intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 13 augustus 2023

verkeerd gereden

Een familielid die op vakantie in Azië is, brandde een kaarsje voor onze overleden zoon bij een Boeddhistische tempel. Ze had er een filmpje van gemaakt en stuurde dat door. Het raakte me. Eigenlijk heb ik niet zo heel veel met kaarsjes branden of met geloof, maar dit kwam zo onverwacht en ik vond het een heel mooi gebaar.

🕯 🕯 🕯 🕯 🕯 🕯 🕯 🕯

Met mijn moeder gaat het niet zo goed, lichamelijk en geestelijk niet. Ze heeft de Ziekte van Parkinson en daardoor ook dementie. Ik heb een gesprek met een verzorgende van haar afdeling gehad en de kans is groot dat mijn moeder naar een geriatrische afdeling gaat verhuizen, waar er meer begeleiding voor haar zal zijn. Mijn arme moedertje! Ze begrijpt het allemaal nog wel en haar kortetermijngeheugen is nog goed, alleen doet ze vreemde dingen zoals zich opeens uitkleden tijdens het gezamenlijk eten. Ze is ook erg achterdochtig en daardoor niet netjes in haar reacties naar anderen toe. 

  👟 👟 👟 👟 👟

En dan wandelen... het was alweer een paar weken geleden dat manlief en ik een wandeling maakten en dat was dan ook nog een wandeling waarbij ik geen foto's maakte. Maar nu de regen weg en de zon terug is, gaan we er weer op uit.

Vorige week was ik samen met een schoonzus een cadeau voor iemand gaan kopen bij Intratuin in Maldegem(België) en we gingen gelijk ook nog naar twee kringloopwinkels toe. De eerste kringloopwinkel was in Maldegem en de tweede in Eeklo en toen we van de ene naar de andere winkel reden, reed schoonzus verkeerd. En juist daar zijn manlief en ik nu wezen wandelen.

Ik plande een route die deels door de polder en deels over het jaagpad langs het Schipdonkkanaal liep. 

Langs water lopen vinden wij altijd leuk.



Een coloradokever:


Mooi, maar deze kevers en hun larven zijn erg schadelijk voor de aardappelteelt. Wij lieten dit beestje gewoon lopen. 

Ha, een winkelstraatje:


Alleen was er geen winkel te bekennen, het was alleen maar een grindpad.


Ik dacht eens lekker midden in de polder te gaan winkelen😉
Iemand blij maken met een dode mus, zo heet dat toch?
 Nee hoor, dat is maar gekkigheid! Ik vond Winkelstraatje wel een aparte naam voor een onverhard pad in de polder. 




Eén van de dingen die ik had gezien toen ik samen met mijn schoonzus in de auto zat, was een Kruisweg en daar liep nu onze wandeling langs.


 Ik ben niet gelovig dus mocht ik iets niet goed zeggen, dan hoor ik het wel. Een Kruisweg bestaat uit veertien staties die het lijden van Jezus vertellen, vanaf dat hij ter dood veroordeeld werd totdat hij in zijn graf werd gelegd. 


Tijdens het volgen van de Kruisweg (langs de staties) herdenken mensen het lijden van Jezus en het offer dat hij hierbij bracht.


Er hing ook nog een klein Mariakapelletje in de buurt:


We kamen langs een boomkwekerij en daar stonden hortensia's te bloeien:


Ik heb op de website van deze kwekerij gekeken en als het goed is zijn het pluimhortensia's. 


Het was fijn om weer te kunnen wandelen en we maakten gelijk een rondje van tien kilometer. 

💔 💔 💔 💔 💔

Vandaag is het drie jaar geleden dat mijn vader overleden is. 
Ik mis hem. 

 

16 opmerkingen:

  1. Naar en verdrietig voor je moeder. En voor jou om mee te moeten maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het vooral erg voor haar, ook omdat ze het allemaal nog goed begrijpt.

      Verwijderen
  2. Moeilijk om dat proces bij de moeder te moeten aanzien.

    Mijn dochter, schoonzoon en hun buren en vrienden zijn vorige week ook naar het oorlogsmuseum geweest en de tuinen, en vonden het er ook prachtig.
    Beide kringloopwinkels ken ik ook en heb er bij beide aardige dingen gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zijn nu langs het museum en de tuinen gelopen. In het museum zijn we nog niet geweest. De tuinen vonden wij ook prachtig.
      Ik kom liever bij de kringloopwinkel in Eeklo dan in Maldegem, omdat Eeklo goedkoper is. Beide winkels zijn heel erg netjes en ik vind er ook altijd wel iets.

      Verwijderen
  3. Wat verdrietig voor je moeder en voor jou en de andere familieleden. Parkinson en dementie, zo vreselijk! Vriendin (62) zit in het beginstadium, verschrikkelijk.
    Mooie route! Schoonzus verkeerde richting kevert veel moois op.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een akelige en slopende ziekte. Mijn moeder kreeg het vrij laat, ze was half de 70.
      Sterkte voor je vriendin.

