intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 7 oktober 2023

bloemen

Ik rijd weleens langs een tuin waar een hele strook met mooie bloemen in de tuin is. Cosmea, bijenvoer, komkommerkruid, klaprozen... Echt prachtig! Alleen wordt die hele strook in het vroege najaar gemaaid en dan zijn al die mooie bloemen in één keer weg! Zonde! En terwijl wij nog genieten van de vele bloemen in de tuin, is daar de tuin al leeg.

Ik moet er niet aan denken om nu al mijn bloemen te verwijderen.


Er komen nog steeds insecten en vlinders op af en ook vogels komen er zaadjes uit pikken.




Ik laat de hele winter de uitgebloeide en dode planten in de borders staan, want de holle stengels en lege zaaddozen zijn goede schuilplaatsen voor kleine beestjes. 


En die kleine beestjes zijn bijvoorbeeld weer goed voor de bestuiving en als voer voor de vogels.




Het is toch prachtig om te zien wat er nu nog allemaal bloeit. Ik vind dat echt genieten!

22 opmerkingen:

  1. Het is inderdaad prachtig om te zien! Ik laat ook alles staan, goede schuilplaatsjes voor allerlei diertjes, en het ziet er toch altijd nog leuker uit dan een kaal gemaaid vlak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het trekt in de winter ook nog vogels en muisjes aan, toch zeker planten als de zonnebloemen.

      Verwijderen
  2. Wij laten vrijwel ook alles staan tot het echt afgestorven is. Gelukkig gaan steeds meer mensen hun tuin niet meer "winterklaar" maken zodat alles eruit is en echt kaal.
    Ook in het voorjaar kan je nog veel weghalen wat je niet meer nodig hebt dat jaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt winterklaar maken doe ik ook niet. Ik ruim wel wat bloempotten op en plant daar binnenkort alweer bloembollen in. Het snoeiafval blijft ook op een stapel liggen, voor eventueel egels.

      Verwijderen
    2. Vergat nog te schrijven dat we nog steeds stokrozen hebben in bloei. Een rode die al later was dan de gele die er naast staat en de bijna zwarte is met een stengel ook nog in bloei, die kwam pas op toen de grote plant al helemaal was uitgebloeid.

      Verwijderen
  3. Wat jammer dat die strook gemaaid wordt. En niet nodig ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tot vorige week was het nog een mooie strook met bloeiende bloemen en nu is gewoon alles weg. En zo gaat dat ieder jaar. De rest van die tuin ziet er ook redelijk strak uit en dan is zo'n strook met bloeiende bloemen juist zo leuk.

      Verwijderen
  4. Nou, ik geniet mee hoor, wat een heerlijke tuin heb jij. Die cosmea!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De cosmea doet het goed! Sinds vorig jaar ben ik helemaal op de (eenjarige) bloemen gevallen. Daarvoor had ik ook wel bloemen in de tuin, maar een heel stuk minder.

      Verwijderen
  5. Wat een heerlijk kleurige tuin hebben jullie. Ik snap wel dat je daar nog niet gaat maaien of snoeien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet er echt niet aan denken om nu al alles weg te halen!

      Verwijderen
  6. Goed dat je alles nog laat staan. Het geeft jou en de insecten veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En al die bloemen zijn voor ons mooi om te zien, maar ik heb ze vooral voor de insecten en vlinders.

      Verwijderen
  7. Dat is zeker jammer om het nu al weg te halen, want het staat er allemaal nog prachtig bij. Gelukkig dat jullie tuin dat niet ondergaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hier blijft alles zo lang mogelijk staan. Volgend voorjaar haal ik alles wel weg.

      Verwijderen
  8. Sommige mensen willen een lekker opgeruimde tuin denk ik. Zonde hoor, en een beetje triest ook wel, vooral voor alle beestjes. Ons hibiscusje (echt een ukkie in een kleine pot op het terras) kwam dit weekend ineens weer met twee bloemen! Ik kan er zo van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zonde om nu al alles te maaien. Bij mij bloeit nog best veel en ziet het er nog heel fleurig uit. Ik had laat nog zinnia's gezaaid en die staan er nu prachtig bij.Ook dahlia's in veel soorten en kleuren bloeien nog volop. Volgend jaar ga ik veel eenjarigen zaaien, gelijk in de volle grond, dat ging beter dan voorzaaien.
    Ken je klimmende winde? Ook een aanrader.
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zaai voor, maar dan vooral planten om in potten te zetten zoals viooltjes en petunia's. In de volle grond zaai ik liever ook gelijk. Ik vind zinnia's erg mooi en ik moet nog even wachten om daar zaad van te winnen, maar die komen volgend jaar beslist weer in de tuin.

      Verwijderen
    2. O ja, klimmende winde hebben wij niet, wel akkerwinde en dat is een beetje onkruid. Ik weet niet of het daar mee te vergelijken is...?

      Verwijderen
    3. Ja, wel vergelijkbaar qua bloemkelken, alleen klimmende winde woekert niet, die zaai je bij een rek of zo, daar wind het zich omheen.Ik heb nu blauw, paars en roze bloemen
      uit 1 zakje, maar ze zijn er ook in 1 kleur.
      Onkruidwinde heb ik ook, dat is echt troep, je weet er niet vanaf te raken.
      Betsy

      Verwijderen
  10. Ja, die wilde bloemen zo bij elkaar vind ik ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen