intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 21 september 2023

lycra

Toen een paar weken geleden de naailes weer begon, was het mooi en warm weer. De mussen vielen nog net niet dood van het dak... Ik had dan ook nog geen zin om al aan herfstkleding te beginnen en het eerste werkstuk van dit cursusjaar werd daarom nog een t-shirt:


Voor de stof koos ik nu eens een keer niet voor bloemetjes, maar voor iets totaal anders.
 Het is een lycra die ik kocht bij Driessen Stoffen. En dat is een synthetische stof, maar ik heb deze zomer al meer van lycra gemaakt en ik ben er eigenlijk best wel een beetje fan van. Het is een luchtige stof en ik zweet me er niet rot in. Verder blijft het mooi en vervagen de kleuren niet.

Het patroon komt uit dit Duitse boek:


Ik kocht het een tijd geleden bij Amazon en er staan leuke dingen in.


Het shirt dat ik maakte heeft vlindermouwen en is bij de hals een klein stukje gerimpeld. En aangezien het volgende week nog mooi weer wordt, kan ik het toch nog dragen.

Nou, de kop is er weer af! Het volgende project wordt wel een kledingstuk voor de herfst. 

19 opmerkingen:

  1. Hele leuke mouwtjes. Ik had paar weken geleden een gemaakt met mouwtjes die uit de delen bestond, ook van lycra denk ik. Het was wit met wild bloemenpatroon, lapje vd kringloop. Het was puzzelen de panden zo op de stof te krijgen dat de mooiste delen voorop zaten.
    Vorige week was ik ook op een naailes en een van de andere deelnemers vroeg of het patroon uit de Knip was van paar maanden geleden, ja klopt. Zij had het ook gemaakt maar met te stugge stof waardoor de mouwtjes niet mooi vielen. Nu ze mijn creatie zag, die ook echt erg geslaagd is, ging ze andere stof kopen en hem nog eens te maken. Was leuk dat te ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad erg leuk. Geeft toch best wel een hoop voldoening. Dit soort mouwen moet echt uit een soepele stof gemaakt worden, anders vallen ze niet mooi.

      Verwijderen
  2. Ziet er leuk uit. Ik maak wel eens lycra shirts voor het hardlopen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook een fijne stof voor sportkleding. Droogt ook snel.

      Verwijderen
  3. Wat ‘n leuke stof, mooi model ook.
    Ik draag zomers altijd linnen of katoen als het warm is, zelfs in mijn lycra sportshirt transpireer ik erg veel. Daarom draagt (vind ik) linnen, katoen en bamboe prettiger.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook veel kledingstukken van katoentricot of viscose. Linnen draag ik eigenlijk nooit. Voor onderbroeken wil ik echt alleen maar 100% katoen of bamboe en beslist geen mengsels.

      Verwijderen
  4. Dat ziet er schitterend uit.En wat zal dat lekker dragen.Er komt nog mooi nazomer weer las ik gisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik ga mijn shirtje gelukkig nog kunnen dragen dit jaar. En anders ook wel met een vestje eroverheen, maar het is toch meer bedoeld voor mooie warme dagen.

      Verwijderen
  5. Die stof is leuk zeg! Het shirt ook natuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi shirt is het geworden.
    Dit model is mijn favoriet (de plooitjes) en lycra is zo fijn om te dragen (vind ik 😉)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Ik kende het tot deze zomer eigenlijk niet, maar toen had ik eens lycra gekocht en was er daarna gelijk fan van.

      Verwijderen
  7. Wat een leuk shirt! Mooie stof en mooi patroon. Je zal het zeker nog wel aankunnen :-)
    Zelf kan ik geen synthetische stoffen meer verdragen. Na een halve dag heb ik het gevoel dat de warmte zich tussen de stof en mijn lijf opstapelt, en als ik niet snel iets anders aandoe, krijg ik het gevoel dat ik uit elkaar ga spatten van de hitte. Vreselijk. Jammer wel, want er zijn zoveel mooie synthetische stofjes. Ik probeer me nu zo vaak als mogelijk te beperken tot katoen, linnen en katoenjersey.
    Voor de herfst/winter wil ik me een paar makkelijke broeken maken (beetje yoga pants achtig), maar ik heb geen flauw benul welke stof ik daarvoor kan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien French terry? Ik dacht dat je die ook in 100% katoen hebt.

      Verwijderen
    2. Ik ga eens kijken, dankjewel voor de tip :-)

      Verwijderen
  8. Ik ben altijd bang dat het dan zweetstoffen zijn. Maar kan zo'n kunststof dan toch ademend zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van lycra heb ik eerder deze zomer een paar hemdjes genaaid en die draag ik heel erg graag. Ik kan nou niet zeggen dat ik daar echt meer in zweet dan in andere stoffen.

      Verwijderen
  9. Een heel mooi stofje. Ben erg grote fan van zulke prints.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik kies meestal voor bloemen, maar ik vond dit ook een erg mooie print.

      Verwijderen