intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

donderdag 13 juli 2023

le château

Wakker worden door het geluid van de branding en met dit uitzicht:


Dat was een fijn begin van de dag. 

Na het ontbijt pakten we onze koffers en vertrokken we. Net zoals anders reden we niet rechtstreeks naar huis, maar stopten we onderweg. Meestal gaan we dan wandelen, nu gingen we eerst een kasteel bezoeken.


Château d'Hardelot. 


Het kleine kasteel is een herenhuis uit de negentiende eeuw. De bijnaam van het kasteel is het Windsor van Frankrijk.


We gingen eerst de tuin bekijken, die vrij toegankelijk is.  


Vanuit het kasteel ziet een deel van de tuin er zo uit:

En wat ik nou zo leuk vond was dat de tuin vol stond met eenjarige planten. Net zoals ik thuis heb.

Er waren ook genoeg vaste planten, heggen en bomen.



Dahlia:



Artisjok:


Voor drie euro per persoon is het kasteel te bezoeken. 

Het is klein maar fijn.


En na een bescheiden lunch liepen we nog een rondje door het aangrenzende bos.


Het was een erg nat bos, moerasachtig en we konden over een vlonderpad lopen zodat we geen natte voeten kregen.



En daarna zat ons weekendje naar Frankrijk er toch echt op. 

We gaan nog weleens terug naar dit deel van Frankrijk, want er is daar nog heel veel voor ons te ontdekken. Bedankt ook voor de tips die sommigen van jullie gaven over andere mooie plaatsen in Normandië. Daar gaan we zeker iets mee doen. 

Wij wonen niet ver van Frankrijk af en toch kennen we genoeg mensen die het ontzien om naar dit land toe te gaan, want die taal...
Wij zijn inmiddels al in veel landen in Europa geweest waarvan we de taal niet spraken en eigenlijk is dat nooit een probleem geweest. Met praten en gebaren komen we er wel. Vroeger werkten we met woordenboeken als we iets moesten lezen en een woord niet kenden, tegenwoordig kun je met je telefoon vertalen en dat is gewoon heel erg makkelijk. Manlief spreekt 'twee' woorden Frans, ik iets meer. Hij is dan weer beter in Engels. We vullen elkaar wel aan als dat nodig is. 

28 opmerkingen:

  1. Het is net een sprookje wat mooi daar ik snap dat je nog wel es terug wil. Daar kun je mooi van nagenieten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hadden toch een beetje een andere voorstelling van Normandië. Stom eigenlijk, want als we ons er eerder in verdiept hadden, waren we daar vast al eens eerder naar toegegaan.

      Verwijderen
  2. In Normandie en nog meer in Bretagne wordt redelijk Engels gesproken van oudsher natuurlijk omdat er veel oversteken zullen zijn gemaakt.
    Bretagne vond ik ook heel spectaculair maar is toch weer paar honderd kilometer verder.
    Jullie zijn ook nog niet zover geweest dat je bij de invasiestranden zijn geweest, dat is ook indrukwekkend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, het was natuurlijk maar een weekendje en we wilden daarom ook niet te ver weg. Maar dat geeft niet, we hebben hier al heel erg van genoten.

      Verwijderen
  3. Wat een mooi weekend hebben jullie gehad en eigenlijk heel dicht bij huis.
    Leuk kasteel, vooral de tuin vind ik prachtig, niet allemaal zo strak wat je vaak bij een kasteel ziet. Onze dochter is helemaal geen fan van Frankrijk, maar Normandië vond ze wel erg mooi en ze hebben daar ook veel gezien.
    Groet,
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die tuin was echt geweldig met al die klaprozen, korenbloemen en andere eenjarige veldbloemen.

      Wij zijn veel in Frankrijk op vakantie geweest, maar dan naar het oosten, midden en zuiden toe: Jura, Alpen, Provence, Languedoc, Drôme, Auvergne, Ardèche... In het westen waren we nog niet eerder.

      Verwijderen
  4. Je hoeft niet lang weg te gaan om het leuk te hebben. En jullie dagen waren mooi gevuld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben veel gezien en gedaan. Wij zijn niet zo van die stilzitters of strandliggers en we zijn graag op pad. Een collega van me is ook regelmatig een paar dagen weg en die was eigenlijk nooit op het idee gekomen om op de terugweg naar huis ook nog ergens te gaan wandelen. Wij doen dat zowel op de heen- als op de terugreis en dat hoeven heus geen lange wandelingen te zijn.

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. We hebben er van genoten en veel gezien en veel gedaan.

      Verwijderen
  6. Wat ‘n geweldige mooie tuin. Kastelen en kasteeltjes bezoek ik ook graag. Je hebt weer prachtige foto’s gemaakt. Jullie hebben de dagen geplukt!
    Wij waren dit weekeinde in Leens, Borg Verhildersum. Zowel de Borg (ik vind het een klein kasteel) als de tuinen zijn erg de moeite waard!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het even opgezocht en dat ziet er ook mooi uit.

      Verwijderen
  7. Zo mooi, dat kasteel en de tuin!
    Hoe lang doe je over "wij wonen niet ver van Frankrijk?"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Naar de Franse grens is het 1 uur en 20 minuten rijden. Dus eigenlijk staan we er zo.

      Verwijderen
  8. Wat een heerlijke vakantie. Ik heb genoten van je foto’s. De Franse kust is echt mooi, dat blijkt wel weer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels heb ik al een paar vriendinnen aangestoken: zij gaan deze zomer ook nog een paar dagen met hun partners die kant op.

      Verwijderen
  9. Wat prachtig en leuk dat jullie daar helemaal niet ver voor hoeven te reizen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En eigenlijk doen we dat veel te weinig. We zullen toch eens iets vaker die kant op moeten.

      Verwijderen
  10. Het is een prachtige plek. Ik heb het meteen opgeslagen op de landkaart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is leuk. Zo inspireren we elkaar met onze weblogs.

      Verwijderen
  11. Wauw, dat kasteel is werkelijk prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Reacties
    1. Het was ook echt het soort tuin waar ik van hou. Niet te strak en al die veldbloemen stonden nu in bloei, dat troffen we.

      Verwijderen
  13. Alleen al voor die tuin zou ik er heen gaan maar ook het kasteel is een plaatje. Je maakte er mooie foto's van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik had wel gelezen dat de tuin te bezichtigen was, maar ik wist niet dat het zo mooi zou zijn.

      Verwijderen