intro

Mijn naam is...

Mevrouw W. (Bijgewerkt op 14-03-2024) Een bekende in blogland, ook al is het alweer een aantal jaren geleden dat ik met mijn vorige webl...

woensdag 8 februari 2023

hulp

Vandaag bracht ik winterkleding en verbandmateriaal (o.a. steriele gaasjes en mitella's) naar een afgiftepunt voor de getroffen gebieden van de aardbeving. De inzamelingsactie is opgezet door een Turkse ondernemer en de goederen zullen van hieruit naar een ander verzamelpunt gaan, vanwaar alles vervoerd gaat worden naar het rampgebied.

Ik las ergens op facebook alweer een hele discussie over het inzamelen van goederen, aangezwengeld door iemand die het er niet mee eens was. Uiteraard, zou ik bijna zeggen. Erdogan werd erbij gehaald en allerlei andere dingen die nu totaal niet relevant zijn. Of je hulp biedt of niet moet iedereen zelf weten, maar ga dan niet allerlei onzin uit lopen kramen onder een bericht van mensen die wél willen helpen. 

Het is verschrikkelijk wat de mensen in Turkije en Syrië is overkomen en ik hoop zo ook mijn steentje, al is het maar heel klein, bij te kunnen dragen om deze mensen daar te helpen. 


25 opmerkingen:

  1. Tja, sommige mensen reageren altijd en overal. Daarom doe ik ( bijna) niets op Facebook. Goed dat je geholpen hebt, daar hebben de mensen daar veel meer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit zelf heel veel op FB en soms lees ik expres de reacties onder berichten. Dan ben ik benieuwd naar wat voor onzin er nu weer gezegd wordt. Soms reageer ik dan ook wel, maar dat ligt echt aan mijn bui.

      Verwijderen
  2. Ik vind dit altijd lastig. Ik zou zo een halve zak winterkleding van zolder kunnen halen maar ik ben altijd zo bang dat dat niet terecht komt waar het echt nodig is en het ergens onderweg terecht komt bij handelaren of anderen die niet echt de bedoeling hebben om juist hen die het zo hard nodig hebben te helpen maar er zelf beter van willen worden.
    Dan geef ik het liever aan het Leger des Heils of plaats het op FB en breng het zelf dan weet ik dat het echt goed terecht komt.
    Toen mijn vader overleed in 2015 was het een enorme asielcrisis en waren er beelden van kleding die bij een gebouw op straat lag en waar mensen erin aan het graaien en er een enorme puinhoop van maakten, was ook allemaal bijeengebracht in de desbetreffende dorpen. Mijn moeder had dat ook gezien en wilde niet dat vaders kleding zo terecht zou komen. We hebben het nog een paar maanden bewaard, ondertussen ben ik bij het Leger des Heils gaan vragen ( zit op 1 km groot gebouw/kringloop van hen) en er werd me verzekerd dat het of in de winkel zou komen te hangen of persoonlijk uitgedeeld bij de nachtopvang en andere plekken waar zij werkten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is moeilijk en dat vind ik met geld doneren ook. Hoeveel gaat er naar de hoge Pieten en wat komt er daadwerkelijk bij de slachtoffers terecht. Daarom stort ik niet snel geld.

      Een man die ik ken waarvan zijn vrouw overleden was, ging haar kleding naar de kledingcontainer op de milieustraat brengen. Die containers staan daar ook voor een goed doel. Toen hij daar kwam werden de containers net geleegd en omdat het veel geregend had en die container waarschijnlijk niet goed afsloot, was alles onderin de container nat. Zakken waren gescheurd en kleding was vies en gaan schimmelen. Hij besloot om de kleding van zijn vrouw daar niet te deponeren en ook niet met de chauffeur mee te geven en heeft het later ook naar Het Leger Des Heils gebracht.

