intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 19 juni 2023

Antwerpen

Manlief, mijn broer en ik liepen mee met de Urban Walk in Antwerpen.


Het was even spannend wat voor weer het ging worden: 31℃ en benauwd of regen?
De regen kregen we, maar het was maar voor eventjes en niet hard. De 31℃ kregen we niet en gelukkig was het koeler. Wel was het veruit de hele dag bewolkt, maar om te wandelen was dat best aangenaam. 


Eén voor de eerste gebouwen waar we doorliepen was Play Zuid, waar televisieprogramma's opgenomen worden van bijvoorbeeld Jan jaap van der Wal en Gert Verhulst.


En ook al kijken wij vrijwel geen tv, het was toch weleens leuk om door zo'n studio te lopen.

De Botaniek (botanische tuin):


De tuin werd in 1826 aangelegd.


In de Stadsschouwburg:


Een paar acteurs zorgden voor een beetje entertainment. 

Hieronder zie je de grandcafé HORTA. Victor Horta was een architect in de Art Nouveau-periode. Het plafond dat je op de foto ziet komt uit een gebouw dat afgebroken werd. 


De Handelsbeurs:



We werden getrakteerd op mooie pianomuziek. 


Op het Hendrik Conscienceplein:


Het Stadhuis:


Dat was een mooi en overweldigend gebouw om doorheen te lopen. 


Bijzonder om dat te kunnen zien. 

Op de Grote Markt hadden we zicht op de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal:




In het Modemuseum(MoMu):


Een paar weken terug liepen we de Urban Walk in Brugge: klik! Dat was een mooie wandeling door kerken, kloosters en andere historische gebouwen. De wandeling in Antwerpen was gevarieerder. Het fijne was ook dat we veel restaurants tegenkwamen en dat was in Brugge toch minder het geval. Op het laatst van de wandeling hielden we halt bij een restaurant waar een bandje optrad. We zijn daar anderhalf uur gebleven omdat het er zo gezellig was. 


Op de terugweg naar huis, zijn we net over de grens een hapje wezen eten.


En in september gaan we weer een Urban Walk doen, deze keer in Lier. Dat is een stad in de provincie Antwerpen.

26 opmerkingen:

  1. Leuk lijkt me dat om te doen, soort open monumenten dag maar dan net wat anders.
    Helaas is dat te veel lopen voor ons maar ik geniet wel vd foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad erg leuk om te doen en zo kom je eens ergens waar je anders nooit komt.

      Verwijderen
  2. Wat ‘n leuke Urban Walk. Lijkt me geweldig om te lopen, ik wil toch eens informeren of er hier in de buurt ook zoiets georganiseerd kan worden! Mooi foto’s,
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben een paar keer in onze eigen provincie in Middelburg meegelopen, maar deze wandelingen in Vlaanderen bevallen ons veel beter. Het is heel erg relaxed en je kan lang over de wandeling doen. Toen wij vertrokken konden we er 7,5 uur over doen. In Middelburg moesten we er 3 uur overdoen en dan ren je letterlijk overal doorheen.

      Verwijderen
  3. Je hebt alle mooie plekjes aangedaan zie ik ! En Lier wordt ook erg mooi, je zal wel zien! Dat heeft het mooiste begijnhof van de wereld en het middelpunt van de aarde ligt er (volgens een Lierenaar en tevens mijn vader) op de Grote Markt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben benieuwd :) We hebben er nu al zin in om weer mee te lopen.

      Verwijderen
  4. wat leuk, zo'n Urban loop. dìt lijkt me wel leuk, bij ons heb je de city-run maar dat is hardlopen en dat vind ik nou niks door de kerk en gebouwen en tuinen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hardlopen vind ik ook niks, dan heb je helemaal geen tijd om rond te kijken.

      Verwijderen
  5. Mooie beelden van 'mijn' stad. De twee foto's onder die van de kathedraal is de Vlaaykensgang. Lier wordt ook een mooie, maar is wel veel kleiner.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de naam van de Vlaaykensgang. Dat was ook een heel mooi stukje.
      In Lier zal de wandeling ook wel rond de tien km worden, dus ik ben benieuwd wat ze ervan gaan maken.

      Verwijderen
  6. Wat mooi Mevrouw W. ik krijg er helemaal zin van. Dit ga ik onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is dit toch een leuk idee. Zo kom je nog eens ergens en dat is zeker in Antwerpen niet vervelend. Mooie oude gebouwen en dat je daar naar binnen mag is natuurlijk heel erg leuk.
    Lekkere lunch hadden jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het iedere keer weer heel erg bijzonder om op die mooie en interessante locaties naar binnen te kunnen.

      Verwijderen
  8. Wow, wat een leuke wandeling. Ik was ook zo aangenaam verrast door Antwerpen afgelopen december. Prachtige stad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een mooie stad en het was leuk om nu een stukje Antwerpen te zien waar we veel niet kenden.

      Verwijderen
  9. Ik vind Antwerpen ook erg leuk en mooi. Zo'n walk zou ik best eens willen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt een aanrader, vind ik. En toch zeker als je er lekker lang over kan doen en de tijd hebt om even stil te staan en rond te kijken.

      Verwijderen
  10. Het is wel een hele leuke manier om de stad eens op een andere manier te kunnen zien en beleven. Prachtige foto's van de route. Een lekkere salade.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Ik ben gek op salades en in dit geval kon ik kiezen tussen een grote of een kleine salade, ik koos de kleine en die vond ik al groot genoeg.

      Verwijderen
  11. Wat een belevenis! Wel gelukkig dat het niet echt 31 graden was, want dat lijkt me toch geen pretje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar waren wij ook erg blij om. Het was nu goed te doen.

      Verwijderen
  12. Wat ontzettend leuk om te doen, ik kende dit niet. Heb me maar eens ingeschreven voor de nieuwsbrief.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Nederland organiseert Urban Walk Series ook wandelingen. Dit jaar kun je nog in Rotterdam, Breda en Utrecht meelopen. Wij lopen nu alleen in Vlaanderen mee omdat dit voor ons dichtbij is.

      Verwijderen
  13. Heel mooi en gezellig, de stad en de muziek en het goede weer zorgden voor een geslaagde happening.

    BeantwoordenVerwijderen