intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zaterdag 11 maart 2023

lezen

Jaren geleden kreeg ik een e-reader voor mijn verjaardag. Het was een geweldig cadeau en ik verslond het ene boek na het andere. Dat ding heeft echt wel zijn geld opgebracht. Papieren boeken las ik niet meer, want ik vond lezen op de e-reader veel handiger. Overal en altijd boeken meeslepen hoefde niet meer, want daar had ik de e-reader nu voor.

En toen overleed Justus. In lezen had ik niet veel zin meer, ik probeerde het nog wel een paar keer, maar het boeide me allemaal niet meer en daarnaast kon ik me nog maar slecht concentreren. De e-reader belandde in de kast en daar ligt hij nu al jaren. 

Sinds een paar jaar luister ik naar luisterboeken als ik met mijn naaiwerk bezig ben of een was wegstrijk of als ik alleen wandel en soms tijdens het tuinieren. Ik vind dat wel handig en af en toe lees ik op mijn telefoon een stukje in een e-book. 

Vroeger besteedde ik een deel van mijn vrije tijd aan kleding naaien, lezen en televisiekijken. De laatste jaren zijn dat vooral nog kleding naaien en internet. Lezen en televisiekijken zijn echt op een laag pitje komen te staan. De interesse is weg.

In kringloopwinkels en minibiebs kijk ik nooit naar romans, wel naar hobbyboeken of informatieve boeken. En toch nam ik afgelopen week een roman uit de minibieb mee omdat de titel me aansprak: De boekhandel van Teheran (Marjan Kamali), eigenlijk met het idee om het ooit eens te lezen. Toch begon ik er diezelfde avond nog in.


En zo ben ik opeens aan het lezen en in een boek van papier nog wel. 

De tijd dat ik het ene na het andere boek las zal nooit meer terugkomen, verwacht ik. Maar wie weet, neem ik de volgende keer weer wel een roman uit de minibieb mee. 

22 opmerkingen:

  1. Het heeft haar tijd nodig.
    Ikzelf merk dat na jaren veel te veel internet lezen en TV-kijken weer in mijn patroon sluipen en ik vind dat een prettige verandering.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lezen geeft wel rust, vind ik. Gewoon op de bank zitten en lezen. Nu nog zien vol te houden...

      Verwijderen
  2. Ik begrijp heel goed dat je je niet meer kan concentreren op een boek of een film als er zo iets ingrijpends in je leven gebeurt. Ook ik kan me, sinds mijn kanker, niet meer concentreren op een boek. Heel jammer want ik heb altijd graag en veel gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van jou begrijp ik het ook heel goed, ik kan me voorstellen dat alles ook heel traumatisch is geweest en dat je ook door een periode van rouw gegaan bent. Zoiets doet veel met je.

      Verwijderen
  3. E-reader kon ik niet aan wennen. Paar maanden abonnement op Storytel gehad maar luisterde er te weinig naar in verhouding met de prijs maar toen luisterde ik via telefoon. Vorige week oortjes gekregen, 3 verschillende want partner bestelt er altijd meerdere om te kijken wat het fijnste zit. Nu ga ik storytel weer doen want ik wil de boeken van Lucinda Riley luisteren na tijd geleden te hebben gelezen. In mei komt deel 8 uit en weten we eindelijk wat de clou van alles is, er zijn in alle boeken aanwijzingen te vinden, er is een grot fb groep over..
    Maar ik lees ook nog graag boeken, ben nu een trilogie aan het herlezen van Noah Gordon over een familie over aantal eeuwen heen. Keek op MP of er nog meer van die schrijver was en kennelijk zijn deze boeken nog goed aan de prijs te verkopen. Dus als ik ze alle 3 voor de derde keer heb herlezen ga ik ze proberen te verkopen, anders blijven ze staan en weten mijn nabestaanden de waarde er niet van en gaat het naar kringloop

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boeken kunnen best wel wat waard zijn. Ik kijk ook graag voor tweedehands hobbyboeken, want 30 euro voor een nieuw boek betaal je zo. En als ik ze ergens tweedehands goedkoper kan bemachtigen, dan is de keus snel gemaakt.

