intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

zondag 5 februari 2023

minder saai

Toen wij vorige week gingen wandelen was het een saaie grijze dag en gisteren was het dat eigenlijk ook wel, alleen was de wandeling die we maakten een stuk minder saai dan de wandeling van vorige week. De wegen waren minder eentonig en het landschap was mooier.

We waren in de buurt van Oostburg en op de foto hierboven zie je de watertoren. Mocht je eens in de buurt zijn, ga dan de watertoren van dichtbij bekijken, want er staat een mooie schildering op: klik!

(Bron: Google Maps)

Oostburg kent al een lange geschiedenis, maar na een bombardement in 1944 en de wederopbouw is het nu vooral een ongezellige plaats. En hoezeer er in het verleden geprobeerd is er iets van te maken, het is niks en zal ook nooit iets worden. 

Wij wandelden in het buitengebied en daar is het wel mooi met smalle dijkjes en kreken.


In onze regio zijn ze druk bezig met het snoeien van de knotwilgen, maar hier zijn ze nog niet geweest:


Om ongeveer de drie jaar worden de bomen geknot. De bomen zorgen ervoor dat de grond langs de oevers van de sloten vastgehouden wordt en verder zijn ze belangrijk voor de biodiversiteit. De wilgenkatjes zorgen voor nectar en stuifmeel voor insecten en de boom biedt bescherming aan vogels en andere dieren. In de holtes broeden vogels zoals eenden en steenuilen.




Deze ronde waterpoel in een weiland noemen wij een paardenput:


Vee dat in de wei loopt kan er komen drinken. 

We kwamen ook mooie huisjes en boerderijen tegen. 






Mijn sneeuwklokjes bloeien nog niet, maar we kwamen de witte bloemetjes onderweg wel al tegen. 


Zelf moet ik nog even geduld hebben.


Vandaag was er veel meer wind dan gisteren en ik ben alleen buiten geweest om de vetbollen en het vogelvoer aan te vullen.
 

12 opmerkingen:

  1. Een mooie wandeling en ik ben het met je eens wat Oostburg betreft

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn nog slechts een paar mooie gebouwen, waaronder het Ledeltheater. Daar mogen ze echt niks meer aan veranderen, vind ik.

      Verwijderen
  2. Ik hoorde pas voor het eerst echt over Oostburg toen ik een podcast luisterde over de moord op Ichelle luisterde. Jammer dat het geen mooie plaats meer is, wat is er toch veel kapot gebombardeerd :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach Ichelle... helaas is de dader in hoger beroep gegaan, dus de familie heeft helaas nog geen rust.

      Verwijderen
  3. Leuke foto’s.
    In mijn omgeving in Nederland (Drenthe) heb je een heel ander type huizen en boerderijen.
    Gisteren gewandeld in ‘n omgeving waar vroeger goud gevonden werd. Erg mooi!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En natuurlijk geen klompje goud gevonden... :)

      Ik vind de huizen en boerderijen in andere provincies ook altijd erg mooi. Vaak oud ook.

      Verwijderen
  4. Wat is Zeeuws-Vlaanderen toch mooi en ongerept...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is goed dat je dit zegt, want dan kijk ik er ook weer met andere ogen naar.

      Verwijderen
  5. Die huisjes zijn erg leuk! Ik vraag me af hoe de mensen die er wonen dit dorpje dan ervaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De huisjes staan in het buitengebied en daar is het wel mooi. Maar Oostburg zelf, nee daar is niet veel aan. Ik heb er zelf vijf jaar gewoond en het is makkelijk dat er veel is: bioscoop/theater, zwembad, sportcomplex, ziekenhuis... maar verder is het maar een kale boel.

      Verwijderen