intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

dinsdag 11 juli 2023

donkere wolken

 Een wandeling van Mesnil Val naar Le Tréport en terug maakten we op de tweede dag, goed voor twintig kilometer. 


Ik ga nu niet alles van deze dag vertellen, want dan worden het teveel foto's in dit bericht. Ik vind het zelf prettiger om de dag over twee berichten te verdelen. 

We vertrokken rond half negen vanaf ons hotel en de lucht zag er nogal dreigend uit.


Gelukkig bleef het droog tot we bij Le Tréport aankwamen.


We zaten net bij een brasserie van een kop koffie te genieten, toen de bui losbarstte. En de regen was weer voorbij toen we onze koffie ophadden.

Sinds 1908 heeft de stad een kabelspoorweg door de krijtrotsen heen, waardoor de beneden- en de bovenstad met elkaar verbonden zijn.


De houten wagons werden ooit vervangen door een kabelbaan met gondels. Nu wordt gebruik gemaakt van cabines. Een ritje is gratis. 


Uitzicht vanuit de cabine:


En toen waren we beneden. De straten waren nog nat van de regen, maar de rest van de dag bleef het gelukkig droog.


Hieronder zie je het gebouw waar de vismarkt is:



Buiten waren kraampjes waar mosselen verkocht werden.


En op de gewone markt kwamen we dit knoflookkraam tegen:


We liepen langs de haven. 


Het was eb en toen we later bij de haven terugkwamen was het vloed. De bootjes die eerst op het droge lagen, konden nu uitvaren. Zie hieronder dezelfde bootjes op verschillende tijdstippen:




Le Tréport is een mooi stadje, waar we met heel veel plezier door liepen.

22 opmerkingen:

  1. Hoe anders zie je de omgeving als je wandelt of fietst i.p.v. rijden met de auto.
    Je beleeft het allemaal veel meer... Maar ik vind 20 km wel een heel eind hoor!
    Leuk als je dan onderweg zoveel diversiteit tegen komt. Ik heb genoten van je prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over die 20 km hebben we wel even gedaan. Er was van alles te zien en we hebben tussendoor gegeten en gedronken, maar er zaten ook stukken tussen dat we wel kilometers lang doorgelopen hebben.

      Verwijderen
  2. Mooi je verslagen en die kabelbaan ga ik op mijn bucketlijst(je) zetten. Dat zijn dingen die nog wel goed kunnen als lopen moeilijker wordt en zie je veel meer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een kort ritje met de kabelbaan, maar het is wel enorm makkelijk.

      Verwijderen
  3. Mooie afwisselende wandeling. Leuk die kabelbaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het is ook leuk dat die kabelbaan gratis is. Goed geregeld!

      Verwijderen
  4. Wat een prachtige omgeving en een leuk stadje. De kabelbaan is wel heel bijzonder!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Normandië is ons zeker niet tegengevallen. Ik had ook foto's op Facebook gezet en ik hoorde al van verschillende mensen dat ze nu misschien ook eens die kant op gaan.

      Verwijderen
  5. Ook weer zo mooi en wat leuk die kabelbaan.!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij vonden het ook een mooi stadje. De huizen zijn daar zo mooi.

      Verwijderen
  6. Het was weer fijn virtueel meewandelen met jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk/mooi. En ik ben blij dat je de hoeveelheid over twee dagen verdeelt. Want ik wandel graag met je mee maar liever niet te lang, hihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het zelf ook prettiger zo. Dan blijft het ook wat overzichtelijker.

      Verwijderen
  8. Heel erg mooi en als je wandelt zie je alweer zoveel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook hier zijn wij wel eens geweest. Dus ik vind het erg leuk om met je mee te reizen. Dat ritje met die kabelbaan ga ik niet doen, wat ziet het er eng uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet nog goed toen onze kinderen voor de eerste keer meegingen in een gondelkabelbaan in de bergen. Doodeng vonden ze het. Ze waren toen toch al rond de tien jaar, dus niet zo heel erg klein meer. Een stoeltjeslift vonden ze dan weer niet eng en daar was ik dan weer geen fan van.

      Verwijderen
  10. Mooie wandeling, zo fijn om al lopend de wereld te ontdekken. Jammer dat het bij mij niet gaat hier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is echt een gemis. Ik moet me ook wel aanpassen en regelmatig stoppen in heuvelachtig gebied, want het kost me ook best wel moeite. Bij mij heeft het vooral met een tekort aan energie te maken door de Ziekte van Crohn.

      Verwijderen
  11. Treport is een leuke plaats om te wandelen. Als je met die kabelbaan omhoog gaat kom je op de camperplaats. Wij hebben er al een paar keer gestaan. Je bent zo in de plaats zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij zijn daar een paar keer langsgekomen. De camperplaats lag aan de weg tussen Le Tréport en het stadje waar ons hotel was. Er stonden veel campers.

      Verwijderen