goed hè. Mooie herinneren hebben jullie gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn vaker een paar dagen samen op pad. Normaal 1 x per jaar, dit jaar 2x. Omdat het waarschijnlijk de laatste keer was dat schoonmoeder er bij kan zijn. Het is te hopen dat ze het nog een tijdje volhoudt, maar de prognose is erg slecht.

      Verwijderen
  7. Wat fijn dat jullie nog zo'n mooi weekend mochten doorbrengen met je schoonmoeder! Dierbare herinneringen gemaakt, met een heerlijk nuchtere (schoon)mama!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nuchter is ze zeker. Schouders eronder en zien hoe het loopt en vooral niet zeuren.

      Verwijderen
  8. Veere is een prachtig stadje! Ik vind het altijd fijn als kerken een zinvolle invulling krijgen. En een kerstmarkt zorgt dan voor sfeer.
    Tof dat jullie je dit je schoonmoeder echt gunden. Ze lijkt me een kranige dame.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze is niet echt een standaard bejaarde. Ze is 82 en heeft redelijk wat lichamelijke ongemakken, maar ze doet graag nog overal aan mee. De wens om nog een keer te gaan bungeejumpen zal niet meer uitkomen, maar ze heeft lang de hoop gehouden dat ze dat een keer zou doen.

      Verwijderen
    2. Ach, wat grappig! Dromen moet je koesteren, zelfs al weet je dat ze niet gaan uitkomen. Veere is leuk, die Grote kerk mooi, stoer en bijzonder. Ook mooi om met elkaar zo'n weekend te mogen beleven!

      Verwijderen
  9. Wat fijn om zo weer een mooie herinnering te maken van jullie uitje met schoonmoeder er bij. Misschien het laatste maar jullie zullen hem niet meer vergeten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben allemaal genoten van het weekend en schoonmoeder had er ook heel veel zin in, ondanks alle slechte berichten. Het was wel een raar idee dat we deze traditie zonder haar zullen voortzetten, want dat we dit blijven doen staat vast.

      Verwijderen
  10. Wat keigoed dat jullie toch gegaan zijn en er zo te lezen een leuk weekend van gemaakt hebben. Zeker als je bedenkt dat het weleens de laatste keer kan zijn voor je schoonmoeder. Vroeger ging ik samen met drie zussen ook altijd naar een kerstmarkt in een kerk in onze geboorteplaats maar nadat mijn ouste zus in 2006 op 59 jarige leeftijd overleed hebben we het nooit meer gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je wel zou gaan, zou dat echt tegen je gevoel ingaan, hè? Dat herken ik wel.

      Verwijderen
  11. Wat een leuk uitje hebben jullie met elkaar gehad! En fijn dat je schoonmoeder nog meekon..
    Ik ben geen fan van kerstmarkten, maar als ze klein zijn dan gaat het nog wel...
    Veere is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de kerstmarkten in de grote steden nooit leuk. Van die houten huisjes die er wekenlang staan en in welke stad je ook komt, je komt dan altijd wel dezelfde soort producten tegen. Die vaak ook nog eens duur zijn.

      Verwijderen
  12. Dat is een mooie afstand, een uurtje rijden. Dat is goed te doen, ook voor je schoonmoeder stel ik me zo voor. Wat fijn dat ze zo rustig en nuchter is in het zicht van, tsja, het einde van het leven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze vindt het zelf heel erg vreemd en kan het zich ook niet voorstellen dat het einde zo dichtbij is. De oncoloog kon niet zeggen hoe lang ze nog heeft.

      Verwijderen
  13. Ik vind Veere een mooi dorpje. Ben er ook al een paar keer op daguitstap geweest. Wat fijn dat je schoonmoeder er ook bij was!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij komen ook graag in Veere. Het is er zo lieflijk allemaal.

      Verwijderen