intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 14 september 2023

bos en tuin

Na twee nachten in Art Hotel Aachen (klik) checkten we uit en daarna reden we naar het Aachener Wald om daar te gaan wandelen.


Het was heerlijk koel in het bos.


Toen wij twee dagen eerder in Zonhoven waren, kwamen we holstenen tegen en ook in dit bos waren holstenen:


Het ontstaan van deze stenen komt door zandafzettingen, toen er hier miljoenen jaren geleden nog zee was. Later vormde zich een harde korst over de zandafzettingen heen. De putten en gaten die je op de stenen ziet, waren ooit gangen van dieren of wortels voordat het zand versteende.

🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲

Het was nog vroeg in de middag toen onze wandeling erop zat en we bedachten dat we nog wel iets konden gaan doen voordat we naar huis gingen en dat werd een bezoek aan een open tuin.


Op een heuvel in de Voerstreek in België is Schopsheim.


We bezochten de tuin en het huis, bekeken foto's en kregen het verhaal van de eigenaresse te horen. 


Twintig jaar geleden werd de totaal vervallen boerderij gekocht en eigenhandig door de eigenaars opgeknapt. 



De tuin is vooral het werk van de eigenaresse.



Het was fijn om door de tuin te dwalen en om koffie in de grote woonkeuken te drinken. Ik nam foldertjes van andere tuinen mee en een toeristenfolder van de Voerstreek, want daar willen we best wel eens een paar dagen heen.


En natuurlijk kocht ik een paar plantjes!


Ezelsoor en longkruid, want die heb ik nog niet in de tuin.

Na dit jaar stopt het stel met de opentuindagen, wel worden er daarna regelmatig rondleidingen
gegeven en kun je altijd bellen of mailen om aan te sluiten bij een groep.

Op de website van Schopsheim (klik!) vind je alle informatie en ook televisiereportages van Binnenstebuiten en TV Plus.

En dat was ons weekendje naar Aken en omstreken. We hadden het goed, maar toch... 

Een paar dagen eerder vertelde mijn vriendin dat de kanker weer terug is. Voor de derde keer. Ondertussen weet ze dat er gelukkig geen uitzaaiingen zijn. 
En toen wij naar Aken reden kreeg ik het slechte nieuws te horen dat bij een collega een tumor in haar hoofd ontdekt is. Het waren toch dingen waar ik constant aan gedacht heb. Ik kan alleen maar hopen dat het met beiden goedkomt en er zoveel mogelijk voor ze zijn.
 

20 opmerkingen:

  1. Nooit geweten van die stenen met holletjes.

    Die nare berichten over nare ziektes blijven toch in je hoofd rondtollen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat verdrietig om zo op vakantie te gaan. Goed dat jullie toch gingen, de vakantie was welverdiend. En die plantjes zijn leuk. Hadden wij ook in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vroeger heb ik wel ezelsoor in de tuin gehad, maar die is verdwenen. Longkruid had ik nog niet eerder.

      Verwijderen
  3. Zorgen om mensen die ziek zijn, je kan zoiets niet loslaten, dat begrijp ik. Maar toch hebben jullie mooie dagen gedaan. Open tuinen, wij hebben ze vaak bezocht. Zo leuk om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij vinden het ook heel erg leuk om te doen, vooral als er ook nog een stuk geschiedenis aan te pas komt. Nu was het een drie eeuwen oude boerderij, maar we hebben ook al kasteeltuinen bezocht.

      Verwijderen
  4. Hopen en er voor ze zijn, en vergeet daarbij jezelf niet! Zo'n weekend weg heb je af en toe echt nodig, fijn dat jullie het zo naar de zin hadden. Mooie tuin om te bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben het goed gehad, ook al spookt er toch van alles door je hoofd.

      Verwijderen
  5. Logisch, dat zulke akelige berichten je bezighouden, goed dat jullie toch even weggingen.
    Bij het zien van de open tuin dacht ik gelijk wat een bekende foto's. Laat ik nou gisteravond een
    uitgebreid artikel met veel foto's gelezen hebben in de Seasons van deze maand. Ik vond de tuin prachtig en de kippen ook!
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hé wat toevallig!
      Ik ben lid van Open tuinen België en daar had ik na de boswandeling op de kalender gekeken. Van deze tuin waren we niet zo ver af en daarom gingen we daar naartoe.

      Verwijderen
  6. Ah, dat waren wel heel nare berichten voordat je op vakantie ging. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat niet zomaar van je af kon zetten...
    En dan die tuin; schitterend... En zomaar in de woonkeuken koffie kunnen drinken...
    Dat is me toch gaaf! Wat een sfeertje... Om jaloers op te worden:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een hele grote woonkeuken en aan de lange eettafel konden tien mensen zitten.

      Verwijderen
  7. Als het tropisch warm is buiten is het bos inderdaad een fijne plek om te wandelen. Mijn man en ik reden afgelopen zondag ook speciaal naar het bos voor onze wandeling.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lekker in de schaduw van de bomen. Dan scheelt het toch best wel met de warmte.

      Verwijderen
  8. Verdrietige dingen, naast het genieten van de mooie dingen.... Het is er beide!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Reacties
    1. Ze hadden er iets heel moois van gemaakt. Dat vind ik ook het leuke van opentuinen bezoeken: iedereen drukt er een eigen stempel op.

      Verwijderen