intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 12 februari 2023

open tuin

Als er in Nederlandse tuintijdschriften of op tuinwebsites een kalender staat van open tuinen of andere dingen die te bezoeken zijn, dan is dat zelden bij ons in de buurt. Maar toen ik in de Seasons van vorige maand opeens een evenement in de buurt van Brugge zag staan, moest ik daar gewoon naartoe! Alpenplantenkwekerij Cathy Portier hield sneeuwklokjesweekenden. Wij hadden nog nooit van deze kwekerij gehoord, terwijl we daar vlak in de buurt weleens gaan wandelen. Gek is dat!

De sneeuwklokjestuin is niet groot, het is een smalle bordertuin met naast sneeuwklokjes ook helleborussen, toverhazelaars en andere planten en bomen.



Het is een echte schaduwrijke wintertuin.


We werden rondgeleid en kregen interessante uitleg over de verschillende sneeuwklokjes, het kweken en het vermeerderen.



De combinatie van de sneeuwklokjes met de helleborussen, was mooi.





Er stonden ook dwergirissen en die vond ik ook zo leuk!



Na de (gratis) rondleiding, doken we nog even de verkoophoek in. 


Die hele paarse dwergirissen hadden ze niet te koop, maar ik heb wel een andere kleur (wit met lila) meegenomen. En sneeuwklokjes, cyclamen en een toverhazelaar. 

Terug thuis ben ik gelijk de tuin ingedoken en heb ik mijn aankopen geplant. 

Op zaterdag 25 en zondag 26 februari houdt de kwekerij nog een keer open dagen. Voor meer informatie kun je hier kijken: https://alpenplanten.be/

 

20 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. De winter is al saai genoeg en hier word je toch best wel vrolijk van.

      Verwijderen
  2. Meestal zijn de leuke dingen ver weg, tenminste... dat is mijn gevoel.
    Heerlijk dat jullie hier naar toe konden, en ja... dan krijg je wel zin in een voorjaarstuin!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gevoel heb ik ook altijd. Voor de leuke dingen moet je soms een heel eind rijden.

      Verwijderen
  3. In Kloetinge is ook ieder jaar een sneeuwklokjes weekend met veel verschillende
    soorten sneeuwklokjes.
    Erg mooi om te zien.Ik heb nog niet gelezen, wanneer het dit jaar is, die irisjes zijn trouwens erg leuk!
    Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi! Ik ga graag naar ‘open dagen in tuinen’ vooral wilde tuinen. Terrastuinen vind ik minder mooi, teveel steen.
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk bezoek ik te weinig open tuinen terwijl ik het toch heel erg leuk vind om te doen.

      Verwijderen
  5. Ik wist dus tot vorig jaar helemaal niet dat cyclamen in de tuin konden en dan nog wel in de winter! Ik ontdekte dat in het arboretum van Kalmthout.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een paar jaar geleden zag ik tijdens een wandeling cyclamen in een tuin staan, daarvoor wist ik ook niet dat dit kon. Ik weet ook niet of alle cyclamen geschikt zijn voor buiten.

      Verwijderen
  6. Wat leuk zo'n open dag! echt een mooi uitje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt heel leuk! Hier was ook eens zoiets, in Zaandam. Wat een soorten hè. Toen ik nog in T. woonde gingen we wel eens ergens in België naar een azalea-kwekerij. Maar ik weet niet meer waar die was.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was ook vast mooi! Ik hou heel erg van de kleuren van azalea's.

      Verwijderen
  8. Prachtig daar, dat zou voor mij echt genieten zijn. Toen wij nog niet gepensioneerd waren en de zomers nog in Nederland doorbrachten gingen we begin juni altijd een paar open tuinen bekijken, daar heb ik nog steeds goede herinneringen aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook fijn om ideeën op te doen. Alhoewel ik tijdens onze wandelingen ook genoeg inspirerende dingen zie.

      Verwijderen