      Verwijderen
    2. Wat leuk! Ik koop ook heel graag hobbyboeken (maar vervolgens doe ik er dan te weinig mee.) Wat voro hobbyboeken koop jij graag, en doe je er vervolgens iets mee??

      Verwijderen
  4. Lezen kan je niet als je niet goed in ke vel zit hé. Ik heb ook al zo'n periodes gehad dat dat echt niet ging. Momenteel ben ik wél terug goed aan het lezen. Bij mij is het alleen soms zoeken naar wat leestijd want internet en fotografie slorpen heel veen van mijn tijd op. Ik lees wel nog op papier. Maar wie weet koop ik toch ook ooit zo'n e-reader.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat het nu weer zo goed met je gaat en dat je weer de rust hebt om te kunnen lezen. Een e-reader is heel erg makkelijk mee te nemen, dat scheelt echt een hele hoop gesjouw.

      Verwijderen
  5. Gek een e reader geb ik niks mee doe mij maar een boek van papier. Ik lees ook minder dan eerder. Maar af en toe mmm.....is een boek heerlijk. De boekenkast schoonmaken moet nog zo gevaarlijk hier ff lezen daar ff lezen oh dat schiet nooit op maar......wel leuk. Bij de kringloop kijk ik altijd bij de boeken het heeft toch een soort van aantrekkingskracht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ervaar ik ook zo in een kringloopwinkel. Eerst kijk ik altijd of er patronenboeken zijn en daarna boeken over bloemschikken, knutselen en tuinen.

      Verwijderen
    2. Ha, mijn eerdere vraag bentwoord!

      Verwijderen
  6. Toch fijn dat je weer begint te lezen. Er zijn zoveel interessante, leerzame, gezellig, grappige en spannende boeken. Ik heb al 2 ereaders versleten, momenteel lees ik op mijn tablet en ook papieren boeken.
    De eerste keer dat we naar onze dochter in Australië gingen had ik qua gewicht meer boeken dan kleding, schoeisel etc. in mijn koffer. Het jaar daarop kocht ik mijn eerste ereader.
    Een paar keer een luisterboek geprobeerd maar dat is niks voor mij.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen wij vroeger nog met de caravan op vakantie weggingen, hadden we een plank in een legkast vol met boeken voor manlief en mij. We hebben wat afgelezen!

      Verwijderen
  7. Er zijn periodes in mijn leven geweest waarin ik een maand over een boek deed, bijvoorbeeld tijdens mijn burnout. Toen heb ik wel naar boeken geluisterd. Ook zijn er periodes waarin ik het ene boek na het andere verslind. Ik lees nog papieren boeken, vind dat geen probleem maar heb ook geen e-reader dus weet ik ook niet wat ik mis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook maar net wat je gewend bent. Ik vind een e-reader ook wel prettig lezen, toch zeker als het schermpje verlicht is en je kan de lettergrootte instellen, dat is ook fijn. Met kleine lettertjes heb ik altijd een beetje moeite.

      Verwijderen
  8. Fijn dat je lezen weer lukt. Heel mooi boek trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het nog niet uit, maar vind het verhaal tot nu toe erg mooi.

      Verwijderen
  9. Grote veranderingen of het meemaken van heftige dingen kunnen inderdaad een wending van interesses teweeg brengen. Ik heb dat zelf met pianospelen gehad.
    Maar het is wel fijn dat er weer andere dingen voor in de plaats kunnen komen.
    Ik lees de laatste jaren ook veel minder .. Wel korte informatieve stukjes, maar bijna geen boeken meer. Soms denk ik dat het ook met de leeftijd te maken heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ook kunnen. Ik kan me ook helemaal niet meer met tijdschriften als Libelle of Margriet bezighouden. Vroeger las ik die regelmatig en als ik er nu krijg, dan gaan ze gelijk door naar mijn schoonmoeder of een schoonzus.

      Verwijderen
  10. Wat fijn dat je je weer zo kunt concentreren om te lezen! Als ik Zelf, tijdelijk, of in tijden van slapeloze nachten, niet zo goed kan lezen heb ik altijd een kast met Maigretjes staan (vroeger stonden daar ook de oude Enid Blytons in)...

    BeantwoordenVerwijderen