intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 13 september 2023

klederdracht

Op de dag dat wij in de binnenstad van Aken waren, zou er een rechtsextremistische politicus de stad bezoeken. Er werden veel aanhangers van hem verwacht en er zou ook een protestmars van tegenstanders gehouden worden. De stad zag blauw van de politie en de ME en bij het stadhuis waren straten en pleinen met dranghekken afgezet. 

Toen wij begin de middag op een terrasje neergestreken waren om iets te drinken, trok de protestmars met honderden deelnemers langs. Er werden leuzen tegen fascisme en racisme geroepen en met vlaggen van onder andere de linkse partijen en regenboogvlaggen gezwaaid. Het was een vreedzame demonstratie en het viel ons op dat het voornamelijk jongeren waren die meeliepen. Of er een confrontatie met de rechtsextremisten geweest is, denk ik niet. Wij hebben daar tenminste niks van meegekregen.

✂ ✂ ✂ ✂ ✂ ✂ ✂

In de stad is een winkel waar ik altijd graag even binnenwip: Lederhosenland.

En niet omdat ik daar iets wil kopen, maar het is wel een winkel waar ik heel graag ga kijken.

Ik vergaap me aan de stoffen, knopen, sluitingen en versiersels van de dirndls. Mijn kledingmakershart gaat er sneller van kloppen.


En natuurlijk zijn de lederhosen ook heel erg leuk om te zien. 


Het was druk in de winkel, want komend weekend begint het Oktoberfest en daar moesten nog kledingstukken voor gescoord worden.

We kwamen dus niet om iets te kopen, maar ik vond toch nog een cadeautje voor iemand die volgende maand jarig is, want ze verkochten ook nog andere dingen dan kleding.

Even verder passeerden we een kringloopwinkel en manlief, die normaal niet graag in zo'n winkel komt (ga jij maar kijken dan wacht ik wel buiten, zegt hij altijd), vond daar een mooie legpuzzel van 2000 stukjes. Hij was helemaal happy met zijn aankoop.

22 opmerkingen:

  1. Wat let je om ook zo'n leuk dirndlsjurkje te maken? Je zou er vast bekijks mee hebben.😉
    Over klederdracht gesproken, zaterdag toen ik naar de bakker ging zag ik een vrouwtje in Bevelandse dracht lopen met een rollator. Ik dacht, dat het wel een verkleed iemand zou zijn, maar dat was echt niet het geval.Ik heb het al jaren niet meer gezien, toch leuk!
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja ik zou veel bekijks hebben...
      Ik heb een paar jaar geleden in een verzorgingshuis en Middelburg een vrouwtje in de Bevelandse dracht gezien. Zij woonde daar en ze was ook al in de negentig. Het is toch wel bijzonder om iemand in de dracht tegen te komen.

      Verwijderen
  2. Een dracht die ik hier in de Biblebelt wel zie is een echtpaar, hij in zwart pak en zij met zwarte kousen, zwart mantelpakje en haar in knotje laag bij de nek. Ik weet dat er diverse paren rond lopen, aan de vrouwen eigenlijk niet te herkennen, de mannen koppen zijn allemaal wel anders

    Zo'n dirndel jurkje zou ik best wel eens willen passen en dan met mooi diep decoletté

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel herkenbaar. Aan de kant van Zeeuws-Vlaanderen waar ik woon zie je dat niet veel, maar de andere kant behoort wel tot de Biblebelt. Wij zeggen dat ze van de zwartekousenkerk zijn.

      Verwijderen
    2. Yep, zwartekousenkerk, met die term ben ik opgegroeid.
      Klederdracht, ik heb er een zwak voor. Ik kocht elk jaar op vakantie een klederdrachtpop, op mijn meisjeskamer hing een geborduurd schilderij met Nederlandse klederdracht (uit de Ariadne, toen dat nog een handwerkblad was), en ik heb me afgelopen vakantie ook weer verheerlijkt aan de Dirndls in de winkel, maar niemand er eentje zien dragen. Ik had als meisje zo graag zo'n jurk gehad! Mijn moeder naaide al mijn kleding, en dat kon ze heel goed, maar zo'n jurk heeft ze helaas nooit gemaakt. Ik heb een heel oud foto-album waarin mijn voorouders te zien zijn in klederdracht (van de Zuid-Hollandse eilanden) dus waarschijnlijk zit de liefde ervoor een beetje in mijn bloed 😊

      Verwijderen
    3. Toen ik kind was en we in Middelburg naar de markt gingen, zagen we vaak vrouwen in klederdracht. Bij ons zag je dat toen al niet meer. Ik vind de klederdrachtstoffen en de versieringen altijd heel erg mooi.
      Op vakanties in Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland heb ik wel gezien dat er dirndls en lederhosen gedragen werden, maar dat waren altijd leden van folkloregroepen die optraden.

      Verwijderen
  3. In Beieren zagen we van de zomer de ene na de andere Lederhosen- en Dirndlwinkel. Ik schrok van de prijs van zo'n (echt lederen) Lederhose!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De lederhosen op de foto kosten 250€. Zowel de lederhosen als de dirndls waren er in verschillende prijsklassen.

      Verwijderen
    2. In Beieren het dubbele, en meer!

      Verwijderen
    3. En dan komen er ook nog blouses, kousen, schoenen enzovoorts bij.

      Verwijderen
  4. Wat zou ik graag in die winkel rondneuzen. En zeker iets passen. Maar kopen zou ik het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je nou zou weten dat je zoiets af en toe zou dragen, dan is het iets anders. Maar om nou een dirndl te kopen en er verder niks mee te doen, is ook zonder van het geld. Ik ken trouwens wel iemand die een paard en een koetsje heeft en tijdens ritten een dirndl draagt.

      Verwijderen
  5. Jeetje, die winkel zeg, daar zou ik me aan vergapen. Geweldig, al die frutsels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was echt mooie kwaliteit allemaal. Ik vond het best wel jammer dat er geen stoffen of fournituren verkocht werden.

      Verwijderen
  6. Geen dracht gezien deze keer. Ik hoop er altijd wel op

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is toch altijd mooi om te zien, maar het is echt een zeldzaamheid geworden. Er zijn wel verenigingen die zich inzetten voor het behoud van de Zeeuwse dracht: https://www.zeeuwsestreekdrachten.nl/

      Verwijderen
  7. Wat een winkel! Nog nooit zoiets gezien... je waant je ver terug in de tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hierboven schrijft MyriamC dat ze in Beieren de ene winkel na de andere zagen. Bijna onvoorstelbaar dat al die winkels kunnen bestaan.

      Verwijderen
  8. Zo'n winkel kan inderdaad alleen daar. Hier zou men denken dat het Carnaval-verkleedspullen zijn. Romantische jurken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er hingen ook jurken tussen waar je best in zou kunnen trouwen. Geen lange jurken, maar wel heel mooi met veel kant en pareltjes.

      Verwijderen