intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 12 september 2023

de Dom

We verbleven twee nachten in een hotel aan de rand van de Duitse stad Aken. We zijn al vaker in deze stad geweest en het historische centrum is klein, maar het is wel een gezellige stad (vinden wij) met veel terrasjes. Het hoogtepunt is en blijft voor mij toch wel de Domkerk. Het is de kerk met het mooiste interieur dat ik ooit gezien heb.



En natuurlijk gingen we ook deze keer weer even binnen kijken.


De ruimtes in de kerk zijn niet groot en zijn daardoor wat lastig om te fotograferen.

 

Bovendien was het druk en ik kon daardoor niet vermijden dat er mensen op de foto's kwamen te staan.


Deze Dom is één van de oudste kerken van Duitsland. 


Karel de Grote gaf in de achtste eeuw opdracht om de Dom te bouwen en na zijn overlijden, in 814, werd hij in de kerk begraven. 


Byzantijnse invloeden maken de kerk bijzonder.





Mocht je in de buurt van Aken zijn, dan raad ik een bezoek aan de Dom echt aan. Wij zijn er al meerdere keren geweest en ik blijf het een mooie en bijzondere kerk vinden. De toegang is gratis, je betaalt alleen één euro om foto's te kunnen maken. Het zal duidelijk zijn dat ik dat er wel voor over heb 😀

24 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige kerk is dat van binnen zeg. Die euro is het absoluut waard, dank dat we mogen mee genieten. En mochten we ooit in de regio zijn ga ik die kerk zeker bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat moeten jullie zeker doen. Het is een prachtig bouwwerk.

      Verwijderen
  2. Daar ben ik ook geweest en inderdaad zeer mooi die kerk maar zeker ook die binnenstad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben deze keer minder van de binnenstad meegekregen, maar dat was vanwege demonstraties en zo. Daar schrijf ik morgen wel over.
      Nog een aanrader zijn de Carolus Thermen. We hadden nu een zwembad bij het hotel waar we gezwommen hebben, anders waren we misschien nog wel naar de thermen geweest.

      Verwijderen
  3. Prachtige kerk inderdaad. We komen wel vaker in Aken, mijn zus en haar kinderen wonen er.
    Wel jammer dat een groot deel van de binnenstad zo verloederd is. Leuk shoppen is er niet meer bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe het was om te shoppen, weet ik niet. Wij zijn nu ook maar in twee winkels geweest.

      Verwijderen
  4. Als wij naar Zuid Limburg gaan, staat Aken ook altijd op de to do list. En dan natuurlijk ook de Dom. Maar ik vind er werkelijk alles mooi. Voelt heel buitenlands gelijk. Eerlijk gezegd gaan we dan ook even goedkoop tanken, naar de DM , Turkse pizza eten en ijsthee drinken op het stadhuisplein, anders is het uitstapje niet compleet en oh ja, plassen in het Stadhuis!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het Stadhuis konden we nu niet terecht. We hebben de DM wel gezien, maar zijn niet binnen geweest.
      Er trad in de stad een band op en daar was het echt gezellig. Goede muziek ook.

      Verwijderen
  5. Wat ‘n prachtige kerk! Ik ben nog nooit in Aken geweest, ik bezoek wel, in iedere plaats waar ik kom, de kerken. Hoewel ongelovig vind ik een m.n. oud kerkgebouw prachtig.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn ook niet gelovig, maar we gaan wel altijd in kerken kijken. Ik vind het altijd zo knap hoe de oude kerken gebouwd zijn.

      Verwijderen
  6. Prachtig, die Dom. Karel de Grote is trouwens niet in 1814 gestorven maar in 814. Scheelt duizend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ik zal het even veranderen, anders had hij wel heel erg lang geleefd!

      Verwijderen
  7. Wat een mooie kerk. Nou ja, het is een Dom, dat is toch wel iets anders. Ik kan me voorstellen dat je hier naar binnen gaat als je in Aken bent. Bedankt voor de mooie foto's.
    Wat voor winkel is DM?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij waren er vorige week woensdag. Ik ben wel gelovig , maar"" voelde" niets in deze kerk. Ik vond het schitterend mooi. Maar er waren zoveel mensen en er werd hardop gepraat en ook nog een rondleiding gegeven, dat ik de sfeer miste. In de stilte kapel was die er wel. tot er iemand pratend binnenkwam. Ik vond trouwens alle beelden zo mooi in Aken. geweldig fijne stad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was nu ook druk en er werd ook hardop gepraat, totdat iemand die daar werkte "stilte" riep. Dat hielp goed. Wij hebben geleerd dat je in een kerk moet fluisteren, maar dat weet blijkbaar niet iedereen. Wij zijn eerder in deze Dom geweest, maar toen was het een stuk rustiger.
      Wij vinden Aken ook een fijne stad.

      Verwijderen
  9. Oh, wat is dat een schitterend mooie kerk. En ik ben er nog nooit in geweest, dat moet beslist eens gebeuren... Aken is helemaal niet zo ver.
    Wat een prachtige versieringen overal, het lijkt wel goud!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, Aken is niet zo ver en het is ook een mooie omgeving. Je staat ook zo in Limburg.

      Verwijderen
  10. Prachtige kerk zeg, wat een interieur, daar raak je niet gauw uitgekeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, zeker niet. Er zijn veel mooie kerken, maar deze overtreft ze voor mij allemaal.

      Verwijderen