intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 12 juli 2023

deel twee

 Van Le Tréport liepen we over de sluizen over rivier de Somme naar Mers-les-Bains toe.


Eind negentiende eeuw lieten rijke Parijzenaars en andere aristocraten hier hun tweede huis bouwen in de nieuwe wijk Quartier-Balneaire. De circa driehonderd villa's zijn allen in art nouveaustijl. 



Je weet toch echt niet wat je ziet! 



Ik vind art-nouveau en jugendstil sowieso al mooi en hier was daar genoeg van te zien. Het ene huis was nog uitbundiger dan het andere. 


Alle villa's hadden een naam.



En er stonden hier en daar ook wel wat opknappertjes tussen. 
                                                   ⬇⬇⬇

Het kerkje torende boven alle villa's uit.   


Vanaf de kerk liepen we naar een uitzichtpunt toe. 



Toen we later terug in Le Tréport waren moesten we van de benedenstad weer terug naar de bovenstad. Deze keer namen we niet de kabelspoorbaan, maar de trappen naar boven: 365 treden! Ik ben een slechte traploper en klimmer en ik zeg dan ook altijd tegen manlief dat ik op mijn eigen tempo loop. Ik rust tussendoor heel veel uit en dan kom ik er ook wel. 


Ik houd teveel van het uitkijken over een stad of landschap, om het traplopen en klimmen te laten. En zolang het nog gaat, zal ik het blijven doen.


En als ik af en toe stilsta kan ik gelijk ook foto's nemen. 



We liepen via landweggetjes terug naar ons hotel toe.


En ook in het dorpje waar wij logeerden, Mesnil Val, stonden prachtige huizen.



Terwijl het thuis in Nederland door de 30℃ was, bleef het kwik bij ons op 25℃ steken. Het was echt niet erg. Voor al die beklimmingen en de vele kilometers lopen was het warm zat.

19 opmerkingen:

  1. Geweldig, die huizen. En verder ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoals altijd heb je prachtige foto's van hele mooie huizen.
    Voor veel wandelen is die temperatuur heel fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjonge, wat een huizen! Ja, daar straalt de rijkdom wel van af. Maar architectonisch vind ik ze ook heel mooi, wel druk.. maar dat hoort bij deze stijl.
    En dan wandel je zomaar weer van cultuur naar natuur... heerlijk moet dat geweest zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben een mooie wandeling gemaakt.
      De huizen waren echt heel erg mooi met al die torentjes, uitbouwen, balkons en kleuren.

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Ja hè? Wij hadden ook niet verwacht dat het allemaal zo ontzettend mooi zou zijn.

      Verwijderen
  5. Prachtige huizen daar, wij zijn er jaren geleden ook eens geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik ben dol op Art Deco, Jugendstil en Art Nouveau. Prachtige foto’s!
    In het dorp in Australië waar mijn dochters wonen is een ‘1000 treden trap’ naar een punt met een prachtig uitzicht. Mijn jongste dochter (44) loopt die trap in een keer en wacht boven op mij. Ik moet verschillende keren stilstaan maar kan het eindpunt wel bereiken en het uitzicht is de moeite waard!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Knap dat ze in één keer naar boven kan lopen. Duizend treden is nogal de moeite, maar je wordt er dan wel voor beloond.
      Wij hebben ooit een paar keer de trappen van de Eiffeltoren beklommen, 674 treden. Dat was ook al veel, maar wel leuk om te doen.

      Verwijderen
  7. Prachtige huizen en omgeving. Ik moet wat bijlezen, want ik kan je blog enkel volgen via mijn laptop en deze s niet vaak aan. Jammer dat ik niet gewoon kan volgen en regeren. Veel plezier daar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog steeds niet? Ik weet ook echt niet waar het aan kan liggen en of meer mensen dit probleem hebben. Het is wel erg vervelend.

      Verwijderen
  8. Reacties
    1. Er is in die streek toch heel veel gebeurd tijdens de beide wereldoorlogen. Knap dat er zoveel bewaard gebleven is.

      Verwijderen
  9. Ik hou van art deco en deze prachtige huizen zijn echt heerlijk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het ook een hele mooie stijl. De minder uitbundige villa's waren ook al prachtig.

      Verwijderen
  10. Mers-les-Bains viel bij mij ook zeer in de smaak, Le Tréport vond ik minder. Jullie maakten een prachtige wandeling.

    BeantwoordenVerwijderen