intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

maandag 3 april 2023

Overslag

Eindelijk kwamen we er weer eens aan toe om te gaan wandelen, want dat was er een paar weken bij ingeschoten. Het mooie weer dat voor gisteren beloofd was bleef uit, maar het was gelukkig wel droog.

We gingen naar Overslag, een dorpje waar de grens tussen Nederland en België dwars doorheen loopt.

(Bron: Google Maps)

In het Nederlandse deel wonen 235 mensen en het Belgische deel telt 600 inwoners. 


De Ronde Molen was een korenmolen, die gebouwd werd in 1895:



En bij de kerk bleek een ware Lourdesgrot te zijn:

Zo'n grot is een kopie van de grot in het Franse Lourdes, waar in 1858 Maria aan Bernadette zou zijn verschenen. Als je voor zo'n grot staat is er rechts bovenin altijd een nis met een Mariabeeld en op de grond een beeld van Bernadette, hier linksonder in de grot. Klik op de foto om te vergroten.

De Lourdesgrot in Overslag is er sinds 1925.

Op de gevel van een huis hing deze verzameling reclameborden:


Het dorp is maar klein en we wandelden voornamelijk over (onverharde) paden in het buitengebied.




De camelia's bloeiden volop:




Er was ook nog een klein stukje bos waar we doorheen liepen.


Tondelzwammen groeien op dood of verzwakt hout:


Bij deze minibieb kon ik een boek omruilen. 


Ik had een boek dat ik gelezen had in mijn rugzak gestopt voor het geval we een minibieb tegen zouden komen. En naast bovenstaande minibieb kwamen we er later nog één tegen, maar daar heb ik niks uit meegenomen. 


Na de wandeling zijn we nog even bij mijn moeder op de koffie geweest. Ze had een probleem met haar computer waar manlief even naar moest kijken. 

Deze week heb ik nog twee wandelafspraken: een keer met mijn vriendin en een keer met een collega. Beide keren ga ik ook lunchen. Gezellig!

20 opmerkingen:

  1. De natuur is al verder dan hier! Grappig,zo’n klein dorpje waar de grens doorheen loopt.
    Mooie foto’s weer!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel.
      Ik weet eigenlijk niet hoe dat vroeger met de douane daar was, maar de douaniers zullen de dorpsbewoners wel gekend hebben.

      Verwijderen
  2. Dat lijkt me een pittoresk dorpje! Ik ben zelf al veel te lang niet meer gaan wandelen eerlijk gezegd ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt maar heel erg klein en er staat ook veel nieuwbouw tussen.

      Verwijderen
  3. Wat een nog mooi dorpje in originele staat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu heb ik alleen maar het mooiste laten zien, hoor. Veel meer was het ook niet...

      Verwijderen
  4. Wat een leuke wandeling door een mooi dorp. Leuk om al die foto’s rustig te bekijken en je verhaal te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik maakte mij ook al zorgen dat je er een tijd niet was maar gelukkig ben je weer fit genoeg om te gaan wandelen en lunchen. Alvast veel kletsplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En dat allemaal in Overslag! ;t Is bijzonder hoor

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dit waren ook gelijk alle hoogtepunten uit Overslag :)
      Wij waren er nog nooit geweest, wel in dorpen in de buurt.

      Verwijderen
  7. Lekker genieten met het mooie weer dat eraan komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Overslag... (ik had de eerste foto nog niet gezien) en dacht meteen dat je een overslagjurk of top had genaaid :) Maar het is een plaatsje! En ook nog eens een plaatje...
    Zo natuurlijk en ongerept, heerlijk om daar te kuieren. Gaaf zoveel oude reclamebordjes aan de muur; ik denk dat altijd 'als ze maar niet gepikt worden'...
    Goed plan van je, die wandelafspraken. Dat zou ik ook moeten doen, maar er is altijd wel iets dat harder naar me roept!
    Fijne week en groetjes van Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En ik maak en draag ook best wel graag overslagtopjes en -jurken :)

      Rondom Overslag zijn veel onverharde paden en nu was het best wel modderig, maar het is toch fijn om op dit soort paden te wandelen. Lekker rustig ook.

      Verwijderen
  9. Wat een gezellig dorpje en mooie wandeling weer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben weer genoeg gezien en weer lekker wat kilometers gemaakt.

      Verwijderen
  10. Ik ken eigenlijk alleen maar Baarle-Nassau en Baarle-Hertog met de grens er doorheen. Leuk dat er nog zo'n dorpje is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die twee dorpen zijn ook wel het bekendst. Misschien zullen er nog wel meer dorpen zijn waar de grens doorheen loopt...

      Verwijderen