      Verwijderen
    2. Ja dat snap ik heel goed van die kennis van je, je wil niet dat kleding die met liefde is gedragen en verzameld zo behandeld wordt

      Verwijderen
  3. Als mensen in nood zijn, dan wil je toch helpen... Maar ik kijk altijd wel goed via welke organisatie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is verstandig.
      Waar ik nu spullen aan gegeven heb is een initiatief van de Turkse gemeenschap zelf en ik ga ervanuit dat het goed terecht zal komen. Zij hebben daar familie en vrienden, komen er zelf vandaan. Zij weten als geen ander waar ze moeten zijn en daar heb ik echt wel vertrouwen in.

      Verwijderen
    2. Ja precies, deze mensen hebben de connecties...

      Verwijderen
  4. Wat leven we toch in een fijn land dat we overal een mening over mogen hebben. Zelfs als die mening nergens op slaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze ramp en alle hulp staan m.i. volledig los van de politieke situatie in een land. Hulp is nodig en ik denk dat iedereen het met me eens is dat je je medemens niet in de kou laat staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan toch ook niet de hele bevolking van een land erop afrekenen dat ze en omstreden leider hebben? En zeker in deze omstandigheden niet.

      Verwijderen
  6. Ik heb extra gedoneerd aan Artsen zonder Grenzen. Die werken al in het getroffen gebied in Syrië. Het geld komt dan bij een betrouwbare organisatie terecht, die ook al bezig is met extra noodhospitalen en extra teams. Mijn politieke ideeën over de treffende regeringen hou ik in dit soort situaties voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Artsen zonder grenzen is ook altijd duidelijk in rampgebieden aanwezig. Dat is zo.

      Verwijderen
  7. De anonieme reactie hierboven is van mij. Rita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die mensen moeten geholpen worden. Punt. Het is afschuwelijk om de beelden te zien op TV.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is vreselijk wat er gebeurd is en de mensen moeten geholpen worden hoe dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik ook en ik ben blij dat we bij iemand bij ons in de buurt spullen kunnen brengen. Ik hoop dat ze er iets aan hebben.

      Verwijderen
  10. Fijn dat je kunt helpen en dat je mensen kent met contacten daar. Ik ben ook een kritische schenker.

    Ik verbaas me verder over de vele negatieve reacties. We hebben net vorige week de watersnoodramp herdacht. Toen kregen we hier in Nederland ook hulp van andere landen. Sommige dingen zijn te groot om helemaal zelf op te lossen. En Jan met de pet kan er weinig aan doen dat de politici hem genaaid hebben met fraude in de huizenbouw. Hier niet en daar ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet je altijd bedenken dat jou ook iets kan overkomen. Er kan hier ook een ramp gebeuren en dan ben je ook blij dat je geholpen wordt en dat vergeten heel veel mensen vaak. Hoe is het om in een land te leven waar het oorlog is of waar een natuurramp plaatsgevonden heeft en wat zou je zelf in zo'n situatie doen.

      Verwijderen
  11. Ik vind het heel mooi om te zien hoe de hele wereld helpt. Er is toch ook heel veel goeds en menslievendheid!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker weten! Ik ben ook blij dat er zoveel hulp die kant opgaat en dat ze het daar niet allemaal alleen moeten doen.

      Verwijderen
  12. Hier in Australië is het veel op nieuws maar ik hoor en lees niets over acties.
    Ben blij dat diverse landen hulp bieden op welke manier dan ook!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Iedereen moet gewoon doen waarbij hij/zij zich goed voelt en of ik het eens ben met het doel is totaal niet relevant. Valt me steeds vaker op dat mensen op bepaalde social media op een reactie van een ander door op de man te spelen i.p.v. op wat het onderwerp is. Zo was mijn dochter op fb een andere mening toegedaan dan de vorige reageerder en die vond het nodig om haar te gaan beledigen en opmerkingen te maken op haar uiterlijk en intelligentie. Terwijl het enige wat zij gezegd had was dat zij er anders over dacht, maar dat iedereen vrij in zijn/haar keuze was.

    BeantwoordenVerwijderen