      Verwijderen
  4. Veel sterkte met het proces rondom je moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je krijgt nogal wat op je bordje. Dan is een lief gebaar, onverwachts, volgens mij heel prettig. Leuke en ook grappige wandeling (die winkelstraat!).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig is de verzorging ook erg met me begaan en vragen ze ook regelmatig hoe het met mij gaat. De verzorgende waar ik gisteren mee sprak, was toevallig samen met de arts donderdag bij mijn moeder, toen mijn zus en haar man er ook waren. Ik zei nog dat andere mensen ook andere inzichten kunnen hebben, maar mijn zwager had nogal vreemde uitspraken gedaan. Daar was de verzorging ook best wel over getroffen. Er was ook aan mijn zus gevraagd of ze een aantal dingen wilde opruimen, maar dat had ze niet gedaan. Kon ik het weer doen.

      Verwijderen
  6. Ik ben zelf ook helemaal niet gelovig, maar een kaarsje branden, dat apprecieer ik altijd, en ik doe het ook wel eens voor anderen. Voor mij wil het vooral zeggen: ik denk aan je. Ik had indertijd een behoorlijk katholieke schoonmoeder (de grootmoeder van mijn kinderen, niet de moeder van mijn huidige man), en bij haar heb ik dat gebaar leren waarderen voor wat het was.
    Veel sterkte met de toestand van je moeder.
    Mooie wandeling in een voor mij gekende streek. Je hebt me meteen wat inspiratie gegeven met die kruisgang. Zoals ik hierboven al zei, ben ik absoluut niet gelovig, maar oh wat hou ik van kapelletjes en ommegangen en kruiswegen en al die toestanden. Heerlijk! Deze kende ik niet, en ga ik binnenkort eens met eigen ogen aanschouwen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze Kruisweg staat op het kruispunt Oosteindeken, Molenstraat, Malecote in Adegem. Ik vind Mariakapelletjes en Staties ook altijd zo bijzonder en in Vlaanderen zijn er heel wat te vinden. Als het even kan ga ik ook altijd in kerken kijken. Alleen al hoe die oude gebouwen zo gebouwd kunnen zijn vind ik knap.


      Verwijderen
  7. Ach, 3 jaar alweer sinds je vader overleed. Is je moeder zich nog bewust van data, dus bijvoorbeeld dat het vandaag zijn sterfdag is? Voor jou hoop ik dat ze nog een tijd in dit stadium mag blijven van bewust zijn van wat er gebeurt, maar voor haar dat ze snel iets verder doorgaat in het proces, en zich niet meer bewust hoeft te zijn van wat er aan haar verandert. Zo dubbel, want als ze zo ver is heb je nog wel je moeder, maar ergens ook niet meer. Gelovig of niet, ik begrijp dat zo'n kaarsje branden voor je zoon, zover weg, iets met je doet. Mooi dat hij nog zo aanwezig is in de levens van de mensen om jullie heen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder weet nog wel welke dag het is en ook welk jaar. Tijdsbesef heeft ze wel en ze draait dag en nacht niet om. Ook dat het de sterfdag van haar man is weet ze.
      Ik vind het moeilijk om met haar over dementie te praten, ook omdat ze alles nog best goed beseft. Dat vind ik nogal pijnlijk. Toch haalt ze 'streken' uit die niet normaal zijn en beschuldigt ze anderen onterecht en is ze erg argwanend. De verhalen die ze vertelt kloppen vaak niet, maar dat is iets dat al langer speelt.
      Ik las in haar rapportage dat ze gisteren na ons gesprek erg stil was, maar wel de afspraken nakwam die we gemaakt hadden. Het is dus toch aangekomen en als ze zich eraan houdt, hoeft ze nog niet naar een andere afdeling toe. We wachten het verder maar af.

      Verwijderen
  8. Mijn moeder had een Maria beeld op een schapje in de kamer staan en zij brandde vaak een kaarsje voor iemand. Voor ziekte maar bijvoorbeeld ook voor de goede afloop van een examen.
    Ik heb het beeld geërfd en heel soms bij iets ernstigs brand ik ook een kaarsje. Wat droevig dat je moeder zo achteruit gaat. Moeilijk voor een dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn moeder is katholiek opgevoed en toen ze ging trouwen Nederlands Hervormd geworden. Met kaarsjes branden en Mariabeeldjes had ze niks en mijn vader al helemaal niet. Wij hebben dat in onze opvoeding ook niet meegekregen. En ook al brand ik zelf nooit een kaarsje voor iemand (behalve op Wereldlichtjesdag), dit gebaar van een familielid vond ik wel mooi en vooral lief.

      Verwijderen