intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 18 september 2023

Lier

 Manlief, mijn oudste broer en ik liepen mee met de Urban Walk in Lier: (klik)

(bron: Google Maps)

Het was onze derde wandeling met de Urban Walk Series dit jaar: eerder liepen we ook mee in Brugge en in Antwerpen. 


Meer dan 3500 mensen liepen in Lier mee en in het begin stropte het een beetje, toen we het Stadsmuseum en Stadhuis in gingen, maar voor de rest hebben we goed kunnen doorlopen. Niet iedereen vertrekt tegelijk: van tevoren reserveer je een starttijd. En voor de rest nemen wandelaars de tijd om eens ergens iets te eten of te drinken of om te rusten.


Het was Autovrije zondag in de binnenstad en dat was wel fijn, want dan hoefde je niet steeds voor auto's te stoppen. Op de Grote markt was een (brocante) markt (op de foto hierboven) en daar zijn we na onze wandeling nog even kijken. En het bleef ook alleen bij kijken. Wel kochten we tijdens de wandeling alledrie een boek bij de boekenverkoop van de bibliotheek à 1 euro per stuk. 

Stadhuis:


De Sint-Gummaruskerk:


De Colibrantzaal, de kapel van het Alexianenklooster:


waar we getrakteerd werden op een optreden van een harpiste. 

Hofke van Olijven:


Het Begijnhof:


De Reuzenhal:


Al eeuwenlang lopen de Reuzen mee in een optocht. Het is een traditie die wij niet kennen en waar ik eigenlijk niet zo heel veel over kan uitleggen. Voor informatie kun je daarom beter op de website van de Lierse reuzen kijken: klik!

We liepen tien kilometer en in het begin was het zwaar bewolkt, maar gaandeweg de dag trok de lucht toch open. Het was een mooie wandeling en we hebben nog veel meer gezien dan op de foto's die ik hier geplaatst heb. Lier is een mooie stad, waar we nog nooit geweest waren. 

De volgende wandeling waar we aan zullen deelnemen is op 3 december in Gent.

11 opmerkingen:

  1. Zo leuk lijkt me die Urban Walks. Als ik straks betere knieën heb hoop ik er ook aan mee te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze wandelingen kun je gewoon op je eigen tempo doen, dat is wel lekker. Wij deden in het verleden weleens met andere georganiseerde wandelingen in steden mee, maar dan moest je binnen drie uur binnen zijn. Dat was dan gelijk met een paar duizend man starten en bij alle binnenlocaties en nauwe straatjes stropte de boel, zodat je de rest van het parcours overal doorheen moest vliegen. Deze Urban Walk series, die we nu gelopen hebben, zijn een stuk beter geregeld.

      Verwijderen
  2. Dat lijken me nou echt hele leuke wandelingen. Het lijkt of er steeds meer deelnemers zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook leuk en gezellig om te doen. Wij maken er ook een dagje van en gaan achteraf ergens dineren.

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Je komt ook op plekjes waar je nooit geweest bent, ook in steden die je toch al redelijk goed kent. En het leuke is dat je ook door gebouwen komt waar je normaal gesproken geen voet binnenzet. Hier krijgen we ook uitleg bij de locaties, dat is ook wel mooi.

      Verwijderen
  4. Jullie hebben de smaak te pakken! Het ziet er op de foto's ook wel erg leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bent met heel veel mensen die hetzelfde komen doen en de sfeer is goed. Op een gegeven moment waaiert het ook wel uit en kom je op de route wel steeds deelnemers tegen, maar dan in kleine groepjes.

      Verwijderen
  5. Wat geweldig! Mooie plaats, Lier. Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik nooit eerser van Lier gehoord heb.
    Er schijnt in een plaats bij mij in de buurt (Emmen) ooit een Urban Walk geweest te zijn maar toen was ik in Australië.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor ons is Lier natuurlijk een stuk dichterbij en ik kende de naam wel, maar wij aren er ook nog nooit geweest.

      Verwijderen